דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט וחברה / תוכנית מיוחדת מכשירה אחראיות למניעת הטרדות מיניות באיגודי הספורט

התוכנית 'מרחב בטוח בספורט' הכשירה עד כה 40 ממונות למניעת הטרדות מיניות | מירב אולייניק, מרכזת התוכנית: "האחריות צריכה להיות של כל ארגוני הספורט בישראל"

משתתפות בקורס אחראיות מרחב בטוח בספורט (קרדיט: אתנה – המרכז לקידום ספורט הנשים בישראל)
משתתפות בקורס אחראיות מרחב בטוח בספורט (קרדיט: אתנה – המרכז לקידום ספורט הנשים בישראל)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

תוכנית למיגור תופעת ההטרדות המיניות בספורט החלה לפעול בישראל. מטרת התוכנית הנקראת 'מרחב בטוח בספורט', היא להכשיר נאמנות לטיפול בהטרדות מיניות בכל איגודי הספורט.

התוכנית פועלת בשיתוף המרכז לקידום ספורט הנשים בישראל 'אתנה', מינהל הספורט ומרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית. "זה צעד בהפיכת הספורט למרחב בטוח יותר" אומרת ל'דבר' מירב אולייניק מנהלת התוכנית. "זיהינו שההתנהגויות שהיו נחשבות פעם מקובלות ונורמטיבי בעולם הספורט, יכולות להיחשב כהטרדות מיניות".

מירב אולייניק מנהלת תכנית 'מרחב בטוח בספורט' באתנה (באדיבות המצולמת)
מירב אולייניק מנהלת תכנית 'מרחב בטוח בספורט' באתנה (באדיבות המצולמת)

אולייניק מגיעה מרקע ספורטיבי בענף הכדורמים והייתה ממקימות ליגת הנשים בישראל. לאחר פרישתה, שימשה כחברת מליאת הוועד האולימפי בישראל בין השנים 2004-2012 וכמנהלת נבחרות הנוער והנערות בכדורמים. כיום היא פועלת כמתאמת פעילות ב-'אתנה' ואחראית על מגוון ענפים ופרויקטים.

התוכנית החלה לפעול לאחר שמינהל הספורט במשרד התרבות והספורט, פנה לאיגודים השונים, בדרישה למנות ממונה שעברה הכשרה לטיפול בפגיעות והטרדות מיניות. עד היום 40 איגודי ספורט מינו ממונה והועברו כבר 3 קורסי הכשרה לממונות מהאיגודים השונים. "התוכנית כבר פועלת באיגוד השחייה ובאיגוד הכדורסל ואני יודעת ממרכזי הסיוע שכבר יש להם פנויות מספורטאיות ומאמנות" אומרת אולייניק.

"בספורט יש הדגמות, צריך לדעת איך עושים את זה נכון"

"המטרה הראשונה שלנו היא להטמיע את התוכנית עם צעדים מידיים שיתנו כתובת ומענה לכל ספורטאית וספורטאי בישראל. יצרנו סדנאות עם ספורטאיות בסגלים השונים באיגודים וסדנאות למאמנים. היה ברור לנו שהאחריות למניעת הטרדות מיניות בספורט מוטלת לפתחם של ארגוני הספורט בישראל".

לדעתה של אולייניק המודעות הגוברת בעולם צריכה לבוא לידי ביטוי גם באגודות הספורט בישראל, "אחד הדברים שדיברנו עליהם בקורס היא האחריות של כל אחד ואחת על השיח. ככל שאנשים יותר ערניים, אז נשאלות שאלות: האם מותר לי להדגים? האם מותר לי להחזיק את היד לספורטאית? דברים שלעולם הספורט מאוד רלוונטיים. בספורט יש הדגמות, יש תרגילים, צריך לדעת איך עושים את זה נכון".

סדק בקשר השתיקה

התגברות המודעות להטרדות המיניות בספורט היא חלק ממגמה עולמית. בחודש יולי יצא סרט הדוקומנטרי של נטפליקס 'ATHLETE A' הסוקר את פרשת ההתעללות באיגוד ההתעמלות בארה"ב וההסתרה של ראשי שהאיגוד, שהובילה ליצירת סביבה שאפשרה פגיעה מינית של רופא הנבחרת האמריקאית, לארי נאסר, ביותר מ-300 מתעמלות.

ד"ר לארי נאסר, לשעבר מאמן הנבחרת האולימפית באתלטיקה של ארה"ב, בשימוע בבית המשפט בו הואשם בתקיפה מינית של 300 מתעמלות. 22 בנובמבר 2017 (צילום: AP Photo/Paul Sancya)
ד"ר לארי נאסר, לשעבר מאמן הנבחרת האולימפית באתלטיקה של ארה"ב, בשימוע בבית המשפט בו הואשם בתקיפה מינית של 300 מתעמלות. 22 בנובמבר 2017 (צילום: AP Photo/Paul Sancya)

עמידתן של ספורטאיות ההווה והעבר בהתעמלות המכשירים בארה"ב מול מצלמות הטלוויזיה, במטרה לחשוף את סיפורן האישי, יצרה סדק בקשר השתיקה העולמי סביב פגיעה והתעללות בספורטאיות ברחבי העולם. בשבועיים האחרונים החלו מתעמלות בריטיות בעבר ובהווה לחשוף את סיפורי אלימות, הפגיעה הפיזית, התעללות נפשית והרעבה שהן חלק משיטות האימון גם בבריטניה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!