דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

סביבה / נובל אנרג'י חתמה על הסכם ניטור וולנטרי במאגר לוויתן מול איגוד ערים לאיכות הסביבה

על פי ההסכם, נובל אנרג'י תתקין מערכות ניטור רציף על גבי האסדה ותעביר אותן לאיגוד הערים תוך 3 ימים, כך שהאיגוד יוכל לפרסם אותם לציבור | האיגוד ייחשף לנתונים הגולמיים, אך לא יורשה לפרסמם בזמן אמת | פעילי סביבה: ההסכם משמר את השליטה של נובל בנתונים

אסדת לוויתן (צילום ארכיון: פלאש 90)
אסדת לוויתן (צילום ארכיון: פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

איגוד הערים לשמירת הסביבה שרון כרמל הודיע היום (ראשון) על חתימת הסכם משותף לאיגוד ולנובל אנרג'י למטרת ניטור רציף של מזהמים מסוג BTEX (בנזן, טולואן, אתילבנזן וקסילן) מאסדת לוויתן.

עכשיו זה רשמי:נחתם ההסכם התקדימי לניטור רציף על אסדת לוויתן.היום חתמו יו"ר האיגוד אסיף איזק ומנכ"ל האיגוד ניר סהר,…

Posted by ‎איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון – כרמל‎ on Sunday, June 14, 2020

על פי ההסכם, נובל אנרג'י תתקין מערכות ניטור רציף על גבי האסדה ותעביר אותן לאיגוד הערים תוך שלושה ימים, לאחר בקרת נתונים, כך שהאיגוד יוכל לפרסם אותם לציבור. האיגוד ייחשף לנתונים הגולמיים, אך לא יורשה לפרסם בזמן אמת.

דרישת האיגוד לניטור רציף על גבי האסדה לא התקבלה על ידי המשרד להגנת הסביבה כחובה במסגרת הליכי קביעת היתרי הפליטה לאסדה. לכן, הסכם וולנטרי בהסכמת נובל אנרג'י הוא הניטור המקסימלי האפשרי, כל עוד הרגולטור לא סבור שניטור כזה כלל מתבקש.

יו"ר האיגוד אסיף איזק מסר: "מדובר בהישג משמעותי, בהסכם תקדימי, ובעיקר יש כאן אמירה ברורה: הדאגה לאיכות הסביבה ואיכות חייהם של 700 אלף תושבי ותושבות מרחב האיגוד לא מתקיימת רק עד קו החוף. מרגע אישור ההסכם, הדאגה לאיכות החיים ואיכות הסביבה מתחילה כבר בים. יש לכך חשיבות אסטרטגית גדולה לאור האתגרים העומדים בפנינו".

פעילי סביבה: ההסכם משמר את השליטה של נובל אנרג'י במידע

פרופסור עדי וולפסון, שהינו פעיל סביבה, קרא את ההסכם והגיב עליו בפוסט בפייסבוק בו העביר ביקורת על ההסכם: "הנתונים לא יהיו שקופים בזמן אמת לציבור הרחב, אלא רק לאיגוד, שלא יוכל להוריד או לאגור אותם, אלא לאחר תיקוף של הנתונים על ידי נובל-לרבות". וולפסון מבקר סעיפים נוספים בהסכם, כמו מיקום הגלאים, שלטענתו עלול לשקף מדידה בחסר של פליטות מזהמות.

מארגון שומרי הבית נמסר בתגובה: "נתוני האמת מוחרגים מחוק חופש המידע, כך שהציבור לא יוכל לדעת לאשורו מה באמת היו הנתונים הגולמיים. עורכי דיננו הגדירו את ההסכם כך: 'האיגוד מסכים להעניק לנובל אנרג'י רישיון גרינווש, על מנת שזו תוכל לציין בפני התקשורת והציבור שיש ניטור והכל סבבה, למרות שלאיגוד זכות צפייה בלבד וללא יכולת אגירת הנתונים הגולמיים לצורך ניתוחם".

רצף התקלות באסדה נמשך

לאחרונה הנחה משרד האנרגיה את נובל נארג'י לחדול מפעילות רכיב ה"טורבו אקספנדר" באסדת לוויתן, עד לבדיקת האסדה על ידי חברת יעוץ חיצונית, בהנחה כי רצף התקלות בהפעלת האסדה, נובע מהרצת מתקן זה. גם לאחר מתן ההנחיה, אירעה תקלה נוספת באסדה שגרמה להפעלת הלפיד.

מראשית הרצת האסדה בתחילת השנה התרחשו בה מספר רב של תקלות. החמורות שבהן הן כחמש תקלות שחייבו הפחתה או הפסקה בהפקת הגז. החמורות פחות הן מעל ל-30 תקלות שגרמו להפעלת הלפיד לשם שריפת עודפי גז ומספר לא ידוע של תקלות תפעוליות שוטפות, עליהן התגבר צוות עובדי האסדה ללא דיווח לציבור או לרגולטורים.

במשרד להגנת הסביבה וגם במשרד האנרגיה מודאגים מהתקלות בתפעול האסדה ופועלים לחקור את התקלות והפרות של היתר הפליטה. נכון להיום, אף רגולטור לא החליט אילו סנקציות יושתו על נובל אנרג'י, מפעילת האסדה, אם כי בעתיד צפויות להיות מוטלות כאלו לפחות מטעם המשרד להגנת הסביבה, בסיום עיבוד הממצאים. במקביל, במשרד להגנת הסביבה מדגישים כי גם התקלות הרבות לא גרמו לפגיעה באיכות האוויר בחוף, כפי שנמדדה בתחנות הניטור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!