דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה

סביבה / נתניהו בוועידת האקלים: ישראל מחוייבת לגמילה מדלקים פוסיליים עד שנת 2050

ראש הממשלה הודיע בוועידה בינלאומית כי עד 2030 יותר משליש מכלל החשמל של ישראל יהיה מהשמש | לישראל אין כל יעד רשמי לשנת 2050 לגמילה מוחלטת מדלקים פוסיליים

בנימין נתניהו בוועידת האקלים (צילום מסך מיוטיוב)
בנימין נתניהו בוועידת האקלים (צילום מסך מיוטיוב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה, בנימין נתניהו הודיע הערב (שבת) בוועידת האקלים הבינלאומית, כי ישראל מחוייבת לגמילה מוחלטת מדלקים פוסיליים עד שנת 2050. הדברים הוקלטו מראש ושודרו במפגש של 70 ראשי מדינות שהתקיים היום באופן מקוון.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, קרא להכרזה על "מצב חירום אקלימי" ולזרז את פעולות הממשלות למניעת ההתחממות הגלובלית. הוא הזהיר כי ההתחממות יכולה להגיע ל-3 מעלות בממוצע במאה הזו בהשוואה לראשית העידן התעשייתי.

נתניהו אמר כי, "בדומה לבריטניה, ישראל מחויבת לחלוטין למעבר מדלקים פוסיליים לאנרגיה מתחדשת עד לשנת 2050". ביחס ליעדי האנרגיה, אמר "בתחום האנרגיה הסולארית, במהלך חמש השנים האחרונות, הגדלנו את הייצור מכ-2% לכ-10%. עד לשנת 2030, אנרגיה סולארית תספק יותר משליש מכלל החשמל של ישראל".

מרים את הרף מעל הגורמים המקצועיים

מדובר בהצהרה מרשימה וראשונה מסוגה, אך גם מוטלת בספק. למדינת ישראל אין שום יעד אנרגיה רשמי לשנת 2050. בהחלטת ממשלה, קבעה המדינה יעד לשנת 2030 בלבד, שהוא 30% אנרגיות מתחדשות במשק החשמל, כאשר אנרגיה סולרית איננה המקור היחיד לכך והיא אמורה לספק כ-26% מהצריכה השנתית בלבד.

היעדים עליהם הצהיר נתניהו מתקרבים לעמדות של המשרד להגנת הסביבה ושל ארגוני הסביבה, אך "ממריאים" יותר מיעדי משרד האנרגיה, שנשען על עבודה מקצועית של רשות החשמל.

במשרד להגנת הסביבה מחזיקים בעמדה כי משרד האנרגיה ורשות החשמל הם שמרניים מדי, ומבקרים את התחשיבים שלהם. ארגוני הסביבה בישראל מנסים לקדם יעד של 50% אנרגיות מתחדשות ברשת החשמל ב2030, יעד רחוק בהרבה מזה שעליו הצהיר נתניהו. גם הפער בין הצהרת נתניהו – לפחות 33%, ל26% הוא פער גדול, שלפי הערכת משרד האנרגיה איננו ניתן להשגה ב9 השנים הקרובות.

"מגדל השמש" בתחנת הכוח הטרמו-סולארית באשלים (צילום: Felagund / ויקימדיה).
"מגדל השמש" בתחנת הכוח הטרמו-סולארית באשלים (צילום: Felagund / ויקימדיה).

המועצה הארצית לתכנון ובניה החליטה לאחרונה להגביל את השימוש בשטחים פתוחים לטובת אנרגיה סולרית, מה שמקטין את מרחב התמרון של משרד האנרגיה גם בהשגת היעד של 26%. נכון ל2020 האנרגיה הסולרית תספק קרוב ל8% בשנה.

הויכוח על העתיד מתחיל בכאן ועכשיו

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל הגיבה לדברי נתניהו: "המדיניות הסביבתית שראש הממשלה מתווה בדרך למעבר מלא מדלק מאובנים לאנרגיה מתחדשת, מהווה בשורה אדירה בעבור אזרחי ישראל – בדרך לכלכלה דלת פחמן, המבוססת על אנרגיה נקייה. בדבריו בוועידת האקלים הבין-לאומית, ראש הממשלה הציג מדיניות הפוסלת מיזמים הכוללים דלק מאובנים. כעת, עלינו לעצור באופן מידי מיזמים אלה, שעלולים למנוע ממדינת ישראל להגיע ליעד של 100% אנרגיה מתחדשת עד שנת 2050".

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל. (צילום: רפי קוץ/ לע"מ)
השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל. (צילום: רפי קוץ/ לע"מ)

כאמור, למדינת ישראל אין בכלל יעדים למשק האנרגיה ל2050, אלא רק גיבוש ראשוני של כיוונים למדיניות. משרד האנרגיה פרסם מספר יעדים לשיתוף ציבור, אליו ניתן להגיב עד מחר ב12:00, אך גם הוא לא כולל יעדים מפורשים לתמהיל הייצור במשק החשמל.

הויכוח על היעדים הרחוקים מתחיל כבר בהווה, בעיקר במוסדות התכנון. משרד האנרגיה נתקל בהתנגדות גוברת במועצה הארצית לתכניות פיתוח של תחנות כח בגז, שבראשה המשרד להגנת הסביבה, המעדיף לקדם במהירות מתקני אגירת חשמל בסוללות, שיכולות להיטען או חשמל סולרי או מתחנות כח קיימות בגז בשעות הלילה.

מאגר גז לוויתן (צילום: פלאש 90)
מאגר גז לוויתן (צילום: פלאש 90)

גמליאל אישרה למשרד להגנת הסביבה להוציא לציבור חוות דעת עצמאיות על משק החשמל, למרות שהתחום כלל אינו בסמכותה.

שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ: "אני גאה לראות שראש הממשלה נתניהו מציג בפני העולם את ההישגים בתחום האנרגיה בחמש השנים האחרונות, כולל הפחתה של יותר מחצי בשימוש בפחם, בדרך לסיום מוחלט של עידן הפחם ב-2025, וכולל הכפלת השימוש באנרגיית השמש פי חמישה מ-2015 ועד היום, שהביאה את ישראל למקום השני בעולם באנרגיה סולארית. אני גם שמח שרה"מ רואה בהשקעה בחברות אנרגיה ירוקות צעד חשוב – כפי שאנחנו עושים במשרד בשנים האחרונות".

נושא עדכני שנמצא על הפרק תחנת אלון-תבור. בעלי התחנה, שרכשו אותה מחברת החשמל, מתכוונים להגדיל אותה באמצעות יחידה ייצור בגז בשיטת מחזור פתוח. מדובר בטכנולוגיה מתיישנת שיוצאת משירות בהדרגה ברחבי העולם, ומוחלפת בסוללות אגירה. ברשות החשמל לא פוסלים את אפשרות ההסבה לסוללות, אך לא ביצעו עד כה הסדרה שמאפשרת לתמחר שינוי כזה. בעלי התחנה, מצידם, כלל לא פנו בבקשה כזו. לכן, בכח האינרציה של החלטות עבר, ייתכן ותוקם עוד תחנה כזו.

כיוון חדש לשיתופי פעולה אזוריים

עוד אמר נתניהו כי "שיתוף פעולה בתחום האנרגיה הסולארית הוא גם חלק בלתי נפרד משיתוף הפעולה החדש שלנו עם איחוד האמירויות הערביות ובחריין. לכן, אנרגיה סולארית לא רק מסייעת לבטל את התלות בדלקים פוסיליים, אלא גם עוזרת לנו לחזק את השלום הישראלי-ערבי. שתי המטרות האלה מציעות לנו עתיד בהיר, נקי ובטוח".

שדה פאנלים סולאריים מחוץ לאבו-דאבי. (צילום: Shutterstock)
שדה פאנלים סולאריים מחוץ לאבו-דאבי. (צילום: Shutterstock)

במציאות, שיתוף הפעולה עד כה עסק קודם כל בסוגיות בטחוניות, אך כולל דווקא שיתופי פועלה בתחום הובלת דלקים מזהמים בנמל אילת. ארגוני "צלול" מחה כנגד כוונה זו, שעלולה לפגוע פגיעה קטלנית בשמורת הטבע הימית באיזור במקרה של דליפת דלקים משמעותית. דיונים ראשוניים מאוד לשיתופי פעולה אזוריים באנרגיה סולרית התקיימו ביוזמה פרטית, שלא כללו נציגים של אף ממשלה, למעט נציג אחד מכוויית.

בשלב זה, קשה לקבוע האם הצהרות ראש הממשלה הן לצורך האירוע בלבד של ראשי המדינות בלבד  או שמאחורי ההצהרה יש אכן כוונה לשנות את מדיניות הממשלה ליעדים ירוקים יותר, במהירות רבה יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!