דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

עובדים מוגנים / הסתיים סכסוך העבודה של עובדי המעבדות, יקבלו תגמול מיוחד

ההסכם שנחתם בין עובדי המעבדות, ההסתדרות ומשרד האוצר, לאחר הכרזת סכסוך עבודה ובעקבות מאבק ארוך של עובדי המעבדות, יאפשר קיום בדיקות קורונה 24/7 | "הסכם זה נחתם מתוך הערכה ורגשי תודה לעובדי המעבדות הפועלים בחזית המאבק בנגיף"

טכנאי מעבדות מבצעים בדיקות לקורונה. 9 ביוני (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
טכנאי מעבדות מבצעים בדיקות לקורונה. 9 ביוני (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

נחתם הבוקר (שישי) הסכם למתן תגמולים מיוחדים לעובדי המעבדות במשרד הבריאות המבצעים בדיקות לגילוי נגיף הקורונה. הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, קובי בר נתן; יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד; ויו"ר איגוד הביוכימאים, מיקרוביולוגים ועובדי המעבדות, אסתר אדמון, חתמו על הסכם תגמול מיוחד לביצוע בדיקות לגילוי נגיף הקורונה במשרד הבריאות, לאור הצורך בתגבור מערך בדיקות הקורונה, ועל סיום סכסוך העבודה שהכריזה ההסתדרות בעניין. במסגרת ההסכם עובדי מעבדה ממעבדות ציבוריות יוכלו להצטרך לצוות העובדים במעבדות הקורונה, עבור תגמול מיוחד, ובכך תתאפשר פתיחת המעבדות 24 שעות ביום, שבעה ימים בשבוע.

נג'ם גנדלי (28) מחיפה, ״"כל דגימה של קורונה זה בין 5 ל-6 שעות, דרושה יותר מיממה בשביל לסיים את כל הבדיקות, בלי לצאת להפסקה״ (צילום: שי ניר, דבר)
נג'ם גנדלי (28) מחיפה, ״"כל דגימה של קורונה זה בין 5 ל-6 שעות, דרושה יותר מיממה בשביל לסיים את כל הבדיקות, בלי לצאת להפסקה״ (צילום: שי ניר, דבר)

ועד עובדי המעבדות התריע כבר מינואר על חוסר חמור בכוח אדם הנדרש כדי לבצע את מדיניות הבדיקות. במרץ נכנסו עובדי מעבדות ציבוריות אחרות למעבדות הקורונה על מנת לתגבר את כוח האדם ולאפשר למעבדות לפעול 24/7, אבל סידור זה הסתיים בסוף חודש מאי. לפי אסתר אדמון, יו"ר ועד עובדי המעבדות, ההסכם החדש, שלפיו יחזרו עובדי מעבדות אחרות לעבוד שעות נוספות עבור תגמול מיוחד, מהווה את הפתרון הכי טוב להפעלה מחודשת 24/7 של המעבדות. "לא ניתן בשלב הזה להכשיר עובדים לא מנוסים, כי העבודה הזאת דורשת הכשרה ארוכה מאוד," אומרת אדמון.

לפי אדמון, הקשיים במערך המעבדות לא נגמרו. בנוסף לבדיקות לאבחון הקורונה, לכל חולה קורונה מבצעים מספר בדיקות מעקב רפואיות שגרתיות שונות, והבדיקות האלה מייצרות עומס על העובדים המיומנים המסוגלים לבצע בדיקות אלה. עובדים אלה, למרות שאינם מבצעים בדיקות קורונה, נדרשים להתמגן גם הם כשבודקים דגימת דם מעקב של חולה קורונה וזה תהליך שגוזל זמן רב יותר. אדמון אומרת שהמטרה הבאה של הוועד היא העלאת המודעות של משרד הבריאות לעומסים המגוונים הנוצרים על ידי העלייה בתחלואה בקורונה. "בסופו של דבר, יוצא שכל עובדי המעבדות הציבוריות, לא רק מי שמבצע בדיקות קורונה, נקרא לחזית המאבק," היא אומרת.

בהודעה שיצאה מטעם ההסתדרות ומשרד האוצר נאמר ש"לשם התמודדות מערכת הבריאות עם משבר הקורונה, נדרשים עובדי המעבדות להתגייס ולעמוד בחזית המאבק, לבצע בדיקות לגילוי נגיף הקורונה בהיקפים נרחבים, בקבועי זמן מהירים ובזמינות מתמדת. הסכם זה נחתם מתוך הערכה ורגשי תודה לעובדי המעבדות העושים לילות כימים בעבודה מאומצת, ופועלים בחזית המאבק בנגיף הקורונה ובלימת התפשטותו, ומתוך שאיפה להבטיח מענה רחב ומהיר לביצוע בדיקות לגילוי נגיף הקורונה, עבור קטיעת שרשראות ההדבקה וצמצום החשיפה לנגיף".

עובדי ועובדות המעבדות מפגינים במרכז הרפואי ע"ש שיבא בתל השומר, 1 באוגוסט 2019 (צילום: דוברות ההסתדרות)
עובדי ועובדות המעבדות מפגינים במרכז הרפואי ע"ש שיבא בתל השומר, 1 באוגוסט 2019 (צילום: דוברות ההסתדרות)

 

כשהוכרז סכסוך העבודה לפני כ-10 ימים, לאחר שנים של מאבק של עובדי המעבדות, שמצבם רק החמיר עם גדילת היקפי העבודה שלהם לאחר התפרצות המגיפה, נאמר בהודעת ההסתדרות שעובדי המעבדות נדרשו לבצע עשרות אלפי בדיקות ביום לזיהוי נגיף הקורונה, ומאות אלפי בדיקות סרולוגיות לזיהוי נוגדנים כנגד הנגיף, וזאת בנוסף לעבודתם השוטפת. בהסתדרות טוענים כי המצב הביא למחסור בכוח אדם לביצוע, הבדיקות בהתאם לדרישות משרד הבריאות והמעסיקים, ומנגד תגבור בכוח אדם לא מקצועי, לא מיומן וללא הרשאות – בניגוד ל"תקנות בריאות העם". בנוסף, נדרשו העובדים לבצע שעות עבודה נוספות מעבר לתקן ללא תגמול ראוי ומוסכם.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!