דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאגר תמר

מאבקי הגז / דלק ונובל אנרג'י ויתרו על זכות הוטו, גז יימכר במחיר מופחת

החברות, שבבעלותן אחזקות הן במאגר תמר והן בלויתן, מנעו עד כה את הורדת מחיר הגז הנמכר לחברת החשמל ממאגר תמר | המהלך צפוי להביא לירידה במחיר החשמל.

מאגר תמר. צילום: פלאש 90
מאגר תמר. צילום: פלאש 90
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

דלק ונובל נכנעו, הוטו יוסר

החברות דלק קידוחים ונובל אנרג'י יוותרו על זכות הוטו שלהן בהצעות לשיווק גז ממאגר תמר, זאת לפי הודעה שמסרה דלק לבורסה הבוקר (ראשון), בדבר מתווה מוסכם למכירת גז מהמאגר.

נובל אנרג'י ודלק קידוחים, להן אחזקות גם במאגר תמר וגם במאגר לוויתן, השתמשו עד כה בזכות הוטו בכדי למנוע ממאגר תמר להציע לחברת החשמל הנחה במחיר הגז, לפיה גז יימכר במחיר בסיס של 4.3 דולר ליחידת חום, נמוך מהמחיר שמציע מאגר לויתן העומד על 4.7 דולר ליחידה. מדובר בחוזה הרכש המשני של חברת החשמל, שכולל רק הסכמה על מחיר, אבל לא התחייבות לרכישה מינימלית או אספקה. בחוזה הראשי, חברת החשמל מחויבת לרכוש גז מתמר במחיר של כ6.4 דולר, החוזה היקר במשק.

במתווה העקרונות החדש הוסכמו, בין היתר, "הפרמטרים לניהול משאים ומתנים עם לקוחות במשק המקומי בעניינים מסחריים מסוימים הנוגעים למחיר, הצמדת מחיר ורמות Take or Pay (התחייבות לכמות רכש מינימלית, א.ר) במשק המקומי, זאת ללא השתתפות השותפים במאגר המחזיקים בנכסי נפט מפיקים אחרים".

נובל איימה ונכנעה

ההסכם החדש צפוי לממש מידה מסוימת של תחרות במשק הגז הישראלי, הנשלט עד כה על ידי מונופול תמר. במתווה הגז הממשלתי מ-2015, קיבלו דלק ונובל פטור מעמידה בהוראות חוקי ההגבלים העסקיים, בתקווה שפיתוח לוויתן ומכירת הזכויות במאגר כריש, יובילו להתפתחות תחרות בעתיד.

לאחר פיתוח מאגר לוויתן, החלה חברת החשמל לנצל את הפוטנציאל התחרותי בעבור הסכם לרכש משני של גז. במכרז הוגשו הצעות זהות על ידי אותו אדם, שייצג גם את תמר וגם את לוויתן, אך במחיר מופחת המקובל כמחיר הרצפה של המשק הישראלי כיום, כ-4.7 דולר ליחידת חום.

היזמים ציפו שחברת החשמל תחלק את הרכש שווה בשווה בין שני המאגרים, אך חברת החשמל בחרה בלוויתן בלבד. בעלי מאגר "תמר" עתרו לבית המשפט, בטענה כי ההחלטה לא סבירה ונדחו. לאחר מכן, הציעו לתת הנחה לחברת החשמל ולהוריד את המחיר ל-4.3 דולר, אלא שנובל ודלק סירבו לאשר את ההסכם, בטענה שהמשא ומתן נעשה בלעדיהם.

בפועל, הסבירו גורמים בשוק, הסיבה להתנגדות הייתה שמכירת גז ללוויתן רווחית להם יותר מאשר מכירה בתמר, שם אחזקותיהם קטנות יותר.

מבנה האחזקות בתמר ולוויתן (גרפיקה: אידאה)
מבנה האחזקות בתמר ולוויתן (גרפיקה: אידאה)

 

בעקבות פניית יתר בעלי המניות במאגר תמר לממשלה, תבעה הממונה על התחרות עו"ד מיכל הלפרין ממחזיקי תמר להגיע להסדר ביניהם בטרם התערבות פורמלית מצידה, שתבטל את זכות הוטו.

נובל אנרג'י איימה שתפנה לבוררות בינלאומית על פגיעה בזכויותיה, אך כעת נראה שהעדיפה להתפשר ולהגיע למתווה מוסכם. דלק קידוחים לא הודתה בכך רשמית,  אך יש לה אינטרסים בשני הצדדים – מכירות גז מלוויתן טובות לה בטווח הארוך, אך בטווח הקצר היא זקוקה דווקא לחיזוק השווי של מאגר תמר, בשל החובה למכור את חלקה במאגר עד סוף 2021 כחלק ממתווה הגז הממשלתי. יש לציין שהסכם השיווק חל רק על לקוחות מקומיים, כך שזכות הוטו של נובל ודלק נשמרת בחוזי יצוא מתמר.

הציבור ירוויח

עלויות רכש הגז של חברת החשמל מגולגלות על הציבור בחשבונות החשמל. כעת, חברת החשמל עומדת בפני מצב תחרותי משופר, בה ניתן לרכוש גז במחיר מופחת מתמר, במחיר "אמצע" מלוויתן ובמחיר זול מאוד מספקי גז מונזל (LNG), אשר צנח למחיר ממוצע של כ-3 דולר בעקבות עודפי היצע גדולים בשוק העולמי. כל חיסכון ברכש יופחת בעתיד מחשבונות החשמל של כולנו.

היקף השימוש במצוף הגז הנוזלי מול חופי חדרה (ב-BCM). (גרפיקה: אידאה)
היקף השימוש במצוף הגז הנוזלי מול חופי חדרה (ב-BCM). (גרפיקה: אידאה)

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!