דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
לשכת עורכי הדין

הכשרה מקצועית / רק 34% מהנבחנים עברו בהצלחה את בחינת לשכת עורכי הדין

בבחינות 2019 עמד שיעור העוברים על 54% | עו"ד אבי חימי, ראש הלשכה, קרא לשר המשפטים לחדש את דיוני הוועדה לבחינת מתכונת ההסמכה למקצוע | מטה המאבק של המתמחים בעריכת דין: "כישלון של כל מי שעוסק בבחינה"

מבחני לשכת עורכי הדין. ארכיון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מבחני לשכת עורכי הדין. ארכיון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

34% בלבד מ-2,835 הנבחנים בבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין עברו בהצלחה את הבחינה באוגוסט האחרון. בקרב הנבחנים לראשונה, עמד שיעור העוברים על 47%, מבין 370 הנבחנים בפעם השנייה עמד השיעור על 11%, ו-4% בלבד מ- 598 הנבחנים בפעם השלישית עברו את המבחן בהצלחה. שיעור העוברים מבין תלמידי האוניברסיטאות עמד על 72%, אצל תלמידי המכללות עמד שיעור זה על 28%.

על הבחינה הנוכחית נמתחו ביקורות קשות, בין היתר מצד מכוני ההכנה לבחינה, שטענו כי  התמקדה בסוגיות משפט אזוטריות שלא בליבת חומרי הלימוד. את הבחינות הקודמות, ביולי 2019, עברו בהצלחה 54%, ו-60% מבין הנבחנים לראשונה.

הפגנת המתמחים לעריכת דין מול קריית הממשלה תל אביב. (צילום: ניצן צבי כהן)
הפגנת המתמחים לעריכת דין מול קריית הממשלה תל אביב. (צילום: ניצן צבי כהן)

ממטה המאבק של המתמחים נמסר: "לצערנו אין חדש תחת השמש ומה שצפינו התממש, מעבר של 34% הוא תעודת כישלון לכל מי שעוסק בבחינת לשכת עורכי הדין.  נמשיך לפעול על מנת לתקן את העוול שנגרם לאלפי מתמחים, שקיבלו בשורת איוב לקראת ראש השנה".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, פנה לשר המשפטים, אבי ניסנקורן על מנת לחדש את הוועדה לבחינת מתכונת ההסמכה בענף, בראשות השופט בדימוס דוד חשין, שתבחן שינויים אפשריים בהליך, וכן אפשרות לקיום בחינה שתבדוק בשלב מוקדם את התאמתם של הסטודנטים ללימודי המשפטים.

כיום מבוצעת בחינת ההסמכה רק לאחר ביצוע סטאז' במשך שנה, על פי רוב בשכר מינימום ולעיתים אף בלא שכר. בדצמבר 2019 ,החליט שר המשפטים דאז, אמיר אוחנה, יחד עם עו"ד חימי, על הקמת ועדה דומה, אלא שמאז הוועדה לא התכנסה, ועל כן פנה חימי בבקשה לשר המשפטים להקימה מחדש.

לדברי חימי, "מסקנות הוועדה יוכלו למנוע עגמת נפש ואי ודאות בקרב אלו המבקשים להיכנס בשערי המקצוע, לצד הבטחת איכות המקצוע ויצירת מסלול הכשרה מתאים וראוי".

"זו פשוט תעשייה שמתגלגל בה ים של כסף"

"בפעם הקודמת, במבחן הקודם לקחתי את זה אישי מאוד. ישבתי שבועיים ובכיתי. הפעם אני לא אתן למבחן הדרקוני הזה לשבור אותי. אבל זה כן מכעיס אותי כי בסוף מי שסופגת את זה זו הילדה שלי" אומרת ל'דבר' ענבל אמיתי, שנגשה לבחינה בפעם השנייה.

"אני כבר שנה סביב המבחן הזה", היא מוסיפה, "לומדת 12-10 שעות ביום, כמות בלתי נתפסת של חומר שנדרשים לזכור גם בעל פה. הבחינה הבאה בדצמבר ואני כבר היום מתיישבת שוב לחזור וללמוד".

לדבריה, "בכל פעם אני נתקעת על נקודה, וזה אחרי ארבע שנות לימוד עם ממוצע 82, ובלי שיעור אחד שהפסדתי בפקולטה בקריה האקדמית אונו, עם מרצים שהם שופטים ומשפטנים מהשורה הראשונה. התמחיתי שנה בשכר מינימום, שילמתי 9,000 שקלים על הכנה לבחינה ו-560 שקל דמי בחינה. זו פשוט תעשייה שמתגלגל בה ים של כסף וזה נוח להם שזה נראה ככה".

אמיתי הזכירה, כי גם מומחי חברת ההכנה הגדולה ביותר לבחינה, שהייתה עד לאחרונה בבעלות לשכת עורכי הדין עצמה, הציעו תשובות שונות מהתשובות הרשמיות ל-10 מתוך 80 שאלות הבחינה. "וכך זה כשמדובר במשפטנים מהשורה הראשונה, שעשו את הבחינה עם החומר פתוח מול עיניהם ובלא הגבלת הזמן המוטלת על הנבחנים", היא מסבירה.

לדבריה, בכוונתה לנסות ולגייס כספים ממתמחים נוספים לעריכת דין, לקבלת חוות דעת של שופט בדימוס על הבחינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!