דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אזרבייג'ן

מלחמת ארמניה אזרבייג'ן / העיר השנייה בגודלה באזרבייג'ן נפגעה בהפצצה, ארמניה מאיימת להצטרף ללחימה

צבא אזרבייג'ן כבש כתריסר כפרים בנגורנו-קרבך, הארמנים מדווחים על פצצות מצרר שנורו לעבר עריהם | המלחמה הראשונה של תקופת הקורונה נכנסת לשבוע השני

חייל ארמני יורה בתותח לעבר עמדות שלצבא אזרבייג'ן, בגבול נגורנו-קרבך (צילום: Armenian Defense Ministry via AP)
חייל ארמני יורה בתותח לעבר עמדות שלצבא אזרבייג'ן, בגבול נגורנו-קרבך (צילום: Armenian Defense Ministry via AP)
אוריאל לוי

המלחמה בין ארמניה לאזרבייג'ן מסלימה. הבוקר (ראשון) הופצצה העיר גנג'ה, השניה בגודלה באזרבייג'ן, במטחי טילים. זאת, לאחר שהכוחות האזרים הצליחו לכבוש כתריסר כפרים ארמנים בדרום-מערב ובצפון נגורנו-קרבאך. המלחמה בדרום הקווקז, שנכנסה היום לשבוע השני שלה, גבתה את חייהם של מאות בני אדם, ביניהם לפחות 40 אזרחים.

ארמניה ואזרבייג'אן, שתיהן היו בעבר חלק מברית המועצות, שוכנות בדרום הקווקז וחולקות גבול שקט עם גיאורגיה ועם שלוש מעצמות אזוריות: רוסיה, טורקיה ואיראן. מאז פירוק ברית המועצות בסוף שנות ה-80, שתי המדינות מצויות בעימות סביב הגבול ביניהן. במלחמה שנערכה בשנות התשעים זכו הארמנים לעצמאות בחבל נגורנו-קרבאך (ארצח בארמנית), בו קיימת מדינה ארמנית דה-פקטו בשטח שהקהילייה הבינלאומית מכירה בו כחלק מאזרבייג'אן.

מפת דרום הקווקז. הלחימה מתרכזת בעיקר בגבול בין ארצאך ואזרבייג'ן (גרפיקה: אידאה)
מפת דרום הקווקז. הלחימה מתרכזת בעיקר בגבול בין ארצאך ואזרבייג'ן (גרפיקה: אידאה)

הפצצת העיר גנג'ה מסמלת הסלמה בסכסוך שכן הצד הארמני נמנע עד כה מהפצצת ערים אזריות, זאת בשעה שכל הערים ברפובליקת ארצאך מופצצות מדי יום. הארמנים טוענים כי אזרבייג'ן הפציצה את עריהם בפצצות מצרר, ושיגרו מל"טים לעבר ירוואן בירת ארמניה. אולם טרם דווח על נפגעים בשטחה ש לארמניה, אלא רק בנגורנו-קרבאך.

אזרבייג'ן האשימה את ארמניה בהפצצה, אולם ארמניה מכחישה וטוענת בתוקף כי לא נורתה אש משטחה. חברי ממשלת ארמניה אזהירו כי אם אזרבייג'ן תמשיך את המתקפה צבא ארמניה יכנס לתמונה על מנת להגן על תושביה הארמנים של רפובליקת ארצאך.

טיל של צבא אזרבייג'ן משוגר אל עבר מטרות בנגורנו קרנבך (צילום: Azerbaijan's Defense Ministry via AP)
טיל של צבא אזרבייג'ן משוגר אל עבר מטרות בנגורנו קרנבך (צילום: Azerbaijan's Defense Ministry via AP)

נשיא רפובליקת ארצאך לקח אחריות על ההפצצה וטען כי החריב את נמל התעופה הבינלנאומי של גנג'ה, ממנו יצאו מטוסי F-16 טורקיים להפציץ את הארמנים. כיממה לפני ההפצצה הודיע משרד הביטחון של רפובליקת ארצאך כי הצבא עומד להפציץ אתרים צבאיים בליבה של אזרבייג'ן, וביקש מכל תושבי אזרבייג'ן המתגוררים בסמוך למתקנים צבאיים להתפנות מיד. העיר גנג'ה שהותקפה היום שוכנת כ-100 קילומטרים מצפון לסטפנקרט, בירת נגורנו קרבאך, וגרים בה יותר מ-330 אלף איש.

צבא אזרבייג'ן פרץ ביממה האחרונה כמה מקווי ההגנה של נגורנו קרבאך, בארבע נקודות שונות. הצבא האזרי לקח בשבי חיילים ארמנים שנכנעו, וכבש מספר מוצבים ותריסר כפרים. תושבי הכפרים נמלטו לפני הגעת הצבא האזרי, ככל הנראה בעקבות דיווחים על רצח והתעללות בגופות תושבי הכפר תאליש, אליו פלש צבא אזרבייג'ן ב-2016.

משרד הביטחון של רפובליקת ארצאך דיווח על 198 חיילים שנפלו בקרבות, ועוד 15 אזרחים שמתו מההפצצות. נוסף על כך דיווח כי הצליח לפגוע ב-7 מטוסים, 11 מסוקים, 110 מל"טים, 210 טנקים ומאות כלי רכב נוספים. לפי הדיווח, מספר הנפגעים בקרב צבא אזרבייג'ן עולה על 5,000 חיילים.

אזרבייג'ן מצידה לא פרסמה כמה חיילים איבדה, וטוענת כי 25 אזרחים שלה נהרגו מההפצצות. ארגונים שונים, ביניהם המצפה הסורי לזכויות אדם שנחשב ארגון אמין, טוענים כי לפחות 72 שכירי חרב סוריים שפועלים תחת חסותה של טורקיה נהרגו בקרבות.

ילד איראני בן 6 נפצע מרסיסים לאחר שפצצות זלגו משדה הקרב לכפר איראני. כמו כן, שני עיתונאים צרפתיים מעיתון לה-מונד נפצעו מאש שנורתה מאזרבייג'ן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!