דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / אזרבייג'ן פתחה במלחמה עם ארמניה, הקרבות מתרכזים באזור נגורנו קרבאך

תקיפות ארטילריות ואוויריות כבר גבו חיי אדם וממשלת ארמניה הודיעה על גיוס מילואים כללי | בין שתי המדינות, ששתיהן היו בעבר חלק מברה"מ, ישנו עימות מתמשך על קו הגבול ביניהן

לחימה על גבול ארמניה-אזרבייג'ן, לאורכה של המובלעת הארמנית נגורנו קרבאך. 27 בספטמבר 2020 (צילום: Armenian Defense Ministry via AP)
לחימה על גבול ארמניה-אזרבייג'ן, לאורכה של המובלעת הארמנית נגורנו קרבאך. 27 בספטמבר 2020 (צילום: Armenian Defense Ministry via AP)
אוריאל לוי

צבא אזרבייג'ן פתח הבוקר (ראשון) במלחמה כוללת לכל אורכו של הגבול עם נגורנו קרבאך, מחוז אוטונומי בשליטה ארמנית. הבוקר בשעה 07:10 שעון ארמניה (זהה לשעון ישראל) החלה הפצצה אווירית וארטילרית על יישובים ובסיסים צבאיים בנגורנו קרבאך. טילים ופגזים נפלו גם בבירה סטפנקרט שלא הופגזה מזה 26 שנים. אישה וילד ארמנים נהרגו מההפגזות בנגורנו-קרבאך, כך דווחה סוכנות הידיעות הצרפתית AFP.

הממשלות של אזרבייג'ן, ארמניה ונגורנו קרבאך דיווחו על אבידות בנפש בקרב חיילים ואזרחים. ממשלת ארמניה טוענת שהפילה שני מסוקים אזרים ושלושה מל"טים. כמו כן, משרד ההגנה הארמני פרסם סרטונים של טנקים אזרים מתפוצצים, ככל הנראה לאחר שעלו על מוקשים.

ארמניה ואזרבייג'אן, ששתיהן היו בעבר חלק מברית המועצות, שוכנות בדרום הקווקז וחולקות גבול שקט עם גיאורגיה ועם שלוש מעצמות אזוריות: רוסיה, טורקיה ואיראן. מאז פירוק ברית המועצות בסוף שנות ה-80, שתי המדינות מצויות בעימות סביב הגבול ביניהן. במלחמה שנערכה ביניהן זכו הארמנים לעצמאות בחבל נגורנו-קרבאך (ארצח בארמנית), בו קיימת מדינה ארמנית דה-פקטו בשטח שהקהילייה הבינלאומית מכירה בו כחלק מאזרבייג'אן.

רוסיה נחשבת ל'אחות הגדולה' של ארמניה, וחיילים רוסים נמצאים בארמניה דרך קבע, בעוד טורקיה בתפקיד נותנת החסות לאזרבייג'אן. בסבב הלחימה הקודם בין השניים, שנערך באפריל 2016 נהרגו כ-350 חיילים ואזרחים.

ממשלת ארמניה הודיע על גיוס כללי של כל כוחות המילואים, כאשר היא טוענת שבניגוד להתקפות קודמות שהיו נקודתיות, הפעם מדובר על מלחמה כוללת. רוסיה קראה להפסקת אש מידית בין צבאות אזרבייג'ן וארמניה בנגורנו קרבאך.

בשבוע שעבר אישרה ממשלת טורקיה את העברתם של שכירי חרב סורים לאזרבייג'ן, על מנת שיסייעו לצבא האזרי שנמצא בעימות עם הכוחות הארמנים מאז סוף שנות ה-80 של המאה הקודמת. טורקיה טוענת שארמניה העבירה לכאורה כוחות כורדים מסוריה לשטח נגורנו-קרבאך במטרה לתקוף את אזרבייג'ן. כמו כן, לאחרונה נערך תרגיל משותף לצבא טורקיה וצבא אזרבייג'ן במובלעת האזרית של נחצ'יבאן, ומאז הכוחות הטורקיים נשארו במובלעת שמנותקת מאזרבייג'ן.

לפני כחודשיים חלה הסלמה בסכסוך בין ארמניה לאזרבייג'ן, במה שהוגדר על ידי פרשנים כ"מלחמה ראשונה בין שתי מדינות מאז פרוץ מגפת הקורונה". עשרות חיילים משני הצדדים מתו בעימותים שנערכו אז.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!