דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

תקשורת / משרד התקשורת: "מכרז התדרים לדור G5 הסתיים בהצלחה"

פורסמו תוצאות המכרז בו זכו 3 רשתות הסלולר בתדרים שיאפשרו שדרוג רשת לדור 5. PHI (פרטנר והוט מובייל) ישלמו כ-62 מליון ש"ח על 14 רצועות תדר. סלקום ואקספון ישלמו כ-115 מליון ש"ח על 10 רצועות ופלאפון תשלם כ-88 מליון ש"ח על 9 רצועות

אנטנת תקשורת דור חמש. (צילום: Shutterstock)
אנטנת תקשורת דור חמש. (צילום: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ועדת המכרזים פרסמה אתמול בערב (רביעי) את תוצאות מכרז התדרים לדור 5 אשר יאפשר בהדרגה שדרוג רשתות הסלולר. בניסויים שונים הצליחו החברות להגיע למהירות הורדה של קרוב ל-1600 מגה בטכנולוגיה זו לעומת עשרות מגה בלבד בטכנולוגיית הדור הרביעי.

שר התקשורת, יועז הנדל: "אנחנו נמצאים בפתחו של עידן חדש. פרישת דור 5 במדינת ישראל תאפשר בין היתר לייצר מנועי צמיחה ותוביל לקידום התעשייה, ההייטק ויפתח אופקים חדשים בתחום האינטרנט של הדברים (IOT) שפותח אפשרויות חדשות לאזרחי מדינת ישראל".

החלוקה בין החברות היא: PHI (פרטנר והוט מובייל) ישלמו כ-62 מליון ש"ח על 14 רצועות תדר. סלקום ואקספון ישלמו כ-115 מליון ש"ח על 10 רצועות ופלאפון תשלם כ-88 מליון ש"ח על 9 רצועות.

מה מספרות התוצאות?

המכרז בוצע בשיטת מורכבת במיוחד שנקראת 'שעון קומבינטורי' הכוללת כמה סבבי תמחור, בו המחיר הסופי נקבע גם באופן יחסי להצעות המתחרות. על פניו נראה ש PHI, הרשת המשותפת להוט מובייל ופרטנר, זכתה למספר רצועות התדר הגבוה ביותר ובמחיר הכי נמוך. פלאפון תשלם יותר, אך מכיוון שכבר פרסה 250 אתרים סלולריים תזכה ככל הנראה בהחזר הכי גבוה מבין החברות, ובלקוחות הראשונים שירצו להנות מגלישה בדור 5.

סלקום מסתמנת כחברה שמפסידה מכמה כיוונים – תשלם הכי הרבה כסף, ותמשיך "לסחוב" על גבי הרשת שלה גם את גולן טלקום וגם את אקספון (WE4G) שהן חברות "רזות", בעלות רשיון סלולר וללא רשת סלולר, מבנה העלויות שלהן שונה, ומאפשר להן להציע מחירים נמוכים במיוחד, שגורר את כל השוק כלפי מחירי רצפה.

היום אושר המיזוג בין סלקום לגולן טלקום, וכחלק מתנאי המיזוג, לקוחות גולן טלקום יוכלו לשמור על התעריפים הנוכחיים שלהם.

אנליסט שוק התקשורת ערן יעקובי מסר ל"דבר" כי חברות הסלולר כלל לא רצו במכרז הדור ה-5 לאור מצבן הפיננסי הקשה, והשתתפו בו רק על מנת שלא להפסיד את התדרים הנחוצים להן.

בדיקת מהירות האינטרנט (צילום מסך)
בדיקת מהירות האינטרנט (צילום מסך)

מתי נוכל לגלוש בדור 5?

פריסת השירות תתבצע בהדרגה כאשר לפחות חלק מהתדרים ישמשו את החברות להשלמת הפריסה בדור ה- 4. כיום, יש בישראל מיעוט של מכשירי סלולר שתומכים בדור 5, כך שהתחרות על כל אנטנה עדיין נמוכה. מצב זה צפוי להשתנות במהירות מפני שאורך חיי מכשירי הסלולר נע בין שנה ל-3 שנים.

פריסה מלאה בדור 5 מצריכה ריבוי אנטנות בעוצמה חלשה, שמשדרות באלומה צרה ומדוייקת, לעומת רשת דור 4, שמצריכה פחות אנטנות, אך כאלו שמשדרות בעוצמה גבוהה יותר באלומה רחבה.

לכן, שדרוג הרשת הוא תהליך שנמשך מספר שנים, ומהירויות הגלישה בפועל יהיו נמוכות יותר ממהירות הגלישה המושגת בניסויים של הרשתות. אף על פי כן, רשת דור 5 תוכל לספק חלופה מעניינת לחיבור קווי באזורים שבהם אין פריסת סיבים אופטיים מהירים.

נכון להיום, רשתות הסלולר בישראל הן במצב ירוד. בסך הכל, ישראל מצטרפת לדור 5 בפיגור לעומת רוב מדינות העולם: ללא פריסה מלאה ברשת דור 4, כאשר החלו כבר הדיונים לאפיון הטכנולוגי של דור 6.

כמה זה יעלה ?

לפי המחירים שפרסמה פלאפון, גלישה בדור 5 תהיה יקרה אך במעט ממחירי השירות כיום.

האם זה מסוכן?

בעולם המדעי ישנו מצבור נכבד של מחקרים המצביעים על כך שקרינה סלולרית איננה מסוכנת לבריאותם של בני אדם לצד מחקרים מועטים המצביעים על סכנות אחדות.  ארגון הבריאות העולמי, מסווג את הקרינה הסלולרית בתואר המרתיע של "מסרטן אפשרי", אך באותה מדרגת סיכון נמצאות אין ספור פרקטיקות דוגמת צריכת מלפפונים חמוצים. צריכת בשר מעובד סווגה כמסוכנת יותר לבריאות האדם.

בהתאם לכך, משיקולי זהירות מונעת, ישנן הנחיות להגבלת עוצמת השידור הן ברמת האנטנות ברשת והן ברמת מכשירי הסלולר. לאור חששות בציבור לגבי השפעה שלילית אפשרית של דור 5, פרסם משרד התקשורת דף מידע בנושא עם הפניות למקורות רבים האמורים להפיג את החששות.

התדרים שנמסרו במכרז הנוכחי, שייכים לאותו תחום תדרים של רשתות הסלולר בדורות קודמים, ולכן אין בהם שום ייחוד. בשלבים הראשונים לפחות, אנטנות דור ה5 יאפשרו הפחתה של חשיפה לקרינה בשל שימוש באלומות צרות, ודחיסת מידע משופרת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!