דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אתיופיה

מלחמה באתיופיה / המשך הלחימה בין אתיופיה לתיגראי מחמיר את מצוקת הפליטים והרעב בחבל הארץ שבמחלוקת

הלחימה בין אתיופיה ומדינת המחוז תיגראי נמשכת, ואיתה גם חילופי ההאשמות בין הצדדים לגבי הפגזות אוויריות והוצאות להורג של חיילים כפותים | בינתיים אין איך להעביר מזון לכ-600,000 איש שנעזרו בארגוני הסיוע של האו"ם עוד לפני הלחימה

אתיופים קוראים דיווחים על מלחמת האזרחים בתיגראי. אדיס אבבה, נובמבר 2020 (צילום: AP Photo/Samuel Habtab)
אתיופים קוראים דיווחים על מלחמת האזרחים בתיגראי. אדיס אבבה, נובמבר 2020 (צילום: AP Photo/Samuel Habtab)
משה טרדימן
אוריאל לוי
משה טרדימן
מומחה לאגן ים סוף ולאיכות סביבה בעולם הערבי והמוסלמי מ- Green Compass Research & Consulting, ועמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית ובמרכז עזרי לחקר איראן והמפרץ הפרסי באוניברסיטת חיפה.
צרו קשר עם המערכת:

מלחמת האזרחים באתיופיה נכנסת לשבוע השני כשרשויות מדינת תיגראי שבצפון אתיופיה נמצאות בשליטה מלאה בערים שירה ושיררו ולא נערכת בהן לחימה בעת הזו (חמישי). אתמול פסקה הלחימה בעיר באדמה אולם לא ברור מי שולט בה, כך על פי דיווח שפורסם באתר החדשות 'אריתריאה האב'. על פי הדיווח, שיש ספק לגבי אמינותו, עיקר הלחימה מרוכזת במערב המדינה, באזור העיר חומרה ולפחות 10 הפצצות אוויריות פגעו בבירה מקלה ובעיירות אדיגראט ואלמתה.

עוד דווח באריתריאה האב כי נערך מצוד אחרי דוברי תיגרינית באדיס-אבבה, וכי אזרחים רבים נעצרו, או שנשללו זכויותיהם. בין העצורים גם אזרחי אריתריאה דוברי תיגרינית ששהו באדיס-אבבה.

"המחוז המערבי של תיגראי שוחרר", צייץ היום ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד. "הצבא מספק עתה מזון, סיוע ושירותים הומניטאריים לתושבי המחוז ששוחרר". אביי הוסיף ואמר כי בעיר שרארו הסמוכה לגבול עם אריתריאה נמצאו גופות של חיילי צבא אתיופיה שנורו למוות מטווח קצר כשידיהם ורגליהם קשורות. "סוג זה של אכזריות קורע את הלב והמטרה שלו היא להרוס את אתיופיה", אמר אביי.

מפת אזור תקיפת המורדים במדינת המחוז תיגראי בצפון אתיופיה (גרפיקה: אידאה)
מפת אזור תקיפת המורדים במדינת המחוז תיגראי בצפון אתיופיה (גרפיקה: אידאה)

המלחמה במדינת המחוז תיגראי שבצפון אתיופיה נכנסה לשבוע השני שלה ואתמול דחה אביי הצעה לשיחות שלום שראש ממשלת תיגראי, דברציון גברמיכאל, העביר לו באמצעות האיחוד האפריקאי. ממשלת תיגראי הכריזה על מצב חירום וגייסה את כל כוחות המילואים שלה. "ההכרזה על מצב החירום נועדה להילחם כנגד פלישת הזרים", נכתב בהודעה שפרסמה ממשלת תיגראי בערוץ הטלוויזיה שלה, "ינקטו צעדים נגד כל מי שלא ישתף פעולה".

רמטכ"ל צבא אתיופיה, אדם מוחמד, אמר היום שהפיקוד הצפוני של הצבא, שיושב בתיגראי, עמד בפני מצור שנמשך חמישה ימים, ובמהלכו נאלצו החיילים המשרתים בפיקוד לשרוד ללא מים ומזון. מוחמד טען כי צבא אתיופיה שחרר את המצור מעל הפיקוד הצפוני ואת העיירה דאנשה, וכן את שדה התעופה של חומרה ובירקותה.

חיילי צבא אתיופיה (צילום ארכיון: Clive Chilvers/shutterstock).
חיילי צבא אתיופיה (צילום ארכיון: Clive Chilvers/shutterstock).

גברמיכאל אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הוא לא חושב שיהיה שלום בקרוב, "מפני שממשלת אתיופיה סבורה שהיא יכולה למחוץ אותנו". לטענתו ההפצצות האוויריות של צבא אתיופיה, שהתמקדו במתקנים צבאיים, הרגו אזרחים במקלה בירת המחוז ובעיירה אדיגראט. הוא לא ציין את מספר הקרבנות אולם בכירים במערכת הביטחון האתיופית אמרו אתמול לרויטרס כי מאות בני אדם נהרגו בקרבות עד כה.

משרד השלום באתיופיה, שהוקם במטרה לקדם את תהליכי הפיוס בין ממשלת אתיופיה לארגוני האופוזיציה השונים במדינה, נרתם למאמץ המלחמתי. לפי דיווח של המשרד הוא החל עתה לגייס משאבים עבור צבא אתיופיה וזאת במטרה לסייע בחזית נגד שלטונות תיגראי.

מחוז תיגראי באתיופיה (Rod Waddington / ויקימדיה)
מחוז תיגראי באתיופיה (Rod Waddington / ויקימדיה)

הלחימה במחוז תיגראי הביאה יותר מ-10 אלף פליטים אתיופים להימלט לסודאן. המצב בתיגראי נהיה נואש במיוחד לפי סוכנויות הסיוע של האו"ם, זאת לאור העובדה שגם טרם פרוץ הלחימה, כ-600,000 איש במחוז נזקקו לאספקת מזון, וכעת נאסר על סוכנויות הסיוע לפעול בו. נציגת סוכנות האו"ם לפליטים באתיופיה, אן אנקונטרה, אמרה לרויטרס שהאו"ם מנהל מו"מ עם שני הצדדים הלוחמים על מנת לפתוח מסדרונות הומניטאריים שיאפשרו מעבר בטוח של אזרחים, והזהירה מפני מצב חירום שייווצר עקב תנועה של המונים לעבר הגבול הסודאני. אתמול פורסם בוושינגטון פוסט כי לפחות 1,000 אזרחים זרים תקועים בתיגראי, ביניהם גם תשעה ישראלים, וכי ממשלת ארה"ב והאו"ם מנסים למצוא פתרון דיפלומטי שיאפשר להם לצאת מהמחוז הבדלני.

מפלגת השלטון בתיגראי, המורדת בממשלה הפדרלית, שלטה באתיופיה במשך עשורים עד שנבחר אביי לעמוד בראש המדינה ב-2018, והוביל רפורמות פוליטיות מרחיקות לכת. אביי פתח בתהליך של הסכמי שלום עם אריתריאה ועם כוחות מורדים שונים, דבר שזיכה אותו בפרס נובל לשלום בשנה שעברה.

השלטונות בתיגראי התנגדו להסכם השלום עם אריתריאה והמתיחות בינם לבין הממשלה הפדרלית גברה בעקבות ההסכם. נוסף על כך, הרפורמות שערך אביי במסדרונות השלטון הגדילו את הקרע בין אדיס-אבבה למקלה, בירת מחוז תיגראי. התיגרים מהווים כ-5% מאוכלוסיית אתיופיה בה חיים 110 מיליון בני אדם המחולקים ליותר מ-70 קבוצות אתניות. מדינת המחוז תיגראי היא בין האזורים העשירים והמשפיעים ביותר באתיופיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!