דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה

סביבה / משרד האנרגיה עוצר קידום הקמת ארבע תחנות כוח גדולות

משרד האנרגיה הודיע היום (ד') למועצה הארצית לתכנון ובנייה על גריעתן של התחנות | שר האנרגיה שטייניץ: "התוכנית החדשה להכפלת השימוש באנרגית השמש מאפשרת לנו לצמצם את הקמתן של תחנות כוח חדשות ברחבי ישראל".

תחנת הכח רוטנברג (גילי יערי  פלאש90)
תחנת הכח רוטנברג (גילי יערי פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בהמשך ליישום מדיניותו של משרד האנרגיה להגדלת השימוש באנרגיות מתחדשות, הודיע היום (רביעי) מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי למועצה הארצית לתכנון ובנייה על גריעתן מסדר יום המועצה של ארבע תחנות כוח בהיקף של 4,860 מגה וואט שקידם המשרד.

"90% מתוספת ההספק החדשה תהיה באנרגיה מתחדשת", אומר אדירי, "אי אפשר לתכנן בכל מקום, אנחנו מבינים שיש בזה נטל על הציבור וזה לא נכון בנסיבות העניין. ננסה לנצל את אתרי חברת חשמל, ואפשר לקדם בהם תכניות של יזמות פרטית, כמו באלון תבור".

אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה כיום, ורפרנט תשתיות במשרד האוצר בעבר
אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה כיום, ורפרנט תשתיות במשרד האוצר בעבר

החלטה זו ממתנת מאוד את החלטת ממשלה 2592, אשר העניקה ליזמים אפשרות נרחבת לקדם תכניות להקמת תחנות כח, כולל כאלו ביוזמה פרטית, בקרקע פרטית, במסלול תכנוני מהיר בועדה לתשתיות לאמויות, מה שהוליד עשרות מאבקי תושבים ברחבי הארץ, בהתנגדות למיזמים אלו.

מדיניות משרד האנרגיה היא כי 30% מהחשמל ייוצר מאנרגיה סולארית עד 2030. ניתן לצמצם משמעותית את מספר תחנות הכוח החדשות להן יזדקק משק האנרגיה – ומכאן גם התחנות שנדרש לתכנן. משרד האנרגיה זקוק למלאי תכנוני בהיקף של 4,000 מגהואט בלבד בגז. 

התחנות שמשרד האנרגיה מבקש להקפיא הן:

• "מבואות גלבוע" הנמצאת דרומית לעפולה (1,160 מגה וואט)

• "צבאים"  באזור בית שאן (1,740 מגה וואט)

• "הרטוב" באיזור בית שמש (800 מגה וואט)

• "שגיא 2000"  מערבית לעפולה (1,160 מגה וואט)

בישיבת המועצה הארצית עצמה, אמר דרור בוימל, נציג הארגונים הסביבתיים: "יש בעיה שקשורה בתכניות ביוזמה פרטית. גם במנהל הציבורי הכי טוב שיש, יהיו לחצים כאלה ואחרים".

יו"ר המועצה מרדכי כהן הבהיר: "משרד האנרגיה ביקש להקפיא תכניות ביזומתו, אבל ההחלטה היא שלנו, אנחנו לא נעשה הבחנה בין תכניות פרטיות לתכניות של מדינת ישראל, ונקדם את מה שנכון בעינינו".

במהלך הדיון התגלתה מחלוקת בין דורית הוכנר, נציגת משרד האנרגיה, שביקשה להקפיא את התכניות, לעומת דלית זילבר, מנכ"לית מנהל התכנון שאמרה: "אין דבר כזה להקפיא. ההוראות הללו יבוטלו". הוכנר ביקשה לעכב את ההחלטה לפחות בתחנת מבואות גלבוע, שהושקעו שנים בתכנונה. יו"ר המועצה כהן אמר: "אם יתגלו בעיות במקומות אחרים, נגיש מחדש את התכנית, אבל זה לא מאפס. נעשה בירור משפטי לגבי האפשרויות ונעדכן. לא חושב שעבודה תכנונית תרד לטמיון".

הפורום לאנרגיה נקיה בתגובה:  "זהו יום חג. יום המפאר וממחיש את כוחה של פעולה אזרחית משולבת. לאחר אינספור מאבקים מקומיים וארציים, ניירות עמדה, מפגשים, שיחות, מצגות, מאמרי עמדה ודיונים בכנסת ובממשלה, משרד האנרגיה משתכנע ומאמץ חלקית את עמדת הגורמים האזרחיים. אנו מקווים ומצפים כי המשרד יאמץ בהמשך הדרך את עמדתנו במלואה".

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ': "מאוד שמחה שהמאבק המתמשך של התושבים בתמיכתנו מתחיל לשאת פרי, ומברכת את שר האנרגיה ומשרד האנרגיה על ההחלטה. כפי שאמרתי בדיונים רבים שקיימנו בנושא בוועדת הפנים בראשותי, בעידן של משבר אקלים, על ישראל להפנות את מרב המאמץ שלה למעבר לאנרגיה מתחדשת ולא לבניית שורת תחנות כח גזיות שתנציח את השימוש בדלקים פוסיליים ותביא לנזקי זיהום לאוכלוסיות גדולות. מקווה שזו התחלה של בשורה למאות אלפי ישראלים שמחו ולחמו נגד הכוונה לבנות את תחנות הכח האלה סמוך לבתיהם ולאלה שעדיין נלחמים על תוכניות נוספות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!