דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה בעולם

קורונה בעולם / פחות מ-1% חוסנו, התחלואה בשיא: מבצע החיסונים האמריקאי מסתמן ככישלון

למרות יעד של 20 מיליון מחוסנים עד סוף 2020, פחות משלושה מיליון אמריקאים קיבלו את מנת החיסון הראשונה | חילופי האשמות בין המדינות לממשל הפדרלי על האחריות לכישלון

הצוות הרפואי בבית החולים 'השם הקדוש' בניו ג'רזי מקבל חיסון נגד קורונה (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
הצוות הרפואי בבית החולים 'השם הקדוש' בניו ג'רזי מקבל חיסון נגד קורונה (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
אוריאל לוי

מספר הנדבקים בנגיף הקורונה בארצות הברית חצה את רף ה-20 מיליון, אך מבצע החיסונים האמריקאי נחל כישלון חרוץ. היעד הפדרלי עמד על 20 מיליון מחוסנים עד סוף 2020, יומיים לתוך השנה החדשה פחות משלושה מיליון אמריקאים זכו לקבל את המנה הראשונה של החיסון.

בשלושת הימים האחרונים של 2020 מתו יותר מ-10,000 אמריקאים ממחלת הקורונה, והמספר הכולל של קורבנות המגפה במדינה הגיע כעת ל-356,445, כך על פי הנתונים שמפרסמת אוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

רופא מדבר עם חולה במחלקת קורונה בבית חולים בעיר יוסטון, טקסס. 6 ביולי 2020. (AP Photo/David J. Phillip)
רופא מדבר עם חולה במחלקת קורונה בבית חולים בעיר יוסטון, טקסס. 6 ביולי 2020. (AP Photo/David J. Phillip)

למרות המשבר הבריאותי, שהגיע בשבועיים האחרונים לשיאו הן מבחינת מספר הנדבקים היומי והן מבחינת מספר המתים, חוסנו עד כה פחות מ-1% מתושבי ארה"ב. בישראל, לשם ההשוואה, חוסנו כבר 11.5% מתושבי המדינה, למרות שמבצע החיסונים הישראלי החל מאוחר יותר.

הסנטור הרפובליקני, מיט רומני, קרא הלילה (שישי) לממשל ארה"ב לגייס מיד וטרינרים, חובשים קרביים וסטודנטים לרפואה למערכה לאומית כוללת לניהול חיסוני הקורונה.

חילופי האשמות בין המדינות והממשל הפדרלי

הפצת החיסונים בארה"ב תוארה כ"כאוס", והרשויות במדינות השונות האשימו את הבית הלבן בקצב הזוחל של המבצע. הממשל הפדרלי בארה"ב הוא שאחראי על אספקת החיסונים למדינות השונות, אבל בשטח מִבצע החיסונים עצמו מנוהל על ידי המדינות עצמן. הנשיא דונלד טראמפ גלגל את האחריות אליהן. "הממשל הפדרלי הפיץ את החיסונים למדינות, ועכשיו הן אלה שצריכות לנהל את העניינים. תתחילו לעבוד!", צייץ הלילה בטוויטר.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1345164883080470533

בכירים במדינות שונות, בהם גורמים במערכת הבריאות, התלוננו כי היעדר מימון פדרלי למבצע חלוקת החיסונים מונע מהם לשכור את העובדים הדרושים לכך. "העובדה שהחיסונים מגיעים אלינו אין פירושה שאנחנו יכולים לפתוח בשטח מרפאה ולהתחיל לעבוד", אמרה ג'ני ברטה מרשות בריאות הציבור במינסוטה. ד"ר מונסף סלאווי, יועץ בכיר בצוות המנהל את המבצע של הממשל הפדרלי למלחמה בקורונה, הודה שיש בעיות. "אנחנו יודעים שזה צריך להיות טוב יותר", אמר, "ואנחנו עובדים קשה כדי לשפר את זה".

דיירי בתי האבות, קבוצת הסיכון הגבוה ביותר, סובלת מקצב החיסונים האיטי ביותר. על פי נתונים שפורסמו, לפי שעה דיירי בתי האבות מתחסנים לאט יותר מאזרחים אחרים המוגדרים כבעלי קדימוּת. נכון ל-30 בדצמבר, התוך 2.2 מיליון מנות חיסון שנשלחו לבתי אבות, רק 170 אלף מהדיירים הנם קיבלו את המנה הראשונה.

המבצע לחיסונם של 21 מיליון עובדי מערכת הבריאות האמריקאית החל ב-14 בדצמבר, והמבצע לחיסון שלושת מיליון הדיירים הגרים בבתי אבות החל מעט אחר כך. הבאים בתור לקבל את החיסון לפי התוכנית האמריקנית הם כ-51 מיליון אמריקנים המוגדרים כעובדים חיוניים המוצבים בקו החזית, כגון כבאים, שוטרים ומורים, וכן אזרחים בני 75 ומעלה.

מומחים לבריאות הציבור בארה"ב מדגישים את הדחיפות לאשר לשימוש חיסונים נוספים מעבר לאלה שכבר אושרו מתוצרת פייזר ומודרנה, וזאת במטרה להגביר את קצב החיסונים.

מועמד בכיר לאישור כזה הוא החיסון של Novavax, שהגיע זה מכבר לשלב הניסוי האחרון. "אם אנחנו רוצים שיהיו לנו די חיסונים לכל האנשים שאנחנו רוצים לחסן בארה"ב, עד 85% מהאוכלוסייה, נצטרך יותר מאשר חיסונים של שתי חברות בלבד", אמר השבוע ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה הבכיר של הממשל האמריקני לענייני מחלות זיהומיות.

הקצב האיטי של מבצע החיסונים מעלה אצל מומחי הבריאות בארה"ב חשש שאמריקה נמצאת בדרכה לחורף קטלני. למרות הקריאות לציבור להישאר בבית ולהימנע

מהתקהלויות בחג המולד ובחגיגות השנה החדשה, כ-1.3 מיליון בני אדם עברו בנמלי התעופה של ארה"ב ביום ראשון האחרון, המספר הגבוה ביותר ליום אחד מאז תחילת המשבר בארה"ב. הנתון הזה מלמד על אי ציות להוראות, שעלול בסבירות גבוהה להגביר את התפשטות הנגיף.

מבצע החיסונים זוחל גם באירופה

הגילויים של אי שביעות הרצון ממבצע החיסונים בארה"ב באים בשעה שגם באירופה מתקדם המבצע בעצלתיים. בריטניה, שהייתה המדינה הראשונה במערב לאשר את החיסון של פייזר ולהתחיל לחסן את תושביה, הצליחה לחסן עד כה רק כמיליון בני אדם, כ-1.5% מהאוכלוסייה. היעד שהוכרז עם תחילת מבצע החיסונים הבריטי היה 40% מהאוכלוסייה.

איטליה: אחות מחסנת נגד קורונה את אחת מ-8,000 האזרחים שכבר התחסנו. (צילום: Cecilia Faboiano/LaPresse via AP)
איטליה: אחות מחסנת נגד קורונה את אחת מ-8,000 האזרחים שכבר התחסנו. (צילום: Cecilia Faboiano/LaPresse via AP)

במרבית מדינות האיחוד האירופי, שבהן החל מבצע החיסונים בשבוע שעבר, חוסנו פחות מ-10,000 תושבים. הממוצע האירופי של שיעור המחוסנים במנה ראשונה בקרב האוכלוסייה עומד על 0.1%. בדנמרק, המדינה המובילה באיחוד מבחינת שיעור התושבים שקיבלו את מנת החיסון הראשונה, עומד השיעור על כ-0.5% מהאוכלוסייה. ​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!