דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

בלגן בחינוך / על שולחן ועדת החינוך: הצעה לרפורמות מסוכנות בחסות הקורונה

נייר עמדה של 'הקואליציה לאוטונומיה בחינוך', שיוצג בוועדת החינוך בכנסת, מכיל הצעות שיפגעו במערכת הציבורית ובתנאי התעסוקה של המורים | הוועדה תדון במהלך המבורך של הרחבת סמכויות המנהלים, אך את ההצעות של הארגון עדיף שתדחה | דעה

הפגנת מורים בתל אביב, 30 באפריל 2020 (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
הפגנת מורים בתל אביב, 30 באפריל 2020 (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
דוד טברסקי

תחת הכותרת "הזדמנויות חינוכיות בצל הקורונה", תנסה היום (שני)  'הקואליציה לאוטונומיה בחינוך' לקדם בוועדת החינוך של הכנסת שורת רפורמות ניאו-ליברליות קיצוניות, שיעמיקו את הפערים בחינוך ואת המשבר המשבר במערכת החינוך הציבורית.

עם פרסום המתווה לפתיחת שנת הלימודים, הצהיר שר החינוך יואב גלנט שיפעל לקידום האוטונומיה של המנהלים ובתי הספר, כדי שיוכלו ליישם באופן יעיל יותר את המתווה המורכב, בהתאם לתנאים הספציפיים של כל מוסד חינוכי. מחר, צפויה הוועדה לקיים דיון בנושא, שקידומו עולה בקנה אחד עם הקולות שעולים מבתי הספר כבר שנים ארוכות.

אך בחסות הרפורמות הנדרשות מנסים ארגונים שונים לדחוף לאישור רפורמות קיצוניות בהתאם לסדר היום שלהם.

לצד הצעות לכלים שיאפשרו למנהלי בתי הספר לנהל את המשבר, מציעה 'הקואליציה לאוטונומיה בחינוך' מספר מהלכים שיפגעו בתנאי העסקה של המורים. בראשם: שבירת החוזים הקיבוציים שנחתמו בין ארגוני המורים למדינה, וקידום מעבר להעסקה בחוזים אישיים.

נייר העמדה כולל גם הצעות צנועות יותר, שגם הן מכוונות לאותה מטרה של החלשת הכוח הקיבוצי של המורים בקביעת תנאי ההעסקה שלהם. הצעה אחת כזו היא יצירת מנגנון גמישות בלוח החופשות. בהצעה טמונה מלכודת שפוגעת בתנאי העבודה הבסיסיים של מערכת החינוך: אופן ביצורן של החופשות, המוסדרות בהסכמים הקיבוציים. את המתקפה על לוח החופשות ראינו רק לאחרונה, במאבק בין משרד החינוך והסתדרות המורים בתקופת הסגר.

הקו שתואר לעיל אינו מפתיע, שכן 'הקואליציה לאוטונומיה בחינוך' כוללת בין היתר את מכון המחקר הימני-שמרני 'פורום קהלת'.

נייר העמדה שהגישה הקואליציה לוועדת החינוך מכיל שורת צעדי מדיניות שמבקשת הקואליציה להעלות על סדר היום הציבורי.

פרופ' יוסי דאהן, מהמומחים המובילים בארץ בחקר אי השוויון, עוקב, שנים ארוכות, אחרי ארגונים כמו 'הקואליציה לאוטונומיה בחינוך'. דהאן מצביע על הקשר הישיר בינם לבין מקביליהם בארה"ב, מהם הם שואבים השראה.

הניסיונות לשבור את איגודי המורים ולהפריט את מערכות חינוך, נוסח הרפורמות אותם מנסה לקדם הקואליציה, הובילו בארה"ב להעמקת הפערים בחינוך. מי שהרוויח שם מהרפורמות האלה היו השכבות המבוססות, וניתן להניח שכך יהיה גם בארץ.

אוטונומיה רחבה יותר למנהלי בתי הספר, ומתן כלים ליישום יעיל ומותאם לנסיבות של מתווה הפעלת שנת הלימודים הבאה, הם מהלכים מבורכים שחשוב לקדם. את הרפורמות שינסו מחר למכור להם על חברי ועדת החינוך, שהכריזו מספר פעמים בחודשים האחרונים כי יעמדו לצד המערכת הציבורית והמורים, לדחות באופן נחרץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!