דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.0°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 23.0°טבריה
  • 15.2°צפת
  • 22.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת המשנה לנושא התאונות בענף הבניה

המאבק בתאונות הבניין / ח"כ אוסמה סעדי יעמוד בראש ועדת המשנה לנושא התאונות בענף הבניה

לוועדה, שפעלה גם בכנסת ה-20, נושאים רבים על סדר היום: דחיית יישום תקנות הפיגומים החדשות, תקנות הבטיחות החדשות המטילות אחריות גם על הקבלנים והיזמים וההסכם בין המדינה להסתדרות להגברת הבטיחות בענף | סעדי: "נעקוב ונוודא שכל ההסכמים ייושמו בפועל"

ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת), וח"כ חיים כץ בעת הקמת ועדת המשנה לבטיחות בענף הבניה (צילום עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת), וח"כ חיים כץ בעת הקמת ועדת המשנה לבטיחות בענף הבניה (צילום עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה בכנסת הקימה הבוקר (שלישי) את ועדת המשנה לנושא התאונות בענף הבניה בראשות חבר הכנסת אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת). יו"ר ועדת העבודה והרווחה ושר העבודה והרווחה לשעבר, חיים כץ, הביע בפתח הדיון התנגדות לדחיית הכניסה לתוקף של תקנות הפיגומים. "לפני עשרה ימים פנתה אלי מזכירת הוועדה ואמרה לי 'שמע חיים, הם רוצים לדחות את תקנות הפיגומים בשנה. מכון התקנים לא יודע לבדוק אתם'", אמר כץ. "אכבר שיטה. דוחים בשנה כדי לדחות בפועל בשנתיים. אמרתי – 'אדחה בחודש כדי שיתארגנו'".

ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת), יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בענף הבניה (צילום: דוברות)
ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת), יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בענף הבניה (צילום: דוברות)

"אי-אפשר לתת להם למסמס את מה שעשינו", אמר ליו"ר ועדת המשנה החדש, ח"כ סעדי. "אל תאשר את זה. גם אם תביא את זה לוועדה – אני לא אאשר את זה. אוסמה, אני מאמין בך. זה חיי אדם – אתה לא יכול להיות לא לארג' ולא נחמד. יש לך את הגב של הוועדה, ואני מוכן להילחם". לצד היו"ר סעדי יכהנו כחברים בוועדה גם חברי הכנסת היבא יזבק (הרשימה המשותפת), משה אבוטבול (ש"ס), חווה אתי עטיה (הליכוד) וטלי פלוסקוב (הליכוד).

חיים כץ. (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90)
חיים כץ. (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90)

בשיחה עם 'דבר' טרם הישיבה אמר ח"כ סעדי כי הקמת וועדת המשנה, שהייתה קיימת גם בכנסת ה-20, "מעידה על החשיבות של הנושא והמרכזיות שלו לכל סיעות הכנסת". לדבריו הוועדה היא פרי שיתוף פעולה בינו כנציג הרשימה המשותפת לבין יו"ר הוועדה, כץ. "אני מודה לו מאוד על האמון שנתן בי, לעמוד בראשה. רק אתמול קיבלנו תזכורת כואבת נוספת, עם הרוג נוסף, פועל פלסטיני מהכפר עג'ה, ההרוג ה-16 בענף הבניין (מתחיל 2020 – נ.כ) שמצא את מותו בנפילה".

באשר לתקנות הפיגומים אמר סעדי כי התקנות, המחילות את התקן הישראלי החדש המבוסס על התקן האירופי על פיגומים שלמעלה מ-8 מטרים – נכנסו כבר לתוקפן בסוף חודש יולי – זאת על אף שבשטח אין היום אף פיגום מאושר שעומד בהן. "יש עכשיו חלל. אנחנו רוצים תקן אירופי כדי להגן על חיי העובדים ובטיחותם. אני רוצה לקיים דיון ולשמוע את כל הצדדים. מבחינתי כולם אחראים: משרד העבודה, מכון התקנים – כל אחד מאשים את השני. אנחנו רוצים לראות תמונה שלמה והעיקר למצוא פתרון לחלל שנוצר – שאין תקנות ואנשים עובדים על פיגומים לא בטוחים".

מימין: הפיגומים באתר בנייה ברחוב אחד העם בנתניה. משמאל: פיגומים בתקן אירופאי (צילום: אלירן אביטל תיעוד מבצעי מגן דוד אדום, עמר כהן)
מימין: הפיגומים באתר בנייה ברחוב אחד העם בנתניה. משמאל: פיגומים בתקן אירופאי (צילום: אלירן אביטל תיעוד מבצעי מגן דוד אדום, עמר כהן)

סוגיה נוספת שתעמוד בפני וועדת המשנה היא זו של תקנות הבטיחות החדשות באתרי הבניה שהגיש משרד העבודה, המבקשות לחלק מחדש את האחריות לתחום הבטיחות בין הגורמים השונים באתרים ולהטיל אותה גם על החברות הקבלניות ואף על החברות היזמיות. "גם נושא חשוב זה אנחנו צריכים עדיין ללמוד. נשמע את כל המעורבים. מבחינתנו חלוקת האחריות בין הקבלן הראשי וקבלני המשנה זה דברים שחשובים לנו", אמר והוסיף שבשלב זה אינו רוצה לצאת בהצהרות גורפות.

"יש גם את נושא ההסכם בין המדינה להסתדרות שנחתם אחרי האיום בשביתה הגדולה", הוסיף. "נעקוב ונוודא שכל הדברים שהוסכמו ייושמו בפועל". לצד זאת אמר שוועדת המשנה תיזום חקיקה נוספת לחיזוק האכיפה, ותעקוב גם אחר פעילות רשם הקבלנים. "אני חושב שמספר המפקחים שהוסיפו אינו מספיק וצריך לעבוד על להוסיף נוספים. אנחנו מתכוונים לעשות גם ביקורים בשטח, באתרים ובקרב משפחות ההרוגים והפצועים".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!