דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גז

אנרגיה / שותפות לוויתן דורשת להפחית את ייבוא הגז על ידי חברת החשמל

חברת החשמל הגבירה רכישת גז נוזלי מיובא, במחיר זול מזה שמספקים המאגרים | שותפות לוויתן טוענת שמדובר בהפרת חוזה | משרד האנרגיה: "המשרד לא נכנס לטיב החוזה בין חברת החשמל לבין לוויתן"

מאגר תמר. צילום: פלאש 90
מאגר תמר. צילום: פלאש 90
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שותפות לוויתן דורשת מחברת החשמל להפחית את רכישות הגז הנוזלי מחו"ל למינימום, כך עולה מפרסום ב"כלכליסט" הבוקר (ראשון). בשותפות טוענים כי מדובר בהפרת חוזה עימם, אשר מתיר לחברת החשמל רכש גז רק מתמר ולוויתן.

מחירי הגז מהמאגרים הישראלים יקרים בהרבה מהשוק העולמי: אל מול מחיר של 6.4 דולר ליחידה ממאגר תמר ו-4.7 דולר מלוויתן, רכש הגז הנוזלי נעשה במחירי שפל בשוק ה-SPOT, ומגיע לכ-3 דולר בממוצע, בזכות עודפי גז בעולם הרחב. המחיר האפקטיבי של גז נוזלי יקר יותר, בשל הוצאות הגיזוז (הפעולה ההפוכה מהנזלה), אך אלו הוצאות שנתיות קבועות של כ-80 מליון דולר. לכן, כל רכש גז נוזלי נוסף בזול, מוריד את העלות הממוצעת של מקור זה.

היקף השימוש במצוף הגז הנוזלי מול חופי חדרה (ב-BCM). (גרפיקה: אידאה)
היקף השימוש במצוף הגז הנוזלי מול חופי חדרה (ב-BCM). (גרפיקה: אידאה)

לבדיקת "דבר", אף כי החוזה המלא בין לוויתן לחברת החשמל לא פורסם לציבור, ישנם סעיפים בהודעת חברת החשמל לבורסה מאפריל 2019, מהם ניתן להבין כי קיימת מחויבות כזו כלפי מאגר לוויתן. לפי החוזה החברה "מחוייבת לפנות לשותפות לוויתן על בסיס חודשי לצורך רכישת כמויות גז שהיא איננה רוכשת מהשותפים בפרויקט תמר". רק במקרה של סירוב, "החברה רשאית לרכוש בשוק החופשי כל כמות גז שהחברה הזמינה והשותפים בפרויקט לוויתן סירבו לספק".

חברת החשמל לא מקבלת את הפרשנות הזו ומוסרת כי: "חברת החשמל פועלת בעניין רכש הגז הנוזלי על פי הנחיות מנהל המערכת. מהלכים אלו של רכש הגז הנוזלי הזול יביאו בשורה לציבור על בסיס הזדמנויות עסקיות שהן תוצאה של מצב השווקים בקורונה. חברת החשמל פועלת על פי ההסכמים".

הפרת חוזה בחסות רשות הגז הממשלתית ?

מכיוון שחברת החשמל רכשה מטעני גז נוזלי בקצב של מטען כל שבועיים, היא לא יכולה לנצל בעצמה את כל הגז. לכן, רשות הגז במשרד האנרגיה יצאה בקול קורא לרכישת עודפי גז נוזלי במחיר מוזל ללקוחות תעשייתיים. למרות הכמות הקטנה מאד הנקובה בהסכמים אלו, רכש זה הינו עוד "אצבע בעין" של חברת נובל אנרג'י וקבוצת דלק, שלהן אחזקות מונופוליסטיות בשני מאגרי הגז, משום שלקוחות תעשייתיים משלמים 6-8 דולר כמחיר בסיס, לעומת כ-3.5 דולר ב"מבצע" מתוצרת רשות הגז וחברת החשמל.

אם שותפות לוויתן צודקת בפרשנותה, הרי שרשות הגז הממשלתית מסייעת לחברת החשמל להפר חוזה חתום. ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה: "המשרד לא נכנס לטיב החוזה בין חברת החשמל לבין לוויתן וגם לא נדרש לכך על ידי מי מהצדדים. על פניו, נראה שהצדדים חלוקים מאוד בפרשנותם את מערכות היחסים החוזית בניהם. המשרד רואה חשיבות גדולה בקידום השימוש בגז טבעי במקום דלקים מזהמים תוך מזעור העלויות לצרכן".

במשרד האנרגיה בחרו לצדד בהגברת התחרות כלפי הלקוחות בעזרת יבוא גז נוזלי, למרות שרק רכש גז מקומי מחוייב בתקבולים נאים לקופת המדינה. יתרון נוסף של רכש מקומי הוא הפחתת הפליטות המזיקות לסביבה, בהשוואה לפליטות שנגרמות בהליכי הנזלת הגז, שינועו והגיזוז מחדש שלו.

מפסידים נוספים – יצרני החשמל הפרטיים מגז

רכש הגז של חברת החשמל מוכר לה בתעריף החשמל שמאשרת רשות החשמל, ולכן לכאורה היא אדישה כלפיו. בפועל, חברת החשמל פועלת להוריד את עלויות רכש הגז במגוון ערוצים, גם אם לא תמיד בהצלחה. מכיוון שחלק מחוזי החשמל הפרטי במשק מבוססים על הנחה באחוזים ממחיר החשמל של חברת החשמל, הרי שכל הוזלה ברכש הגז של חברת החשמל, פוגעת בעקיפין גם בהכנסות של יצרני חשמל פרטי.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!