דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

אנרגיה / חברת החשמל בפניה בהולה לממונה על התחרות: נובל אנרג'י מסרבת להזרים גז ממאגר "תמר"

מנכ"ל תמר פטרוליום: "זו פעם ראשונה שהזמנת גז בישראל מקבלת סירוב" | לנובל אנרג'י יש זכות וטו על חוזים חדשים, שאושרה על ידי המשנה ליועמ"ש, בהחלטה משותפת עם רשות התחרות, משרד המשפטים, משרד האוצר ומשרד האנרגיה

מאגר תמר. צילום: פלאש 90
מאגר תמר. צילום: פלאש 90
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עו"ד הדין מיכל הלפרין, הממונה על התחרות, תבחן את התנהלות נובל אנרג'י בשוק הגז, כך נודע היום ל-"דבר". לאור פניה בהולה של חברת החשמל לממונה, כנגד מה שהיא מגדירה כ"התנהלות בריונית" מצד נובל אנרג'י, מפעילת קידוחי תמר ולוויתן, ובעלת אחזקות בשניהם. 

הפניה של חברת החשמל לעו"ד מיכל הלפרין,  חריפה במיוחד, והיא תובעת מנובל אנרג'י "לחדול באופן מיידי מסירובה הבלתי סביר להזרים גז מהמאגר", וכן, "לחקור את נובל ומנהליה ביחס לפעולות שנעשו על-ידיהם בימים האחרונים, המהוות הפרה בוטה וקיצונית של חוק התחרות הכלכלית".

חברת 'תמר פטרוליום' הצטרפה לפנייה של חברת החשמל אל הממונה וטענה כי "התנהלותה האמורה של נובל אנרגי' עולה כדי שימוש פסול בכוחה כבעלת מונופולין בתחום הגז הטבעי בישראל, בניגוד להוראות חוק התחרות הכלכלית", זאת לפי דיווח ששגרה  הבוקר לבורסה.  

הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין. (צילום: דוברות הכנסת יצחק הררי)
הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין. (צילום: דוברות הכנסת יצחק הררי)

הנושא נחשף לראשונה בדיווח של מתן חודורוב מחדשות 13, על מייל שכתב עידן הלר, מנהל השיווק של נובל אנרג'י, בו הוא מודיע כי החברה תספק גז לחברת החשמל רק על פי החוזה החתום משנת 2012, ולא על פי התוספת להסכם – תוספת עליה נובל אנרג'י לא חתמה.  

במאגר "תמר" אין כיום הסדר למכירת גז בנפרד, כך שכל חוזה מחייב את הסכמת נובל, המחזיקה בזכות וטו על חוזים חדשים עד דצמבר 2021.  

נובל אנרג'י "מחזיקה את משק החשמל בישראל כבן ערובה"

לפי חברת החשמל, נובל אנרג'י "מחזיקה את משק החשמל בישראל כבן ערובה בידיה ומסרבת לספק גז לפי הזמנה שנמסרת לה על-ידי יחידת ניהול המערכת, הכל לשם דיכוי מוחלט של התחרות בשוק הגז הטבעי והגדלה של רווחיותה". 

כבר ב-4 לאוקטובר השנה, נובל אנרג'י הודיעה לחברת החשמל כי תספק גז רק לפי הסכם העוגן היקר מ-2012 ולא על פי התוספת. בתגובה, הודיעה חברת החשמל כי מדובר בניצול לרעה של עמדה כמפעילה של המאגר, ועמדתה חסרת תוקף. בהמשך, נובל הודיעה כי לא תספק למחרת גז, אלא אם חברת החשמל תאשר כי הוא יסופק לפי הסכם העוגן.  

נובל אנרג'י היא עכשיו שברון

ענקית האנרגיה שברון, השלימה השבוע את רכישת נובל אנרג'י בעסקת החלפת מניות, וכנגדה עומדות טענות רבות לגבי "פילוסופיה עסקית" של התנהלות כוחנית מצידה.  

ליעמי וייסמן, מנכ"ל "תמר פטרוליום", כתב כי "זו פעם ראשונה שהזמנת גז בישראל מקבלת סירוב", וייסמן דרש מנובל אנרג'י לכבד את ההזמנה במחיר הנמוך, על פי התוספת להסכם – דרישה שלא נעתנה. עוד ציין וייסמן כי "הוא מקווה שזו לא אינדיקציה לפילוסופיה העסקית של שברון". 

חברת החשמל דורשת לנתק בין המחלוקות המסחריות, לבין הנכונות להזרים גז למשק, לפי דרישת מנהל המערכת.  

 על מה הויכוח ? 

לחברת החשמל חוזה עוגן משנת 2012 עם מאגר תמר, שהפך להיות החוזה היקר במשק, בשל מנגנון הצמדה המוטמע בתוכו. עלות הגז מתמר על פי החוזה עומדת היום על 6.4 דולרים ליחידת חום. לשם השוואה, חברת החשמל מצליחה לרכוש מטעני גז נוזלי מיובא, במחיר המגלם עלויות הנזלה ושינוע, במחיר של 3 דולרים, או 4 דולרים בחוזים עתידיים. מתווה הגז משנת 2015 קבע הסדר של מעין פיקוח מחירים, אשר אפשר למחיר הגז בשוק לרדת, אך הגן על חברות הגז בזכות "רצפה" בגובה 4.8 דולרים.  

באופן דומה, לחברת החשמל יש חוזה רכש משני, ממאגר לוויתן, ללא התחייבות כמותית, לרכישת גז ב-4.8 דולרים. אבדן הרכש המשני פגע בתזרים של מאגר תמר במידה רבה, ולכן היו מוכנים שותפי תמר, למעט נובל ודלק, לתת לחברת החשמל הנחה על רכש נוסף, במחיר מוזל, בטווח של 3.7-4.4 דולרים, תלוי בכמות הרכישה.  

ענקית האנרגיה הבינלאומית שברון רכשה את נובל אנרג'י (צילום: impromptuwitz / Shutterstock.com)
ענקית האנרגיה הבינלאומית שברון רכשה את נובל אנרג'י (צילום: impromptuwitz / Shutterstock.com)

האינטרס של נובל ודלק הוא לשמור את הרכש הזה דווקא במאגר לוויתן מכמה סיבות: המחיר יהיה גבוה יותר, מאגר לוויתן תלוי בחוזי יצוא למצרים ולירדן שעלולים להיפגע יותר מאשר חוזים מקומיים ועל רווחי מאגר תמר אמור להיכנס לפעולה מנגנון מיסוי נוסף בשם היטל רווחי יתר (מס ששינסקי). כבעלות מונופול גז, עדיפות הסטת חוזים ללוויתן עדיפה להן באופן מובהק. בנוסף, לנובל אנרג'י יש זכות וטו על חוזים חדשים, שאושרה על ידי מאיר לוין, המשנה ליועמ"ש, בהחלטה משותפת עם רשות התחרות, משרד המשפטים, משרד האוצר ומשרד האנרגיה.  

חברת החשמל טוענת כי גם זכות הוטו של נובל, ככל שיכולתה לבטל את התוספת להסכם, מוגבלת למעמדה של נובל כשותפה במאגר, בעלת נתח של 25%, והיא לא חלה על מעמדה כמפעילת המאגר.  

החברה טוענת כי זכות זו לא מאפשרת לה לסרב להזמנת אספקת גז ממנהל המערכת בחברת החשמל, אלא לפעול בדרכים מסחריות ומשפטיות בכדי למצות את זכויותיה ובכך להשפיע בדיעבד על עלותו המסחרית של הגז, בנפרד מההחלטה האם לספק אותו.  

מתווה הגז משנת 2015 מתיר לבעלות מונופול הגז – דלק קידוחים ונובל אנרג'י, פטור מעמידה בדרישות של 5 חוקים שונים. על כן, רשות התחרות נוהגת בחברה ב"כפפות של משי", ואף הותירה על כנה את זכות הוטו שלה לגבי חוזים חדשים עד סוף שנת 2021. 

אתמול בירכו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ (הליכוד) את שברון על כניסתה לישראל. בקרוב יצטרכו להחליט האם הגיעה השעה להחליף את הנימה הידידותית בתמרור עצור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!