דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קרן אפריקה

העולם כמרקחה / תהליך השלום בקרן אפריקה: האו"ם מסיר את הסנקציות מעל אריתריאה

התהליכים המדיניים של החודשים האחרונים ממשיכים לרשום שיאים עם ההחלטה הדרמטית על החזרתה של אריתריאה למשפחת העמים | ג'יבוטי ממשיכה לזנב בתהליך ובסודאן מקווים לצאת מרשימת המדינות התומכות בטרור

אסמרה, בירת אריתריאה (Hailu Wudineh TSEGAYE / Shutterstock.com)
אסמרה, בירת אריתריאה (Hailu Wudineh TSEGAYE / Shutterstock.com)
משה טרדימן
משה טרדימן
מומחה לאגן ים סוף ולאיכות סביבה בעולם הערבי והמוסלמי מ- Green Compass Research & Consulting, ועמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית ובמרכז עזרי לחקר איראן והמפרץ הפרסי באוניברסיטת חיפה.
צרו קשר עם המערכת:

חברות מועצת הביטחון של האו"ם הצביעו שלשום (רביעי) פה אחד להסיר את הסנקציות מעל אריתריאה אך להותיר על כנם את אמברגו הנשק ואת האיסור על הסחר בפחם בסומליה, המשמש אחד מהאמצעים העיקריים למימון ארגון הטרור אל-שבאב. זאת לאחר שמועצת הביטחון הטילה בשנת 2009 אמברגו נשק וסנקציות נוספות על אריתריאה מאחר וסיפקה נשק לארגון הטרור אל-שבאב הפעיל בסומליה – טענה שממשלת אריתריאה הכחישה כל הזמן – וסירבה ליישב את סכסוך הגבול שלה עם ג'יבוטי. סנקציות אלה כללו איסורים על נסיעות, הקפאת נכסים וכו'.

הצעת ההחלטה שכאמור אושרה פה אחד שיבחה את המאמצים להשגת שלום, יציבות ופשרה בקרן אפריקה בהם התחיל ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד. המועצה דוחקת באריתריאה ובג'יבוטי "להמשיך במאמצים ליישב את סכסוך הגבול ביניהן בדרכי שלום" ו"לדון בנושא של החיילים הנעדרים מג'יבוטי". כמו כן, היא קבעה שמועצת הביטחון "תמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בנוגע לנורמליזציה של היחסים בין אריתריאה לבין ג'יבוטי". באשר לסומליה, היא משבחת את מאמצי הממשלה הפדראלית של סומליה להשיב על כנם מוסדות מפתח כלכליים ופיננסיים וליישם אמצעים נגד הלבנת כספים ונגד הטרור. בה בעת, היא מביעה דאגה מהדיווחים בנוגע לשחיתות בקרב שרי ממשלה וחברי פרלמנט.

נשיא אריתריאה איסייאס אפוורקי (משמאל) וראש ממשלת אתיופיה מחזיקים ידיים ובאדיס אבבא, אתיופיה (AP Photo/Mulugeta Ayene).
נשיא אריתריאה איסייאס אפוורקי (משמאל) וראש ממשלת אתיופיה מחזיקים ידיים ובאדיס אבבא, אתיופיה (AP Photo/Mulugeta Ayene).

ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, ונשיא סומליה, מוחמד עבדולאהי מוחמד פרמאג'ו, בירכו על ההחלטה. מאז יולי השנה ביקשו שני המנהיגים ממועצת הביטחון להסיר את הסנקציות מעל אריתריאה. משרדו של ראש ממשלת אתיופיה פרסם הודעה לפיה להסרת הסנקציות תהיינה השלכות מרחיקות לכת על שיפור היציבות, בניית שלום קבע ונורמליזציה בקרן אפריקה. פרמאג'ו צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "קרן אפריקה מתקדמת במהירות לעבר שיתוף פעולה כלכלי ושותפות". הפעם, גם ג'יבוטי הצטרפה למדינות המברכות לאחר שרק בסוף יולי השנה התפתח משבר בין ג'יבוטי לסומליה בשל תמיכתה של האחרונה בהסרת הסנקציות מעל אריתריאה. שגריר ג'יבוטי באו"ם אמר כי תיווך על-ידי צד שלישי לא השיג התקדמות משמעותית ליישוב הסכסוך בין שתי המדינות וחזר על קריאתה של ג'יבוטי ליישוב הסכסוך בינה לבין אריתריאה באמצעות צד שלישי כמו בית הדין הבינלאומי לבוררות או בית הדין הבינלאומי.

זהו שיאם של תהליכי השלום, הפיוס והנורמליזציה בקרן אפריקה שהתחילו רק לפני כחמישה חודשים ושתרמו במידה רבה להסרת הסנקציות מעל אריתריאה. גם שינוי התדמית החיצונית של נשיא אריתריאה, איסייאס אפוורקי, ממנהיג מדכא ומחרחר מלחמה למנהיג רודף שלום ומיישב סכסוכים המסייע גם לתהליכי הפיוס הפנימיים המתחוללים באתיופיה. נוסף על כך, חשוב לציין כי אלמלא ארה"ב שהסירה את התנגדותה למהלך, הצעת ההחלטה לא הייתה עוברת במועצת הביטחון.

להסרת הסנקציות קדם בסוף השבוע שעבר מפגש משולש שני של ראשי המדינות של אתיופיה, אריתריאה וסומליה בבה רדאר שבמחוז אמהרה באתיופיה. עם תום הדיונים פרסמו שלושת ראשי המדינות הצהרה משותפת בה הסכימו לכנס את המפגש הבא ביניהם במוגדישו, בירת סומליה. כמו כן, שלושת המנהיגים הסכימו "לגבש את הסולידריות והתמיכה ההדדית שלהם בהתמודדות מול האתגרים שמולם הם ניצבים ביחד ולחוד. בהקשר זה, הם הדגישו את חשיבות כיבוד הריבונות, השלמות הטריטוריאלית והעצמאות הפוליטית של סומליה וכן את תמיכתם האיתנה בעם הסומאלי ובממשלה הפדראלית של סומליה ובכל מוסדותיה". בנוסף הם קידמו בברכה "את ההסרה הממשמשת ובאה של כל הסנקציות מעל אריתריאה" והדגישו את אמונתם "שמעשה צדק זה יתרום לקידום שלום, פיתוח ושיתוף פעולה באזור". הם גם הדגישו מחדש את מחויבותם לשלום ולשיתוף פעולה אזורי כולל.

משמעות הצהרה זו היא שלסומלילנד אין זכות קיום כמדינה עצמאית ולכן היא גם לא תזכה להכרה בינלאומית. מצד שני, נכון לעכשיו, יש לשים לב לעובדה שרק ג'יבוטי עדיין לא מהווה חלק מתהליכי השלום, הנורמליזציה והפיוס האזוריים בקרן אפריקה. ואכן, נשיא סומליה התייחס לכך ואמר כי מוגדישו תארח את המפגש המשולש הבא בין מנהיגי סומליה, אתיופיה ואריתריאה, אך לא ציין מתי בדיוק זה יקרה. הוא אמר עוד כי שלושת המנהיגים ינסו להרחיב את ההשתתפות ויפעלו להזמין את ג'יבוטי לקחת חלק במפגשים הללו.

מוגדישו, בירת סומליה (צילום: Jan Wellmann/ shutterstock.com).
מוגדישו, בירת סומליה (צילום: Jan Wellmann/ shutterstock.com).

גם בסודאן מתחוללות התפתחויות חשובות בהקשר האזורי של קרן אפריקה ובהקשר של המשך המגעים מול ארה"ב להסרתה מרשימת המדינות התומכות בטרור. בשבוע שעבר התפרסמה ידיעה ביומון "סודאן טריביון" לפיה עוזרו של נשיא סודאן, פייסל חסן אבראהים, עתיד לבקר בקרוב באסמרה, בירת אריתריאה, כדי לדון בנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות. יומיים לאחר מכן, סודאן הגיעה להסכמה עם ארה"ב בנוגע לקיום השלב השני של השיחות האסטרטגיות בין שתי המדינות במטרה להסירה מהרשימה האמריקנית של המדינות התומכות בטרור.

בעקבות ההתפתחויות הללו, אריתריאה כבר אינה מבודדת בזירה הבינלאומית ולכן, מדינות העולם צפויות לעוט עליה, להשקיע בה, לבנות בה בסיסים ונמלים ולמצב את נוכחותם בה במקביל לחיזוק וביסוס הנוכחות שלהן בכל מדינות קרן אפריקה. במקביל, מעצמות העל והמעצמות האזוריות צפויות להמשיך ולהתמודד בינן לבין עצמן ואפילו עוד יותר מאשר קודם לכן על הגמוניה והשפעה. ובינתיים, שודדי הים הסומאלים מנצלים את המצב על מנת להתחיל לפעול מחדש נגד הספנות הבינלאומית מול חופי סומליה, אך עד כה ללא הצלחה מבחינתם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!