דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

עובדי רשות השידור / הדרמה של סגירת רשות השידור מהעיניים של עובד אחד

רפי יששכר, עובד ותיק ברשות השידור, התפרץ בכאב לדיון השבוע בכנסת על דחיית סגירת הרשות. "התפקיד שלי בכלל לא קיים בתאגיד החדש. מקווה שהרשות לא תיסגר, נצליח לעמוד בכל משימה"

רפי יששכר, עובד רשות השידור במהלך הדיון בוועדת הכלכלה. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
רפי יששכר, עובד רשות השידור במהלך הדיון בוועדת הכלכלה. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

רפי יששכר עובד כעובד במה ברשות השידור זה 29 שנים. הוא לא יוכל להמשיך לתאגיד השידור החדש, משום שעבודת הבמה והאולפן תיעשה בידי חברות הפקה חיצוניות. סגירת רשות השידור בעוד מספר חודשים תותיר אותו ללא עבודה. עד היום מעורבותו בטלוויזיה הישראלית נעשתה מאחורי הקלעים, אבל ביום ראשון השבוע הוא נכנס לראשונה לתודעה הציבורית, ברגע כואב וקשה עבורו. דבריה של ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) בדיון ועדת הכלכלה שעסק בעתיד רשות השידור עוררו את זעמו. יששכר נעמד וזעק בכאב כנגדה, בטענה שבדרך להקמת התאגיד היא מוכנה לרמוס את כבודם של עובדי רשות השידור.

לאחר שיו"ר הועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) ביקש ממנו מספר פעמים לחזור לשבת, פונה יששכר בכוח על ידי מאבטחי משמר הכנסת, אולם חזר ברשותו של ח"כ כבל מאוחר יותר. בשיחה עם "דבר ראשון" מספר רפי על התחושה הקשה מפירוק הרשות, האופטימיות שהתעוררה אצל העובדים עקב הודעת הדחייה על הקמת התאגיד והחשש מפני העתיד. מבחינתו, עדיין לא מאוחר להתחרט ולהשאיר את השידור הציבורי ברשות השידור.

– למה כעסת על חברת הכנסת קארין אלהרר בדיון בכנסת?

"כי היא מגלה יחס ריגשי לכמה עשרות עובדים של התאגיד החדש, שהיא אומרת שהיא מחוייבת להם. השאלה היא מה המחוייבות אלינו, עוד אלף עובדים – עלינו אין לה רגשות? בגלל זה היתה ההתקוממות, ויצאו כעסים. יש לנו בטן מלאה והר הגעש מתפרץ החוצה. הרגשתי שבעקבות ההתפרצות שלנו כל חברי הכנסת והמשתתפים שינו את הסגנון שלהם, חוץ מקרין אלהרר שהמשיכה בשלה. כשכבל אמר שזה לא יהיה בספטמבר אז היא אמרה לו 'למה איתן?' מה זה? איפה הרגישות? אני מתפלא עליה. יש לכמה אנשים שם חשבון עם רשות השידור, הם רוצים לסגור אותה בכל הכוח, והם יעשו הכל. אבל צריך לזכור שיש פה ילדים ומשפחות. זה לא רק אני כעובד, מסביבי יש עוד עשרה אנשים. אישה, ילדים, נכדים."

– התאגיד יעלה בינואר לדעתך?

"אם הם יוכלו לשדר, ואני לא בטוח שהם יוכלו. ראש הממשלה אמר חד משמעית שהם יעלו רק אם הם יוכלו לשדר ויגיעו למצב שהם ממלאים את המסך, הם לא יכולים להחשיך את המסך. הם לא הכניסו חדשות ואת היומן של יום שישי בסדר היום שלהם.

"אני מקווה שרשות השידור תישאר. את עובדי התאגיד נקבל בשמחה לרשות השידור, לא צריך להחריב את רשות השידור בשביל כמה עשרות עובדים שהיא (קארין אלהרר – נ.צ.כ.) מחוייבת להם, שחלקם ממילא עובדי רשות השידור."

– כשהוחלט לסגור את הרשות אמרו בממשלה שרשות השידור היא גוף מיושן ומסורבל ולכן חייבים להקים במקומו גוף חדש.

"התאגיד לא צריך לקום. את הרפורמה שרצו לעשות ברשות השידור הם כבר עשו, הם שלחו כבר למעלה מאלף עובדים הביתה בארבע-חמש השנים האחרונות. הקיצוצים נעשו, הורידו תוכניות. אז מה נשאר? אנחנו יכולים לחיות היום על הפרסומות ואגרת הרדיו, בלי תקציב ממשלה בכלל. אז למה לסגור ולהקים תאגיד חדש? הביאו בן אדם בשכר של מיליון שקל בשנה, בשביל לפטר אנשים שמרוויחים עשרת אלפים שקל בחודש, למה?"

– האם רשות השידור תצליח לעמוד בתקופה מתמשכת נוספת של שידורים, אחרי כל כך הרבה פרישות ועזיבות?

"אנחנו נצליח לעמוד בכל משימה. במדור שלי היינו שישה עובדים ונשארנו שלושה, כלומר 50% קיצוצים. ככה בכל המדורים הצליחו לקצץ 50-60%. מרצון, לא גירשו אף אחד. ואני מצפה שגם פה יהיה אותו הדבר, שיתנו עוד קרש יציאה למי שמוכן ורוצה, ואני בטוח שיצאו עוד. ועדיין, הרשות תצליח לשדר, אנחנו יכולים לעמוד בזה. אבל צריכים לתת לנו את המשאבים והכלים לשם כך. יש לנו מפיקים ובמאים מצויינים, צוות מעולה ואנשי מקצוע, סאונד, צלמים, תאורה. אנשים מעולים, אבל שיביאו לנו כסף להפיק – שנוכל להפיק משהו. פשוט חסמו אותנו, עשה מי שעשה את המחדלים, והעובדים סובלים מזה."

– איך אתם מתמודדים עם ההיגררות של העניין כבר כשנתיים?

"זה קשה מאוד. כשביבי אמר שייתן עד 2018, ראית שפתאום אנשים הרימו את הראש, התחילו לחייך. ועכשיו פתאום הורידו את זה שוב לינואר 2017, ואם לא יעמדו אז עד אפריל. משחקים ברולטה רוסית עם האנשים, ממש כך. אני בעד להמשיך לעבוד, ולא לחתוך לשום מקום, לשמור על הפרנסה."

– ניסית לחתום לתאגיד?

"לא. המקצוע שלי לא קיים שם בכלל. המפרט שלהם לא כולל עובדי במה ואולפן. אי אפשר בכלל להגיש קורות חיים."

– איך עושים טלוויזיה בלי עובדי במה ואולפן?

"משלמים המון כסף לחברה חיצונית שעושה הפקות. זו שחיתות, נותנים להם מאות ואלפי שקלים. בגלל זה ההתקוממות, והתחושה שזה מתנהל בצורה מושחתת".

מתאגיד השידור הישראלי נמסר בתגובה כי "תאגיד השידור הישראלי קולט ומגייס עובדים ולא מפטר עובדים. במהלך הקמת התאגיד נקלטו וצפויים להיקלט עוד מאות עיתונאים ועובדים מצוינים מרשות השידור. התאגיד מגייס עובדים על בסיס מקצועי והתאמה בלבד והוקם נוכח כשלי רשות השידור והחלטת המחוקק לסגור אותה. בניגוד לנהלים ולנורמות שהושרשו בעבר בשידור הציבורי, התהליכים בתאגיד מקצועיים ושקופים ובכוונתנו להביא לעם ישראל  שידור ציבורי נקי כפיים, איכותי, עצמאי ומגוון ולא לאפשר בזבוז כספי ציבור כפי שהיה נהוג בעבר".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!