דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

זכויות אדם / ארה"ב תחרים מוצרים סיניים שיוצרו "בידי עובדי כפייה במחנות ריכוז"

המכס האמריקאי יחרים מוצרי אלקטרוניקה, טקסטיל, ותכשירי שיער המיוצרים במחנות במחוז שינג'יאנג, בהם כלואים למעלה ממיליון בני מיעוטים אתניים ודתיים | האיחוד האירופי התנה הסכם סחר חדש עם סין בהתקדמות בנושא

אסירים במחנה חינוך מחדש במחוז שינג'יאנג בסין, דצמבר 2018. (צילום: AP Photo/Ng Han Guan, File)
אסירים במחנה חינוך מחדש במחוז שינג'יאנג בסין, דצמבר 2018. (צילום: AP Photo/Ng Han Guan, File)
אוריאל לוי

ארה"ב תחרים מגוון מוצרים סינים שלטענתה "מיוצרים בידי עובדי כפייה במחנות ריכוז" של אויגורים מוסלמים. ההחלטה האמריקאית הגיעה שעות ספורות  אחרי שהאיחוד האירופי הפציר בבייג'ינג לאפשר לפקחים להיכנס למחוז שינג'יאנג, בו חיה מרבית האוכלוסייה האויגורית. נציגי האיחוד האירופי התנו את החתימה על הסכם סחר חדש עם סין בהתקדמות בנושא זה.

על פי פרסום ב'גארדיאן' הבריטי, מארק מורגן, העומד בראש סוכנות המכס והגנת הגבולות של ארצות הברית, האשים את הממשלה הסינית ב"התעללות שיטתית נגד העם האויגורי ומיעוטים נוספים". עוד הוסיף כי "עבודה בכפייה היא הפרה בוטה של זכויות אדם". בהתאם להחלטה החדשה, פקידי המכס בארה"ב יחרימו כל מוצר שכלול ברשימה השחורה.

המוצרים שיוחרמו הם מוצרי אלקטרוניקה, טקסטיל, ותכשירי שיער המיוצרים בחמישה מפעלים ספציפיים במחוז שינג'יאנג. בנוסף לכך יוחרמו כל המוצרים שקשורים במחנה לחינוך מחדש שבכלא מספר 4 בנפת לופ שבמחוז.

"זה לא מחנה להכשרה מקצועית, זה מחנה ריכוז", אמר לתקשורת קן קוצ'ינלי, מזכיר המשרד לביטחון המולדת של ארצות הברית בפועל, "מקום בו מיעוטים אתניים ודתיים משועבדים בכפייה ועוברים התעללות, בתנאים מזוויעים וללא כל זכויות. זוהי עבדות מודרנית".

המהלך האמריקאי מכוון להפעיל להפעיל לחץ על סין לסגת ממדיניות הרדיפה נגד האויגורים ובני מיעוטים נוספים, ולשחרר למעלה ממיליון מהם שעצורים במחנות לחינוך מחדש. "הממשלה הסינית חייבת לסגור את מחנות הריכוז שלה", הסביר קוצ'ינלי.

כאמור, מנהיגי האיחוד האירופי דרשו מנשיא סין, שי ג'ינפינג, להכניס צוות פקחים עצמאי למחוז שינג'יאנג. בשיחת וידאו בת שעתיים ערכו קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא המועצה האירופית שארל מישל, ונשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין, משא ומתן עם נשיא סין וצוותו על הסכם סחר חדש בין הצדדים.

האיחוד האירופי הוא שותף הסחר הגדול ביותר של סין, והדיונים נועדו בין היתר על מנת לחתום על הסכם השקעות סיניות באירופה. פון דר ליין, שהנציבות בראשותה אחראית על ניהול החסר הבינלאומי בשם המדינות החברות, טענה לאחר השיחה כי הושגה התקדמות במגעים, אולם קיימים עוד פערים רבים.

מלבד הדרישה לפקח על המתרחש במחוז  שינג'יאנג, העלו מנהיגי האיחוד גם את חוק הביטחון החדש של הונג-קונג ממנו הם מודאגים, ואת הצורך לשתף פעולה במאבק בהתחממות כדור הארץ ונגד מגפת הקורונה.

ארגוני זכויות אדם, עיתונאים, ואקדמאים תיעדו רדיפה שיטתית של כוחות הביטחון הסינים נגד מיעוטים מוסלמים במחוז שינג'יאנג, ביניהם אויגורים והקזחים. הרדיפה כוללת מעצרים המוניים, עיקור בכוח, עבודות כפייה וכן מגבלות, ופגיעה בחופש הפולחן ובחופש התנועה.

על פי מחקרים שונים, למעלה ממיליון אויגורים ובני מיעוטים אחרים נכלאו במחנות ל'חינוך מחדש' , אותם מגדיר השלטון בבייג'ינג כמרכזי הכשרה מקצועית שמטרתה להלחם בקיצוניות האיסלמית.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!