דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות בארה"ב

בחירות בארה״ב / מדריך ליום הבחירות בארה״ב: מתי יוכרז מי הנשיא, ואיך זה אמור לעבוד

חשש ממהומות אלימות ומאפשרות לחודשים ללא הכרעה: ביום שלישי יסגרו הקלפיות ותסתיים מערכת הבחירות בארה"ב, אבל ייתכן שהקרב על התוצאות רק יתחיל

אנשים בתור להצבעה בבחירות בפלורידה, ארה"ב. (צילום: AP Photo/Chris O'Meara)
אנשים בתור להצבעה בבחירות בפלורידה, ארה"ב. (צילום: AP Photo/Chris O'Meara)
אוריאל לוי

הקלפיות בבחירות לנשיאות בארה"ב ייסגרו בשלישי הקרוב, מטעם המפלגה הרפובליקנית מתמודדים הנשיא המכהן דונאלד טראמפ וסגנו מייק פנס, ומטעם המפלגה הדמוקרטית ג'ו ביידן, וסגניתו קמלה האריס. לראשונה בהיסטוריה, מספר הבוחרים שיפקדו את הקלפיות ביום הבחירות יהיה כנראה קטן ממספר הבוחרים שכבר הצביעו דרך הדואר או בהצבעה מוקדמת, עקב מגפת הקורונה שגבתה את חייהם של יותר מ-235 אלף אמריקאים.

הצבעה מוקדמת בעמדות הצבעה באינגלווד קליפורניה (צילום: AP Photo/Jae C. Hong)
הצבעה מוקדמת בעמדות הצבעה באינגלווד קליפורניה (צילום: AP Photo/Jae C. Hong)

למרות שמערכת הבחירות תגיע לסיומה בשלישי בלילה, הוויכוח על התוצאות צפוי רק להתחיל, ולפי הסקרים רוב האמריקאים חוששים ממהומות אלימות שיפרצו ביום הבחירות. איך זה יעבוד? מה צריך לדעת? ומתי יכריזו על הנשיא הבא של ארה״ב?

איך בוחרים נשיא בארה״ב?

אזרחי ארה"ב שיצאו להצביע בוחרים למעשה את חבר האלקטורים, נציגים המוקצים לכל מדינה לפי גודלה היחסי, ופורמלית הם אלה שבוחרים את הנשיא. בסך הכל יש 538 אלקטורים, כך שברגע שחוצה אחד המועמדים את רף ה-270 אלקטורים, ניצחונו מובטח.

בגלל שיטה האלקטורים, אין חשיבות לזכייה במרבית הקולות הבוחרים, אלא לשאלה מי מנצח באילו מדינות. מצב זה הוא שהופך את תוצאת הבחירות לקשה במיוחד לחיזוי: מדובר ב-51 מערכות בחירות (50 מדינות, ומחוז קולומביה, בו נמצא הבית הלבן) המתרחשות במקביל, ברובן התוצאה ידועה מראש, ובחלק קטן מהן מתנהל מירוץ צמוד בין המועמדים. כמעט בכל המדינות, מועמד שזוכה ב-50.1% מהקולות זוכה ב-100% מהאלקטורים של אותה מדינה (רק מיין ונברסקה מחלקות את הצבעת האלקטורים שלהן לפי מחוזות הבחירה לקונגרס).

למרות שהבחירות הן אירוע לאומי, התנהלותן נעשית כולה ברמת המדינות. לכל מדינה חוקים משלה לגבי מי רשאי להצביע ומתי, שיטה משלה לספירת הקולות, והיא מטפלת בעצמה במקרים של מחלוקת לגבי התנהלותן התקינה של הבחירות.

העימות השני בין טראמפ לביידן. (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)
העימות השני בין טראמפ לביידן. (צילום: AP Photo/Patrick Semansky)

מתי יהיו תוצאות האמת של הבחירות?

הנשיא טראמפ טוען ש"לא נדע את תוצאות הבחירות שבועות, חודשים, ואולי שנים… ואולי לא נדע אף פעם את תוצאות הבחירות", והוא מאשים בכך את שיטת ההצבעה בדואר. ג'ניפר מורל, אחד מהבכירים בצוות המיוחד שמנהל את מערכת הבחירות, אמר בראיון למגזין 'אל' כי "זה ייקח בין שבוע לכמה שבועות" .

למה זה ייקח כל כך הרבה זמן?

ספירת הקולות שנשלחו בדואר, שכאמור עשויים להיות מרבית הקולות, נערכת באופן שונה בין מדינה למדינה. בכמה מדינות ספירת ההצבעות מהדואר מותרת רק ביום הבחירות ולאחריו. במדינות רבות מותר להצביע בדואר עד למועד סגירת הקלפיות, מה שאומר שהמעטפות שיישלחו ביום הבחירות יגיעו ליעדן רק לאחר כמה ימים. בכמה מדינות, ביניהן מישיגן ופנסילבניה, לא ברור כמה זמן יידרש לספור את הקולות.

מתי יוכרז מי ניצח בבחירות?

את השאלה הזאת יש להפריד לשניים. תוצאות הבחירות הסופיות, כולל כל המרוצים לסנאט ולבית הנבחרים, יתבררו בעוד ימים או שבועות. אבל יש אפשרות שעל השאלה מי ניצח בבחירות לנשיאות ניתן יהיה לקבל תשובה כבר ביום שלישי. אם אחד המועמדים יזכה לפער גדול וברור מספיק, ורשתות הטלוויזיה והמועמד השני יכירו בו כזוכה, מערכת הבחירות לנשיאות תסתיים במהלך הלילה.

הצבעה מוקדמת בבחירות 2020 בארה"ב, יוסטון טקסס. (צילום: AP Photo/David J. Phillip)
הצבעה מוקדמת בבחירות 2020 בארה"ב, יוסטון טקסס. (צילום: AP Photo/David J. Phillip)

מה הסיכויים שיהיה מנצח מובהק?

על פי כל ההערכות, ההצבעה המוקדמת מאפיינת יותר את הבוחרים הדמוקרטים, שחוששים יותר מנגיף הקורונה, כך שהתוצאות הראשונות צפויות להיות מוטות יותר לכיוון ביידן מאשר תוצאות האמת. בחלק מהמדינות, כמו פלורידה או טקסס, התוצאות שיתקבלו ביום שלישי בערב לא צפויות להיות שונות מאד מהסופיות, והפער יהיה משמעותי בעיקר במרוץ צמוד מאד. במדינות אחרות, הפערים יהיו משמעותיים בהרבה. הסטטיסטיקן נייט סילבר סבור שאם בערב הבחירות טראמפ יוביל בפנסילבניה ב-15 אחוז "בלבד", רוב הסיכויים שביידן ינצח.

אם המועמד הדמוקרטי יזכה לניצחון בכמה מדינות מפתח – פנסילבניה ופלורידה בראשן – ייתכן שהפער יהיה מובהק מספיק כדי לקבוע בוודאות גדולה יחסית שהוא המנצח בבחירות. עם זאת, בהתייחס לאמירותיו של טראמפ במהלך מערכת הבחירות, קשה מאוד להאמין שהוא יודה בהפסדו במהלך הלילה, בלי קשר לתוצאה. לפי הסקרים, הסיכוי שטראמפ יוכרז כמנצח כבר במהלך הלילה נראה נמוך. גם אם הוא יוביל בתוצאות האמת הראשונות ובסקרי היציאה מהקלפי, הכמות הגדולה של הקולות בדואר תשאיר מימד גדול של חוסר ודאות.

ביום שלישי בלילה "נדע באיזה עולם אנחנו חיים", אמר ל-ABC פרופ' נייט פרסילי שמנהל את "פרויקט הבחירות" המשותף של האוניברסיטאות MIT וסטנפורד. "האם אנו חיים בעולם שיש בו מנצח מובהק, או שהולכות להיות מחלוקות רבות בנוגע לקולות פסולים". המחלוקות כאמור יקבלו מענה רק בהליך המשפטי, אולם לתקשורת תהיה השפעה גבוהה בתקופה הקרובה בנוגע לדעת הקהל על תוצאות הבחירות.

העימות בין ג'ו ביידן ודונלד טראמפ. (צילום: StratosBril / Shutterstock.com)
העימות בין ג'ו ביידן ודונלד טראמפ. (צילום: StratosBril / Shutterstock.com)

איך ייראה מאבק משפטי על התוצאה?
האנשים שמנהלים את הבחירות נושאים תפילה שהתוצאה לא תהיה צמודה, ולא משנה לאיזה כיוון, שהרי תוצאה צמודה משמעותה מאבק משפטי ארוך. פרשנים רבים סבורים כבר כעת כי ההכרעה תעבור כמעט באופן אוטומטי למסדרונות בתי המשפט, קודם כל לבתי המשפט המחוזיים, במחוזות בהן תוצאה צמודה או חשדות לזיופים, ובמיוחד ב"מדינות מתנדנדות". בהמשך עשויות ההכרעות המשפטיות להגיע לבתי משפט מדינתיים ואולי גם לבית המשפט העליון, שבו כאמור יש רוב של שישה לעומת שלושה לשמרנים, ששלושה מהם מונו על ידי טראמפ.

ומה יקרה אם לא יהיה מנצח מובהק?
בבחירות האלה הכול יכול לקרות. אחד התרחישים שמרבית הציבור האמריקאי חושש ממנו הוא התפרצות של מהומות אלימות. זה עלול לקרות בעקבות הכרזה על ניצחון של ביידן שתגיע מהתקשורת או מהמטה שלו. טרמאפ לא צפוי להודות בהפסד במידה שיפסיד בפער קטן במדינות מסוימות. חלק מהפרשנים חוששים שאפילו התקשורת תכריז על נצחונם של מועמדים שונים: כלי תקשורת המזוהים עם הימין, כמו FOX NEWS, יטענו שטראמפ ניצח, וכלי תקשורת המזוהים עם השמאל, כמו CNN, יכתירו את ביידן, מה שרק יגדיל את הכאוס.

התרחיש הגרוע ביותר הוא קושי מתמשך להגיע להכרעה, המלווה באינספור הליכים משפטיים, טענות לזיופים והעלמת קולות, והאשמות הדדיות. בתרחיש זה ההכרעה עלולה להתעכב, וחמור מכך – לא בטוח שכל הציבור האמריקני יהיה מוכן יקבל אותה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!