דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מלחמה באתיופיה / מאות הרוגים ופלישה אריתראית: חשש כי מלחמת האזרחים באתיופיה מתרחבת

מה שהחל כחילופי אש בין צבא אתיופיה לצבא מדינת המחוז תיגראי הפך בשבוע האחרון להפגזות מהאוויר ומאות הרוגים בכל צד | דיווח ראשוני על פלישה אריתראית לעיר במדינת תיגראי כשטרם ברור האם זהו מהלך מתואם או נסיון למחטף

האם המראות האלה יחזרו על עצמם? משאית עם לוחמים אריתראים באיזור העימות בין אריתראה לאתיופיה. ארכיון (צילום: Tyler Hicks/Liaison).
האם המראות האלה יחזרו על עצמם? משאית עם לוחמים אריתראים באיזור העימות בין אריתראה לאתיופיה. ארכיון (צילום: Tyler Hicks/Liaison).

מאות נהרגו בקרבות שמתנהלים מזה שבוע במדינת המחוז תיגראי שבצפון אתיופיה, כך אמר גורם ביטחוני לסוכנות הידיעות רויטרס. משרד החוץ ומנכ"לים של חברות הפועלות באתיופיה מסרו ל'דבר' כי נוצר קשר עם כל הישראלים השוהים באזור הקרבות.

"מטרת מבצע היא להחיל את שלטון החוק ולהבטיח את השלום והיציבות אחת ולתמיד", כתב הבוקר (שני) ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, בחשבון הטוויטר שלו. "הדאגות שאתיופיה מתדרדרת לכאוס אינן מבוססות. המבצע שלנו לאכיפת שלטון החוק, כמדינה ריבונית בעלת יכולת לנהל את ענייניה הפנימיים, יסתיים בקרוב".

ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד (צילום: AP/Themba Hadebe)
ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד (צילום: AP/Themba Hadebe)

בתוך כך, דיווחים ראשוניים על כך שאריתריאה פלשה אף היא למדינת תיגראי שנמצאת כאמור בצפון אתיופיה, זה אחרי שבשעות האחרונות דווחו הפצצות כבדות מכיוון אריתריאה על אזור העיר באדמה. לא ברור עדיין אם אריתריאה מתואמת עם הממשלה הפדרלית של אתיופיה ומסייעת לה, או שהיא מנצלת את המצב בשביל לכבוש את העיר, שאמורה גם ככה לעבור לאריתריאה על-פי הסכם השלום שנחתם בין המדינות לפני שנתיים. הלוחמה על העיר באדמה מתחדשת אחרי 20 שנה בהן היא נשלטה בידי אתיופיה.

"קשה לדעת מה מתרחש באמת במחוז תיגראי בשל ניתוק קווי הטלפון והאינטרנט למחוז", אמר ל'דבר' ד"ר משה טרדימן, מומחה לקרן אפריקה, "אך נכון לעכשיו נראה שהלחימה רחוקה מסיום. מקורות צבאיים במחוז אמהרה דיווחו לסוכנות הידיעות רויטרס על לחימה עזה בשטח בין צבא אתיופיה לבין צבא מדינת המחוז תיגראי, שבמהלכה כבר נהרגו כמעט 500 חיילים תיגרים ומאות חיילים מצבא אתיופיה. על-פי ממשלת מחוז תיגראי, צבא אתיופיה ערך 10 מתקפות אוויריות עד כה במחוז תיגראי. מעבר לכך, פורסמו דיווחים על כך שרבים מחיילי הכוחות המיוחדים והמיליציות של התיגרים נכנעו לצבא אתיופיה. התיגרים טענו כי הפילו מטוס קרב אולם צבא אתיופיה הכחיש את הטענה הזו".

בעיתון הסודאני, ראכובה ניוז, דווח היום כי אלפי חיילים מצבא אתיופיה ומכוחות המכס האתיופים ברחו לעבר מעבר הגבול עם סודאן וביקשו להיכנס אליה. בעיתון צוטטו אמצעי תקשורת מקומיים הטוענים כי צבא התיגראי השתלט על כל הבסיסים הצבאיים והנקודות האסטרטגיות במדינת המחוז, מלבד באזור הגובל בסודאן. בינתיים הבנק המרכזי של אתיופיה הכריז אתמול על סגירת 616 סניפים של כל הבנקים הפועלים במחוז תיגראי, וזאת לטענתו על רקע סימנים לביזה שלהם. כמו כן, קיים חשש מפני פעולות תגמול נגד תיגרים ברחבי אתיופיה. בינתיים לפחות 162 איש נעצרו באדיס אבבה בחשד שתמכו בכוחות התיגרים.

"עיקר הלחימה בשטח, נכון לעכשיו, היא בגבול שבין מחוזות תיגראי ואמהרה", הוסיף טרדימן, שעומד בראש המכון לחקר ביטחון סביבתי ואיכות חיים והוא גם עמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית. "אלפי לוחמי מיליציות מהאמהרה מגיעים להילחם לצד צבא אתיופיה וצבא האמהרה והחשש הוא שהלחימה תצית מתחים בני עשרות שנים השוררים בין האמהרים לבין התיגרים בנוגע להשתלטות לכאורה של התיגרים על קרקעות של האמהרה לפני כשלושים שנה. מאבק זה עלול לפגוע במטרה המוצהרת של צבא אתיופיה המבקש להגביל את הלחימה למחוז תיגראי בלבד".

נשיא אריתריאה איסייאס אפוורקי (משמאל) וראש ממשלת אתיופיה מחזיקים ידיים ובאדיס אבבא, אתיופיה (צילום ארכיון: AP Photo/Mulugeta Ayene).
נשיא אריתריאה איסייאס אפוורקי (משמאל) וראש ממשלת אתיופיה מחזיקים ידיים ובאדיס אבבא, אתיופיה (צילום ארכיון: AP Photo/Mulugeta Ayene).

קיימת סכנה למלחמת אזרחים כוללת באתיופיה?
"בהחלט. האמהרים עשוים להשתלט על קרקעות במערב מחוז תיגראי שהם טוענים לבעלות עליהם. משמעות הדבר, במידה והאמהרים ינסו לכבוש את הקרקעות, היא מלחמה בין התיגראי לבין האמהרים שתתפתח בנוסף למלחמה המתרחשת כעת בין הכוחות הפדרליים לתיגרים. לצד זאת יש לציין כי ברחבי אתיופיה פועלות מיליציות רבות, שעלולות לנצל את השעה הזו על מנת לפגוע באזרחים ולכבוש שטחים".

מה אומרת הקהילייה הבינלאומית?
"כרגע האיחוד האפריקאי עושה מאמצים להשיג רגיעה אולם ללא הצלחה בינתיים. ממשלת מחוז התיגראי ביקשה מהאיחוד האפריקאי שיתווך בינה לבין ממשלת אתיופיה. האו"ם, מצדו, רוצה שאביי אחמד יתחיל בדיאלוג ישיר עם התיגרים. עומר אל-דגייר, יו"ר מפלגת הקונגרס הסודאנית, אחד מהכוחות המובילים בכוחות לחירות ולשינוי (קואליציה פוליטית רחבה של קואליציות אזרחיות ושל מורדים סודאנים), קרא ליצירת ועדה אתיופית-סודאנית-אפריקנית משותפת על מנת להרגיע את הסכסוך באתיופיה. לדבריו, הלחימה הפנימית באתיופיה עלולה לערער את היציבות במדינות השכנות כולל בסודאן. למעשה הוא רואה בלחימה באתיופיה כסוגיה של ביטחון לאומי עבור סודאן".

דו"ח חדש של האו"ם מראה כי במחוז תיגראי מצויים כ-600,000 בני אדם התלויים בסיוע של מזון מסוכנויות האו"ם, וכתוצאה מהלחימה ומחסימת הגישה למחוז הם עשויים להיוותר מחוסרי אספקת מזון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!