דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב המדינה

משבר פוליטי / הליכוד וכחול לבן הודיעו שיתמכו בדחיית אישור התקציב לדצמבר

הצעתם של יועז הנדל וצבי האוזר תעלה להצבעה טרומית ברביעי | כחול לבן: "נתמוך בשינוי בדרך שתאפשר שיקום כלכלת ישראל" | המשמעות הבעייתית: משטר הקיצוצים של התקציב ההמשכי יימשך

רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ. השבעת הממשלה ה-35 (צילום: דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום)
רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ. השבעת הממשלה ה-35 (צילום: דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ הודיעו אתמול (ראשון) כי יתמכו בהצעת סיעת דרך ארץ לדחיית המועד האחרון לאישור תקציב ב-100 ימים. החוק שיזמו צבי האוזר ויועז הנדל יעלה להצבעה טרומית ביום רביעי. אם יאושר יזוז המועד האחרון לאישור התקציב ל-3 בדצמבר.

אתמול בערב פנו האוזר והנדל לנתניהו וביקשו את תמיכתו בחוק שהציגו השניים בשבוע שעבר, וזה נענה. בתגובה נמסר ממפלגת כחול לבן כי היא "מברכת את הליכוד" על ההחלטה, וכי המפלגה "תעשה כל שביכולתה כדי למנוע בחירות. נתמוך בתיקון החוק הקיים, בדרך שתאפשר תקציב לשיקום כלכלת ישראל.״

שר התקשורת הנדל צייץ בתגובה על תמיכת הליכוד בחוק: הצעת החוק תעלה ביום רביעי לקריאה טרומית במליאה, וזו התקדמות מבורכת. בחירות בעת הזו הן פגיעה אנושה באינטרס הלאומי ובציבור הישראלי. נעשה כל מאמץ כדי למנוע את טירוף הדעת".

אתמול אמר גם נגיד בנק ישראל כי על הממשלה להתקדם מהר ככל הניתן בקביעת מתווה ברור לתקציב המדינה ולהחלטות הכלכליות האחרות הנדרשות בעת הזאת", אך נמנע מנקיטת עמדה בוויכוח על תקציב שנתי או דו שנתי.

במצב הקיים, אם לא יאושר התקציב עד ה-25 באוגוסט, תפוזר הכנסת וישראל תלך לבחירות. זאת, בהתאם לחוק יסוד הכנסת שקובע כי התקציב יאושר 100 ימים מהשבעת הממשלה. הנדל והאוזר מציעים לדחות את הדד ליין ולהחליף את המספר ב-200 ימים, כך שהמועד הסופי לאישור התקציב יהיה בתחילת חודש דצמבר. השניים מציעים לעשות את התיקון באופן חד פעמי באמצעות הוראת שעה.

גם בתסריט האופטימי, אישור התקציב שטרם הונח על שולחן הממשלה יסתיים אחרי ה-25 לאוגוסט. עם זאת, דחיית התאריך לדצמבר משמעותה שכל שנת 2020 תעבור בפועל ללא תקציב מאושר, תחת משטר הקיצוצים של התקציב ההמשכי. אם לא יאושר תקציב כלכל ל-2020, מדובר בקיצוץ של 20 מיליארד שקלים.

את עיקר המחיר ישלמו תכניות ממשלתיות וגופים נתמכים, המוצאים עצמם בחודשים האחרונים בבעיה קשה כיוון שהוצאות הממשלה השנה, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, קטנו בפועל.

מבחינה פוליטית מהווה ההצעה מעין פשרה: חלון היציאה של נתניהו להפלת הממשלה יוקדם לדצמבר השנה, במקום סביב מרץ 2021, כפי שצפוי היה להיות עם אישור תקציב חד שנתי. גנץ מצידו לא יקבל את הוודאות שהיה מייצר עבורו תקציב דו שנתי, אבל העניין גם לא יידחה אל תוך השנה הבאה. עם זאת, ההצעה משאירה אפשרות שבדצמבר תתקבל החלטה לתקציב 2020 בלבד, מה שלא מבטיח יציבות פוליטית, ופוגע בהתנהלות הכלכלית של המשק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!