דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כלכלת הקורונה / פחות משבוע להחלטה: פיצוץ בדיונים על תשלום ימי הבידוד

המעסיקים מתנגדים לחוק שהציע האוצר לפיו הבידוד יהיה על ימי המחלה והנטל הכלכלי ברובו על המעסיקים: ״החקיקה תוביל לקריסת המעסיקים״ | ברוב מוחלט של מדינות ה-OECD, המדינה משתתפת בתשלום

העצמאים מפגינים נגד החוק לתשלום ימי הבידוד, ארכיון. (צילום: להב)
העצמאים מפגינים נגד החוק לתשלום ימי הבידוד, ארכיון. (צילום: להב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

פיצוץ במשא ומתן על תשלום ימי הבידוד: במכתב שנשלח השבוע למעסיקים הודיעה נשיאות הארגונים העסקיים שהיא מתנגדת להצעת האוצר, לפיה ימי הבידוד יהיו על חשבון ימי המחלה, כך שמרבית עלותם תשולם בפועל על ידי המעסיקים: "המדינה היא זו שצריכה לשאת בנטל תשלום ימי הבידוד, לא המעסיקים ולא העובדים".

על פי ההסכמות שהתגבשו בין המעסיקים, המדינה וההסתדרות, בדומה לתשלום על ימי מחלה היום הראשון של הבידוד יהיה ללא תשלום, והשני והשלישי בתשלום חלקי. הוויכוח כעת הוא על תשלום יתר ימי הבידוד, כשעל פי טיוטת חוק ששלח האוצר למעסיקים ביום חמישי האחרון, נטל התשלום צפוי להיות מושת על המעסיקים. ״חקיקה זו תוביל לקריסת המעסיקים ולאיבוד מקומות עבודה ואין לה שום מקור נורמטיבי או הגיון כלכלי״, כתבו המעסיקים לאוצר.

בעוד שבוע (ה-30 בספטמבר), תפקע תעודת המחלה הגורפת שהנפיק משרד הבריאות, והחל מתאריך זה לא ברור כיצד ישולמו ימי הבידוד. בג"ץ קבע שימי הבידוד אינם יכולים להיחשב אוטומטית כימי מחלה, ונתן למדינה זמן להסדיר את הנושא עד לסוף ספטמבר בחקיקה.

ברוב מדינות ה-OECD המדינה משתתפת

לפי סקירה שפרסם ארגון ה-OECD בתחילת יולי, בכל מדינות הארגון זכאים עובדים הנמצאים בתקופת בידוד לתמיכה כלכלית. בדרך כלל זה נעשה באמצעות מנגנון דמי מחלה. ב-20 מתוך 24 מדינות שבחן הארגון, המדינה ממנת בצורה מלאה את חופשות המחלה לעובדים הנמצאים בבידוד. רק בצרפת ובפולין נדרשים המעסיקים לשלם את חופשת המחלה בגין בידוד על חשבונם. בצ'כיה ונורווגיה הם נדרשים לשאת במחצית העלות.

דמי המחלה הממוצעים עומדים על 70% משכרו של העובד הזכאי לשבועיים בידוד, תקופת הדגירה של וירוס הקורונה. רבות ממדינות הארגון הרחיבו את הזכאות לדמי מחלה גם לעצמאים שחלו או נדרשים לשהות בבידוד.

"נטל של 3 מיליארד שקלים"

לטענת הנשיאות, מדובר בנטל שעד כה נשאו המעסיקים על גבם, בסכום של למעלה מ-3 מיליארד שקלים. זאת על אף, שכפי שקבע בג"ץ, לא היה מקור חוקי להטיל אותו עליהם.

הצעת החוק שנשלחה למעסיקים מטילה את עלויות הבידוד במלואן על המעסיקים, שיצטרכו לשלם את ימי המחלה, ועל העובדים שימי המחלה ייגרעו מזכויותיהם הסוציאליות. על פי ההצעה, בדומה לימי מחלה רגילים, לא יקבלו העובדים שכר בגין היום הראשון לבידוד, ויקבלו 50% שכר ביום השני והשלישי.

בטיוטת החוק שהוצגה בפני המעסיקים, נכתב כי עובד שאין לו יתרה צבורה של ימי מחלה, יוכל לזקוף את ימי היעדרותו, על חשבון תקופת מחלה עתידית שתיצבר אחר ה-30 בדצמבר 2021.

על המכתב חתומים בין השאר יו"ר התאחדות האיכרים ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו, נשיא התאחדות המלונות אמיר חייק, נשיא לשכת ארגוני העצמאים רועי כהן ועוד 10 ראשי ארגוני מעסיקים.

"אנו קוראים לראש הממשלה ושר האוצר להנחות את הגורמים המקצועיים לפעול ברוח שהובילו עד כה, למצוא את הדרכים לסייע למגזר העסקי בהתמודדות עם ההשלכות הכלכליות והנזקים האדירים שאנו סופגים מאז פרוץ מגפת הקורונה. זו לא העת להשית על המעסיקים גם את עלויות ימי הבידוד", כתבה הנשיאות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!