דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה

אנרגיה וסביבה / המשרד להגנת הסביבה מציע: 95% אנרגיות מתחדשות עד 2050

בהמשך להצהרת ראש הממשלה, הציב המשרד יעדים חסרי תקדים לגמילה מדלקים פוסיליים | משרד האנרגיה: ההצעה לא תואמה עם משרדי הממשלה האחרים וסותרת החלטת ממשלה | פרסום ראשון

זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: פלאש 90)
זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

במשרד להגנת הסביבה ניסחו הצעה להחלטת ממשלה בנוגע למעבר לכלכלה דלת פחמן. בהצעת המחליטים שהגיעה לידי 'דבר' מוצגים יעדים מהפכניים לגבי הפחתת פליטות וקידום אנרגיות מתחדשות, שאמורים שנות מהיסוד את  האופי התעשייתי של המדינה, במהלך בעל השלכות כלכליות גדולות. במשרד האנרגיה טוענים כי ההצעה לא תואמה עמם ועם משרדי ממשלה רלוונטיים אחרים, וסותרת החלטות קודמות. 

ההחלטה שמציע המשרד ממשיכה למעשה את ההצהרה של ראש הממשלה בועידת האקלים שהתקיימה מוקדם יותר החודש על כוונות לגמילה מדלקים פוסיליים עד שנת 2050. הצהרה שזכתה לתמיכה נרחבת לגבי התוכן שלה, כמו גם לביקורת משום שאין היא מגובה בהתחייבות רשמית.

המסמך של המשרד להגנת הסביבה, אומנם מתייחס ליעדים לשלושים שנים הבאות, אבל אלו יעדים מהפכניים, שיציבו את ישראל בחזית המעבר לאנרגיות מתחדשות. במשרד להגנת הסביבה מציעים שהכמות השנתית של פליטות גזי חממה בשנת 2050 תפחת ב-85% לכל הפחות מהכמות השנתית שנמדדה בשנת 2015. יעד נוסף הוא מעבר לייצור של 95% מהחשמל במשק בשנה זו מאנרגיות מתחדשות.

כדי להגיע ליעדים האמורים בשנת 2050 מציעים במשרד להגנת הסביבה להגדיל את היעדים ל-2030  מ-30% אנרגיה מתחדשת, כפי שקבעה לממוצע של 40% אנרגיה ממקורות מתחדשים.

עם זאת, הצעת המחליטים של המשרד מתנה את היעדים השאפתניים ל-2050 בכפוף לכך שתתקיים טכנולוגיית אגירת חשמל זמינה ל-7 ימים רצופים. ייתכן ומדובר ב'מוקש' שנועד לאפשר הורדה עתידית של היעדים.

מומחים למשק החשמל אומרים ל'דבר' כי על פניו הדרישה ל-7 ימי אגירה נראית מופרכת ומוגזמת מאוד. לשיטתם, ניתן לקיים משק חשמל יציב עם 95% ייצור של אנרגיות מתחדשות גם אגירה של יום בודד.

אנשי המשרד להגנת הסביבה מסבירים את הדרישה הגבוהה ל-7 ימי אגירה בכך שבימי חורף תפוקת החשמל הסולרי יורדת באופן משמעותי וזקוקה לפיצוי דרמטי. היות ואין לישראל כמעט שום מקור אחר לאנרגיות מתחדשות נדרש גיבוי משמעותי במתקני אגירה ושמירה על כושר ייצור חשמל מדלקים פוסיליים בהיקף של 5% מהצריכה השנתית.

יעדי הפחתת פליטות המוצעים

  • סך הפליטות השנתית המוצע לגזי חממה לשנת 2050 תפחת ב- 85% לכל הפחות מהכמות השנתית שנמדדה בשנת 2015, או 12 מליון טון לעומת 79 מליון טון בשנת 2015.
  • סך הפליטות השנתית המוצע לגזי חממה לשנת 2030 תפחת ב- 27% לכל הפחות מהכמות השנתית שנמדדה בשנת 2015, שהם 58 מליון טון.

לעמוד בהתחייבות של הסכמי פריז

לפי דברי ההסבר של ההצעת המחליטים, על ישראל לדווח עד תום שנת 2020 על יעד לאומי מעודכן להפחתת פליטות גזי חממה לשנת 2030, וכן לפעול למעבר ישראל לכלכלה דלת פחמן עד לשנת 2050.

אם ההחלטה אכן תאושר בממשלה, היא תיישר קו עם הסכמי פריס הבינלאומיים, שנועדו לבלום את התחממות כדור הארץ ל-1.5 מעלות צלציוס בהשוואה לתחילת העידן התעשייתי. כישלון עולמי במשימה זו, יביא ככל הנראה לעליה משמעותית בתכיפות ובעוצמה של אסונות טבע, וכן עלול להפוך שטחים נרחבים בכדור הארץ לבלתי נסבלים לחיי אדם, וכתוצאה מכך גם לגלי פליטים המוניים.

יש לציין כי מכיוון שהתחממות כדור הארץ היא תהליך גלובלי, הרי שהיקף הפליטות של ישראל הינו בעל השפעה קטנה מאוד על תהליך זה, וישראל צפויה לסבול מנזקי משבר האקלים ללא קשר מהותי להיקף הפליטות מישראל עצמה.

הסיכוי להעביר את ההחלטה בממשלה ולעמוד בה בשנים הבאות

בדברי ההסבר להחלטה נכתב כי "לצורך עמידה ביעדים הלאומיים וביעדים הסקטוריאליים, יש צורך בתכנית פעולה אינטגרטיבית וכלל-משקית, אשר תטפל במקורות הפליטה השונים, ובכלל זה ייצור חשמל, פעילות תעשייתית, צריכת אנרגיה במבנים, תחבורה וסקטורים נוספים.

"לפיכך מוצע להטיל על ועדה בין-משרדית  בראשות השר מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ובהשתתפות שר מנכ"ל משרד התחבורה, שר מנכ"ל משרד האנרגיה, שר מנכ"ל משרד הכלכלה, שר מנכ"ל משרד האוצר וראש מנהל התכנון, להגיש לאישור הממשלה, בתוך 6 חודשים, תכנית לאומית במסגרתה יפרטו את אמצעי המדיניות שבכוונתם לנקוט להשגת היעדים".

לאור המשבר הפוליטי החריף במדינה, ושינוי הסטטוס של הממשלה ממשלה נבחרת לממשלת מעבר, קיים ספק האם הממשלה יכולה לקבל החלטות מסוג זה ולעמוד במועד הנקוב של הסכמי פריס, שדורשים לקבל כעת החלטה מחייבת לגבי יעדים לעוד 9 ו-29 שנים.

במקביל, בשנה האחרונה מתקיים חוסר הסכמה מתמשך בין המשרד להגנת הסביבה לבין משרד האנרגיה, בנוגע לעומק וקצב המעבר לשימוש באנרגיות מתחדשות בישראל. קביעת תמהיל ייצור החשמל באחוזים היא החלטה בעלת השפעות כלכליות דרמטיות על היזמות הפרטית, התעריפים ואישור תכניות במוסדות התכנון.

השרה גילה גמליאל: "מהפכה ביעדים, באסטרטגיה ובאופן ההתמודדות של ישראל עם משבר האקלים"

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אמרה עם הפצת הצעת ההחלטה: "החלטת ממשלה זו מהווה מהפכה ביעדים, באסטרטגיה ובאופן ההתמודדות של ישראל עם משבר האקלים ותאפשר לכלכלה שלנו לשגשג בעולם דל פחמן. מדינת ישראל מיישמת את התחייבויותיה הבין-לאומיות במסגרת המאבק הגלובלי בשינויי האקלים ומתווה את הדרך לפיתוח הכלכלה בעשרות השנים הבאות. אני מאמינה שכלל הגופים בממשלה יירתמו למאמץ – למרות אתגרי התקופה. משבר האקלים הוא מעל לכל, צריך להיות עליו קונצנזוס".

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית": "ברכותיי החמות לשרה גמליאל ולצוות המקצועי במשרד להגנת הסביבה. זהו מהלך בעל חשיבות עילאית לישראל ולכלכלתה, שתסבול בשווקי העולם ממס פחמן ותאבד את כושר התחרות שלה, אם לא תתאים עצמה להתפתחויות הגלובליות בתחום. כולי תקווה שהשכל הישר יגבר על מאבקי האמוציות בין השרים בממשלה ושההצעה תאושר פה אחד ובמהירה, על אף המצב הפוליטי הסבוך.

תגובת ארגון מגמה ירוקה: "הצעת המחליטים מהווה סמן חיובי, אך לצערנו זה מעט מדי ומאוחר מדי. גם בעבר התחייבה ישראל ליעדים, אך כשלה במבחן התוצאה, בשל היעדר שיתוף פעולה בין משרדים, ורוה"מ שלא הציב זאת כיעד אסטרטגי. עד היום הממשלה אינה עומדת בהתחייבויותיה. מה מבטיח לנו שיעמדו הפעם?

ממשרד האנרגיה נמסר:  "בניגוד לסדרי עבודת הממשלה הצעת המחליטים כלל לא תואמה עם משרדי הממשלה הרלוונטים והיא סותרת נקודות רבות בעבודה הממשלתית שהוצגה רק לאחרונה על ידי 5 מנכלי משרדי ממשלה ( תחבורה, הגנס, תכנון, אנרגיה וכלכלה). ההצעה אף סותרת את החלטת הממשלה בדבר יעדי האנרגיה המתחדשת ל-2030 שהתקבלה בממשלה ברוב גדול לפני כחודש וחצי לאחר עבודה מקצועית מקיפה.

"אומנם ההצעה עברה אלינו הבוקר, אך אנחנו מזמינים את המשרד להגנת הסביבה להמשיך לשבת איתנו ועם משרדי הממשלה הנוספים הרלוונטיים להחלטות בעלות השפעה משקית מסוג זה ולקבוע יעדים שאפתניים וריאליים יחד לטובת עתיד המשק הישראלי.

"נושא משק האנרגיה ויעדיו יובל על ידי משרד האנרגיה ואנו סמוכים ובטוחים שממשלת ישראל תאמץ את עבודתו המקצועית ויעדיו השאפתניים של המשרד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!