דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמת ארמניה-אזרביג'ן

מלחמת ארמניה-אזרבייג'ן / ניקולס אזנבור, בנו של הזמר המנוח שרל אזנבור, בראיון ל'דבר' בעקבות מכתבו הפתוח לנשיא ריבלין

אזנבור הוא צרפתי ממוצא ארמני, ובמכתבו ביקש מהנשיא "לעצור מכירת נשק ישראלי לאזרבייג'ן" בעקבות התקפותיה על הארמנים בנגורנו-קרבך | "הזוועות המשותפות שעברנו קשרו בינינו, הארמנים והיהודים"

ארמנים וישראלים מפגינים מול משרד החוץ בירושלים נגד מכירת נשק ישראלי לאזרבייג'ן (צילום: Artiom Chernamorian)
ארמנים וישראלים מפגינים מול משרד החוץ בירושלים נגד מכירת נשק ישראלי לאזרבייג'ן (צילום: Artiom Chernamorian)
אוריאל לוי

"נשק תוצרת ישראל פוגע באזרחים תמימים, בבתי ספר, בגני ילדים ובכנסיות" אומר ל'דבר' ניקולס אזנבור, בנו של הזמר הארמני-צרפתי המנוח שרל אזנבור. "אנשינו מתעוררים למלחמה שכבר לקחה להם את כל מה שהיה להם: קרובי משפחה, חברים, בית. הממשלה האזרית ממשיכה להפגיז ורוכשת עוד ועוד נשק מחברות ישראליות אפילו שהוכח כבר באמצעי התקשורת שהנשק הזה משמש להרג אזרחים."

בני הזוג אזנבור, ונשיא צרפת עמנואל מקרון, בחנוכת מרכז אזנבור בירוואן, ארמניה. אוקטובר 2018. (צילום: ארכיון מרכז אזנבור.)
בני הזוג אזנבור, ונשיא צרפת עמנואל מקרון, בחנוכת מרכז אזנבור בירוואן, ארמניה. אוקטובר 2018. (צילום: ארכיון מרכז אזנבור.)

ניקולס ואשתו קריסטינה ייסדו את 'מרכז אזנבור' בארמניה, לאחר שהיגרו לירוואן בירת ארמניה מפריז בה גדלו. השניים התראיינו ל'דבר' לאחר שפרסמו הבוקר (שישי) מכתב פתוח לנשיא מדינת ישראל, ראובן ריבלין, בעיתון 'הארץ'.

למה שהעם היהודי יקשיב לכם?
"אנחנו צאצאי ניצולי רצח העם הארמני. כפי שאתם בטח יודעים, בנאום שנשא היטלר מול קציני הצבא הגרמני ערב הפלישה לפולין, הוא הצדיק את מה שעתיד היה לעשות בשאלה הרטורית 'מי מדבר היום על השמדת הארמנים?'.

"הכחשת רצח העם הארמני על ידי הממשלה הטורקית יצרה בסיס שעליו ניתן להמשיך לחולל פשעים מסוג זה. הזוועות המשותפות שעברנו קשרו בינינו, הארמנים והיהודים.

"אנו משוכנעים שאם הישראלים ידעו מה עושים לנו בנשק שחברות ישראליות מוכרות לאזרבייג'ן הם יסרבו לקחת חלק בפשע הזה."

בכל זאת, מעורבים כאן אינטרסים מדיניים משמעותיים.
"שמענו שחלק מהפוליטיקאים בישראל, שבטח מונעים על ידי אינטרסים כלכליים, אמרו שזה רק עסקים וכל המדינות מוכרות את הנשק הזה. זה מזעזע לשמוע דברים כאלה. תאר לעצמך אם מישהו יגיד לך שהתחמשות המשטר הנאצי במלחמת העולם השנייה הייתה רק 'עסקים כרגיל'.

"חברות אמריקאיות וקנדיות עצרו את מכירת הרכיבים המשמשים מל"טים צבאיים המיוצרים בטורקיה ומשמשים את אזרבייג'ן. לאחרונה שתי חברות אמריקאיות גדולות ביטלו את חוזיהם עם אזרבייג'ן בגלל המלחמה.

"ישראל כמדינה מתקדמת טכנולוגית נושאת באחריות לבחור למי מוכרים כלי נשק, אחרת הם שותפים לפשעים."

מה הישראלים צריכים להבין?
"כל מדינה, כל חברה שדואגת לתדמית שלה בזירה הבינלאומית, חייבת להבין שאין לה כל אינטרס לסחור עם משטרי טרור. בנוסף להפצצת אזרחים, ממשלת אזרבייג'ן גייסה אלפי שכירי חרב ג'יהאדיסטים מסוריה ואפגניסטן.

"זה מידע שאומת על ידי סוכנויות הידיעות הבינלאומיות, ושירותי המודיעין של צרפת ושל רוסיה. אנו משוכנעים כי הישראלים,  והחברות הישראליות, אינם מעוניינות בקשר למשטרים הנוקטים פעולות כאלה".

המכתב לנשיא

"באוקטובר 2017, יחד עם אבי שרל אזנבור, הייתה לי הזכות להיות מוזמן לישראל" כתבו בני הזוג אזנבור לנשיא המדינה. "בנוכחותך, הוענקה 'מדלית ראול ולנברג' לשרל אזנבור ולאחותו אאידה אזנבור. הענקת המדליה המכובדת היא דרך להודות למשפחת אזנבור, שבימים הקשים של הכיבוש הנאצי בצרפת סייעו לנרדפים."

הנשיא ריבלין מעניק את מדליית ראול ולנברג לשארל אזנבור ולאחותו אאידה בבית הנשיא בירושלים. אוקטובר 2017. (צילום: בית הנשיא)
הנשיא ריבלין מעניק את מדליית ראול ולנברג לשארל אזנבור ולאחותו אאידה בבית הנשיא בירושלים. אוקטובר 2017. (צילום: בית הנשיא)

בהמשך המכתב מפרטים בני הזוג כיצד הפכה דירת סבו של ניקולס  למקלט לנרדפים יהודים וארמנים, על אף הסכנה שבדבר תחת הכיבוש הנאצי בצרפת. "סבי וסבתי ברחו לצרפת כדי להימלט מהג'נוסייד הארמני שחוללו העות'מנים בעשור השני למאה העשרים. חייהם לא היו תמיד קלים בשל הכאב שנשאו בתוכם ובשל העוני בו חיו. כשפרצה מלחמת העולם השנייה הם ראו שההיסטוריה חוזרת על עצמה ונטלו על עצמם סיכון גדול; במטרה להציל כמה שיותר חיי אדם", כתב אזנבור.

בהמשך המכתב מפורטת "התוקפנות האכזרית של אזרבייג'ן כנגד הארמנים" בחודש האחרון, ש"עלתה בחייהם של מאות, אם לא אלפי אנשים צעירים, עיתונאים, אזרחים וילדים", תוך ש"הצבא האזרי משתמש בכלי נשק רבים שיוצרו בישראל, כולל פצצות מצרר שיוצרו בישראל".

סיום המכתב מבקשים בני הזוג אזנבור מהנשיא "לעזור לנו לאסור מכירת כלי נשק אלו לאזרבייג'ן, למען האנושיות והידידות הארוכה בין יהודים וארמנים, ולעמוד איתנו כנגד זוועות המלחמה וההרס".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!