דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

שוק העבודה / ועדת העבודה והרווחה: לבטל את הקיצוץ בדמי אבטלה למשתתפים בהכשרות מקצועיות

על פי משרד העבודה, מרבית המשתתפים בהכשרות סופגים קיצוץ של 30% בקצבה | נציגי האוצר טענו כי הקיצוץ חל רק על רשימה מוגדרת של מקצועות, אך הודה כי יש צורך לעדכן אותה

הכשרה מקצועית לקירור ומזגנים (צילום ארכיון: מכללת אורט סינגלובסקי).
הכשרה מקצועית לקירור ומזגנים (צילום ארכיון: מכללת אורט סינגלובסקי).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת קראה היום (שני) למשרד האוצר, לפעול לשינוי הסעיף בחוק הביטוח הלאומי המקצץ 30% מקצבת האבטלה של עובד היוצא להכשרה מקצועית. "זה מייצר תמריץ שלילי להכשרה", אמר ח"כ עידן רול (יש עתיד-תל"ם), שאף הגיש הצעת חוק פרטית בנושא.

אביעד שוורץ, מאגף התקציבים באוצר ציין כי יש רשימה של תחומי הכשרה שלמשתתפים בהם מקוצצת קצבת האבטלה, משום שאינם מייצרים ערך מוסף. "האם אני כמדינה צריך לתת הכשרת ברמנים?" שאל, "או בניית ציפורניים, שבסקרים שעשינו לבוגרות עלה שהערך שלהן הוא לא גבוה?". עם זאת, הודה שוורץ כי צריך לעדכן את רשימת המקצועות שמחייבים קיצוץ בקצבה.

סגנית מנהלת האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה, רונית כהן, טענה מנגד כי למעט, מספר מצומצם מאוד של מקצועות, כל המובטלים המבקשים לעבור הסבה מקצועית סובלים מהקיצוץ. "זה סכום מאוד משמעותי ואנשים עושים שיקול כלכלי: לקבל דמי אבטלה מלאים ולשבת בבית, או ללכת ללמוד אבל לספוג את המחיר הזה", טענה.

עוד דיווחה כהן לוועדה כי נכון להיות עומד תקציב האגף להכשרה מקצועית לשנת 2020 על 4 מיליון שקלים בלבד, שאושרו בוועדת החריגים, ולצידם 8 מיליון שקלים בלבד להנפקת שוברים להכשרות מקצועיות. "בשל התקציב ההמשכי לא קיבלנו עודפים שהיינו מקבלים בשנים רגילות – 30 מיליון שקלים לתקציב האגף ועוד 60 מיליון שקלים לשוברים", הסבירה, "פנינו עכשיו לוועדת החריגים לבקש עוד 10 מיליון שקלים. אבל אלה התקציבים שיש כרגע לאגף, ומבחינתנו זו טיפה בים. נאלצנו להקפיא פעילות הכשרה במפעלים מאז יוני בשנה שעברה, למרות עשרות פניות ובקשות, בשל היעדר תקציב".

נציג נוסף מאגף התקציבים אמר בתגובה: "היינו בדיונים איך להוציא את הכסף התוספתי של ההתמודדות עם משבר הקורונה. רצינו להתחיל כך, ולכן כבר השבוע יצאו 50 מיליון שקלים להכשרות מקצועיות בשוברים, שזה כ-7,000-6,000 אנשים שיוכלו לקבל הכשרה". לדבריו משרד העבודה והרווחה יכול היה לפנות מוקדם יותר לוועדת החריגים, על מנת לנצל חלקים גדולים יותר מהתקציב הקיים להכשרה מקצועית.

"הממשלה התחייבה להשקיע 620 מיליון שקלים בהכשרות מקצועיות, אבל בפועל השקיעה אפס שקלים", אמר ח"כ רול, "הארכת תקופת האבטלה חשובה במישור הסוציאלי, אבל הפתרון שיוביל לצמצום מספר המובטלים הוא הכשרות מקצועיות".

רול הוסיף: "תוכנית הרפורמה בהכשרות שבחוק ההסדרים מועתקת מתוכנית שנכתבה לפני מספר שנים. היא מתייחסת לשוק העבודה טרום הקורונה ולא למשבר הענק שיש כרגע. שוק העבודה השתנה, וימשיך להשתנות, אי אפשר להבריא אותו בלי הכשרות מקצועיות מסיביות".

ח"כ ניר ברקת (הליכוד) הוסיף כי הוא סבור כי יש לממן הכשרה מקצועית שתהיה באחריות המעסיקים. "ערב הקורונה היו סדר גודל של 150 אלף משרות שלא אוישו במשק, ולא בשכר מינימום: נהגים, חקלאות, בנייה", אמר, "אני מאמין שמתוך 850 אלף המובטלים שיש לנו היום אפשר, תוך זמן קצר יחסית, להניע 150 אלף חזרה לעבודה. עוד השבוע אגיש תכנית מסודרת שהרעיון המרכזי שלה זה שביטוח לאומי יממן לעובדים שכר מהיום הראשון, והם יעברו ישירות למקום עבודה שמוכן לקלוט אותם במגזר העסקי. כי אנשי העסקים יודעים מה הצרכים שלהם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!