דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

בלעדי / ראש הממשלה החליט: החינוך המקצועי לא יפוצל ממשרד הכלכלה

גורם בכיר במשרד הכלכלה מסר ל'דבר ראשון' כי אתמול (שני) כינס ראש הממשלה ישיבה בנושא ובסופה הכריע כי 60 בתי הספר המקצועיים, המשלבים לימודי מקצוע ועבודה מעשית, יישארו באחריות משרד הכלכלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90
ראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90
יניב כרמל

"הנושא סגור," כך אמר גורם בכיר במשרד הכלכלה ל'דבר ראשון'. "ראש הממשלה כינס ישיבה אצלו, ואחרי שלמד את הנושא, חילק שבחים רבים למערך החינוך המקצועי בישראל. בסוף הישיבה הוחלט – החינוך המקצועי צריך להישאר חלק מהאגף להכשרה מקצועית במשרד הכלכלה".

הדברים האלו נאמרים לאחר תקופה סוערת של כשלושה שבועות, שבה עתיד החינוך המקצועי בישראל היה עלום. לפני שבועיים בדיוק התפרסמה כותרת ב-TheMarker  שבישרה כי לאחר ויכוחים של שנים, בתי הספר המקצועיים, המפוקחים על ידי האגף להכשרה מקצועית במשרד הכלכלה (אשר אחראי על כלל ההכשרה המקצועית בישראל, מבוגרים ונוער כאחד), יועברו לפיקוח משרד החינוך.

הדברים לוו בהודעות מטעם משרד החינוך ושר החינוך על 'תיקון עוול' של שנים, והבטחה כי החינוך המקצועי יטופל באופן טוב יותר במשרד החינוך. אך המתנגדים למהלך הצביעו על העובדה שלא נעשתה כל עבודת מטה מאורגנת כדי לבצע את המהלך, שיש בו כדי לסכן את האופן שבו עובדים ומתחנכים כ-3,000 תלמידים, אשר משתתפים גם בפרנסת משפחתם.

הסתדרות הנוער העובד והלומד, שהיא הגוף היציג לבני ובנות נוער עובדים בישראל, התריעה על כך שהמעבר עלול לפגוע בהסכמים קיבוציים של למעלה מ-1,000 בני נוער, ודרשה כי כל החלטה על אופי הפיקוח של בתי הספר המקצועיים תיעשה באופן מושכל המבטיח את זכויותיהם בני הנוער העובדים, ואת עתיד החינוך המקצועי.

למבקרי המהלך הצטרפו גורמים שונים בתעשייה, שטענו כי ישנו צורך רב בידיים עובדות בישראל. החשש שעלה הוא כי מערכת החינוך מוטה לעבר החינוך הטכנולוגי, שכולל לימוד עיוני בלבד, ופחות לעבר החינוך התעשייתי, שכולל התנסות והכשרה מעשית בעבודה. אנשי חינוך הדגישו את העובדה כי 12,500 התלמידים במערך החינוך המקצועי כבר נפלטו ממערכת החינוך העיונית, והשבתם אליה – ללא היערכות מתאימה – עלולה להביא לפליטתם הסופית ממסגרות החינוך.

הפגנה נגד העברת החינוך המקצועי למשרד החינוך. צילום: דבר ראשון
הפגנה נגד העברת החינוך המקצועי למשרד החינוך. צילום: דבר ראשון

עתה מסתמן כי ראש הממשלה, המשמש גם כשר הכלכלה, הכריע בנושא זה. על פי המידע שהגיע לידי 'דבר ראשון' השתתפו בישיבה, שהתקיימה אתמול בשעות הצהריים, ראש הממשלה נתניהו, מנכ"ל משרדו אלי גרונר, המשנה למנכ"ל משרד רה"מ אלי קטריבס, מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג והממונה על התעסוקה במשרד, מיכל צוק.

במהלך השבועיים האחרונים התקיים מאבק על עתידו של החינוך המקצועי. בנוסף להפגנה שהתקיימה מול ישיבת הממשלה, שבה היה אמור הנושא לעלות להצבעה, ובנוסף להזדעקותם של מורים, תלמידים והורים כנגד המהלך, התקיימו גם מגעים שקטים יותר בין גורמים פוליטיים. על פי מקורות, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הטיל את כובד משקלו בנושא, וכן הפעיל את כוחו שר הרווחה חיים כץ. הנושא ירד מסדר יומה של הממשלה, וכעת, כאמור, נראה שהוכרע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!