דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חל"ת

כלכלת הקורונה / פורום המומחים בראשות עו"ד שלמה נס: ממליצים להחיל את המודל הגרמני בישראל

בהמלצות הפורום שהוגשו לשר הכלכלה הבוקר, שורת הצעות לעידוד המשק, ובראשן החלפת דמי האבטלה לשוהים בחל"ת בסבסוד שכר שיעודד את חזרתם לעבודה

עו"ד שלמה נס (צילום: סיגל סבן)
עו"ד שלמה נס (צילום: סיגל סבן)
יונתן קירשנבאום

פורום המומחים שמינה שר הכלכלה, אלי כהן, קורא ליישם את המודל הגרמני של סבסוד המדינה את שכר העובדים. עורך הדין ד"ר שלמה נס שעמד בראש הפורום אומר בשיחה עם 'דבר' "החל"ת היה פתרון זמני טוב להתחלה אבל הוא לא תורם לחזרה לתעסוקה. כמדינה יש דרכים טובות יותר לנהל את המשבר הזה".

ההמלצות של 'פורום נס להצלת המשק' כוללות שורה של הצעות ביניהן: דחיית תשלומי מיסים בתשעים יום, הגדלת ערבויות המדינה בהלוואות לעסקים מ- 15% ל- 50%-80%, והצעות יעודיות לכל אחד מענפי המשק.

ההצעה הראשונה בדו"ח של פורום נס, נוגעת להצעה המשותפת של ההסתדרות וארגוני המעסיקים להמרת דמי האבטלה והחל"ת בסבסוד שכר.

דמי האבטלה בחל"ת עודדו את המעסיקים לשלוח עובדים לחל"ת

ד"ר שלמה נס טוען כי במידה וההצעה תתקבל, היא עשויה להוריד תוך חודש את מספר המובטלים ממעל מיליון לכ-200-300 אלף בלבד. "השיטה הזו, שהמדינה מציעה דמי אבטלה לעובדים בחל"ת, גרמה למעסיקים, שנכנסו לפאניקה ולחץ מהסיכונים לעסק שלהם, לשלוח את כל העובדים  לחל"ת. הפאניקה היא מוצדקת, כי יכול להיות שהוא לא לעמוד בהוצאות הקבועות שלו כי אין הכנסות, אבל כמדינה יש דרכים טובות יותר לנהל את המשבר הזה".

בשיחה איתו מציג ד"ר נס את הבעייתיות שיש במצב הנוכחי כשהעובדים בחל"ת "יש סיכון בפתח, אף אחד לא יודע מה יהיה בתקופה הקרובה, אז המעסיקים אומרים לעצמם למה לקחת סיכון? בינתיים המדינה מייצרת תמריץ להשאיר את העובדים בחל"ת אם אני כמעסיק נמצא במצב של אי וודאות. המדינה משלמת דמי אבטלה והעובד יושב בבית ולא עובד בינתיים. הדרך של המעסיק להקטין סיכונים זה להשאיר כמה שיותר עובדים בחל"ת ולהחזיר רק את המינימום".

החלפת דמי החל"ת בסבסוד שכר תהיה רווחית לכל הצדדים

לפי ההצעה של פורום נס, יש לבטל את דמי האבטלה לעובדים בחל"ת ולהחליפם בסבסוד שיועבר למעסיקים על שכר עובדיהם, במטרה לעודד חזרה לתעסוקה. במקרה כזה, במקום להשאיר את עובדיו בחל"ת המעסיק יזכה לסבסוד מהמדינה על שכר העובדים שלו. המעסיק מקבל פיצוי מהממשלה על חלק מהשכר עובדיו, וכך גדל התמריץ להחזיר כמה שיותר מהעובדים שהוצאו לחל"ת לעבודה, והעובדים זוכים לשכר עבודה- גבוה מדמי האבטלה להם זוכים בחל"ת. כך, הממשלה בעצם מאפשרת לעסק לשמור על פעילות מופחתת מבלי לפגוע בהכנסות העובדים.

על ייתרונות התוכנית להחלפת דמי החל"ת בסבסוד שכר הוא אומר "אנחנו בעצם ממליצים לבטל את התשלום של דמי אבטלה ולהסב את זה למעסיק כשהשתתפות בשכר העובד שחוזר לעבודה. קודם כל ככה העובד יודע שהוא חוזר לעבודה ויש לו לאן לחזור, ולא יפטרו אותו. זה נותן ביטחון. שנית העובד חוזר לעסק ומייצר תפוקה, והעסקים לא צריכים מקדמית לקצץ את הפעילות שלהם. והמדינה לא משלמת יותר ברשת ביטחון. וכל זה תוך שהעובדים חוזרים לעבודה".

חל"ת חלקי לענפים שיתאוששו לאט

מעבר לסבסוד שכר הפורום יציע גם לאמץ את שיטת המודל הגרמני בענפים שיחזרו לפעילות רק בהמשך השנה במודל של שכר חלקי. "לענפים שהחזרה אליהם יקח זמן, כמו המלונאות והתיירות, אנחנו רוצים לאפשר לעשות גם חלת חלקי" אומר נס. כך, גם בענפים אלו יינתן תמריץ להחזיר עובדים מהר ככל הניתן.

"החלת מנגנון של חל"ת חלקי יאפשר השארת העובדים במסגרת העבודה, אך תוך ביצוע התאמה להיקפי המשרה בפועל בשלב הביניים עד ליציאה מהמשבר. מנגנון זה רלוונטי ומתאים ביותר למגזרים בהם ההתאוששות מהמשבר צפויה להימשך זמן רב, על פני חודשים רבים" נכתב בדו"ח.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!