דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איציק שמולי

כלכלת הקורונה / ההסדר לפיו ימי בידוד של עובדים נחשבים לימי מחלה עומד להסתיים, הממשלה טרם גיבשה חלופה

'תעודת המחלה הגורפת' שהוצאה על ידי רשות בריאות הציבור תפוג בסוף החודש, בהוראת בג"צ | הנושא מהווה את אחת העילות לסכסוך העבודה שהכריזה ההסתדרות בשבוע שעבר

איציק שמולי, עמיר פרץ וישראל כ"ץ. (צילומים: יונתן זינדל, נעם רבקין / פלאש 90)
איציק שמולי, עמיר פרץ וישראל כ"ץ. (צילומים: יונתן זינדל, נעם רבקין / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בעוד פחות משלושה שבועות, תכנס לתוקפה החלטת בג"צ לפיה ימי בידוד לא יחשבו כימי מחלה. עם זאת, הממשלה טרם גיבשה מתווה חלופי לפיצוי עובדים הנדרשים להכנס לבידוד.

במשרד האוצר מסרו לדבר כי 'הנושא נמצא בבחינה', אולם עד כה לא נענה האוצר לקריאת שר העבודה והרוווחה איציק שמולי ושר הכלכלה עמיר פרץ לקיים דיון בנושא בהשתתפות ארגוני העובדים והמעסיקים.

פסק הדין שניתן בסוף יולי, קבע כי 'תעודת המחלה הגורפת' שהוציאה ראש רשות בריאות הציבור פרופ' סיגל סדצקי, ואשר אפשרה לעובדים הנמצאים בבידוד לקבל דמי מחלה, הוצאה בלא סמכות. עם זאת, בג"צ הקצה למדינה כחודשיים, עד סוף חודש ספטמבר, להיערך ליישום ההחלטה ולהסדיר את נושא הפיצויים לעובדים בבידוד.

"בשים לב לכך שהפסיקה האמורה תחול מיום ה-30 בספטמבר, מוצע לקיים פגישה דחופה בנושא, בשיתוף עם נציגי העובדים והמעסיקים", כתבו השרים שמולי ופרץ לשר האוצר ישראל כ"ץ כבר ב-19 באוגוסט, אך עד כה לא נענו.

במכתבם הדגישו כי הם סבורים שיש להסדיר בחוק מנגנון תשלום למבודדים, וכן את המקור התקציבי ליישומו, "באופן שיבטיח פיצוי הולם לשכירים ולעצמאים הנמצאים בבידוד או שמתגוררים באיזורים מוגבלים, רחוקים ממקום עבודתם… מוצע לקבוע כי עובד שלא יכול להגיע למקום העבודה בשל בידוד ולא יכול לעבוד מהבית, יקבל תשלום על ימים אלה".

על פי הצעתם התשלום יתבצע באמצעות מנגנון הביטוח הלאומי, לו יש את מערכות המידע והנתונים המקיפות ביותר על אוכלוסיית ישראל, ועל בסיס נתוני משרד הבריאות ומערכות נלוות כמו מערכת 'המגן' שיאפשרו לאמת את המידע.

בהסתדרות אומרים ל'דבר' כי "הנושא מהווה את אחת העילות לסכסוך העבודה במגזר הציבורי שהוכרז בשבוע שעבר". לדבריהם, הסדרת תשלום ימי המחלה לעובדים הנדרשים לשהות בבידוד היא אחת הסוגיות הבוערות והחשובות ביותר שעומדות על הפרק במשק, ויש לה השלכות כלכליות אדירות עבור ציבור העובדים. "אנו מצרים על כך שבאוצר בוחרים לגרור רגליים ולהתעלם מפניותינו בנושא, ושבים וקוראים לפתרון הוגן ומאוזן באמצעות שולחן עגול בו ייקחו חלק ההסתדרות, המעסיקים ונציגי המדינה".

העתירה כנגד מנגנון תעודת המחלה הגורפת, הוגשה על ידי חברת 'סל' שירותי סיעוד ועל ידי שורה של ארגוני מעסיקים בהובלת התאחדות התעשיינים בטענה כי בידוד איננו מחלה בפועל, וכן בטענה כי הסדר זה מטיל את הנשיאה בעול תקופת הבידוד על המעסיקים.

ההסדר היה בעייתי גם כיוון שהוא בא על חשבון ימי מחלה צבורים של העובדים. עובדים שלהם לא היו ימי מחלה צבורים מצאו עצמם לא זכאים לפיצוי, והשימוש בימי המחלה בתקופת בידוד עשוי היה להותיר עובדים בלא ימי מחלה לניצול באירועים בריאותיים אחרים.  עם זאת, עם ביטול תעודת המחלה הגורפת, עשויים למצוא עצמם העובדים בפני שוקת שבורה, בלא כל מנגנון מפצה בגין תקופת הבידוד.

לפי סקירה שפרסם ארגון ה-OECD בתחילת יולי, בכל מדינות הארגון זכאים עובדים הנמצאים בתקופת בידוד לתמיכה בהכנסתם, בדרך כלל באמצעות מנגנון התשלום על ימי המחלה. התשלום הממוצע עומד על 70% משכרו של העובד הזכאי למשך שבועיים – תקופת הדגירה של וירוס הקורונה. רבות ממדינות הארגון הרחיבו את הזכאות לדמי מחלה גם לעצמאים שחלו או נדרשים לשהות בבידוד. למרות ההבדלים הגדולים במודלים שגובשו במדינות השונות, קיים מכנה משותף אחד – בכולן משתתפת המדינה באופן כזה או אחר במימון דמי המחלה.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!