דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

סגר שלישי / שבוע אחרי שבוע: כך הפכה ההבטחה ליציאה אחראית מהסגר השני לגל תחלואה קשה וסגר מלא נוסף

במקום לדבוק בתכנית היציאה המדורגת מהסגר השני, אימצו שרי הקבינט עוד ועוד הקלות שהובילו את ישראל לגל תחלואה חמור, מתיחת מערכת הבריאות עד קצה גבול היכולת וסגר שלישי

מחנה יהודה, ירושלים, בזמן הסגר השלישי (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
מחנה יהודה, ירושלים, בזמן הסגר השלישי (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
אסף צבי

ישראל תיכנס מחר בלילה (חמישי) לסגר מלא לבלימת התפשטות המגיפה. החלטת הממשלה התקבלה בשיאו של גל תחלואה נוסף, שמתקרב במימדיו לתקופה שלפני הסגר השני – מעל 8,000 חולים ביום, ומעל 800 מאושפזים במצב קשה בבתי החולים. מספרים שמאיימים לשחוק את תפקוד בתי החולים. מבצע החיסונים, שהחל לפני שבועיים וחצי, עדיין לא מסוגל לבלום את היקף ההדבקות והתחלואה הקשה.

זה לא היה חייב לקרות. תכנית היציאה מהסגר השני שהציג משרד הבריאות בתחילת אוקטובר כללה מתווה הדרגתי, זהיר ואחראי לפתיחת המשק. למרות ששרי קבינט הקורונה אישרו אותה, הם קיבלו שורת החלטות שרוקנו אותה מתוכן. גם כשהתחלואה עלתה והאורות האדומים הבהבו, הם נמנעו תקופה ארוכה מנקיטת צעדים לבלימתה. וכך, בתוך פחות מ-3 חודשים מסוף הסגר השני, ייכנסו כלל תושבי ישראל לסגר מלא נוסף. כך זה קרה.

11 באוקטובר: שלושה שבועות מתחילת הסגר השני, 1,646 מאומתים חדשים. ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, הציגה לציבור את תכנית היציאה מהסגר השני. התכנית כללה 9 שלבים, בכל אחד מהם תוכנן להיפתח חלק אחר במשק או במערכת החינוך. המעבר בין שלב לשלב הותנה בפרק זמן של לפחות שבועיים מהשלב הקודם, ובירידת נתוני התחלואה.

אסטרטגית היציאה מהסגר של משרד הבריאות, אוקטובר 2020 (שקפים ממשרד הבריאות)
אסטרטגית היציאה מהסגר של משרד הבריאות, אוקטובר 2020 (שקפים ממשרד הבריאות)

התכנית שיקפה את הלקחים שהפיק משרד הבריאות מהיציאה מהסגר הראשון, שהתאפיין בפתיחה מהירה יחסית של ענפים נרחבים, כולל כאלה שבהם סיכון גבוה להתפשטות תחלואה כמו אולמות אירועים, ותוך התעלמות מנתוני התחלואה. הפעם הוצגה תכנית מדורגת, שמבוססת על ירידה בנתוני התחלואה. עם הצגת התכנית אמר ראש הממשלה נתניהו כי היציאה מהסגר השני "תהיה מדורגת, אחראית וזהירה".

15 באוקטובר: 1,612 מאומתים חדשים. קבינט הקורונה אישר את תחילת השלב הראשון ביציאה מהסגר. המעבר לשלב הראשון הותנה בהגעה לפחות מ-2,000 נדבקים חדשים ביום ומקדם הדבקה נמוך מ-0.8.

שבוע 1: מתחילים לצאת

18 באוקטובר – 922 מאומתים חדשים. סיום הסגר השני: הסרת מגבלות התנועה והשהייה בבית אדם אחר, פתיחת מקומות עבודה ללא קהל ואיסוף עצמי ממסעדות, פתיחת מעונות יום וגני הילדים, פתיחת שמורות טבע, גנים לאומיים וחופי הים. בניגוד לתכנית משרד הבריאות, מעונות היום וגני הילדים נפתחו גם בערים אדומות. בנוסף, בניגוד להמלצות מומחי בריאות הציבור על קפסולות קפדניות בגנים, הם נפתחו כאשר הצהרונים משלבים ילדים מעד שלושה גנים שונים, ועם אישור לגננות מחליפות לעבוד בשלושה גנים שונים.

21 באוקטובר – 1,172 מאומתים חדשים. שרי קבינט הקורונה אישרו את עקרונות תכנית היציאה של משרד הבריאות, הכוללים מעבר משלב לשלב בהקלות על פי מדדי הבריאות והערכת מצב ולא לפי תאריכים, תוך מרווח מינימלי של 14 יום במעבר בין כל שלב לשלב. עם זאת סוכם לבקשת ראש הממשלה נתניהו ושרים נוספים, ייבחן צמצום מספר השלבים בתכנית מ-9 ל-5, וכי הקבינט ידון בנושא בשבוע הבא. חלק מהשרים, ביניהם שר האוצר ישראל כ"ץ, דרשו להאיץ את פתיחת החנויות והחזרת הלימודים בבתי הספר לשכבות הצעירות.

שבוע 2: ויכוח על הקפסולות בכיתות א'-ב'

25 באוקטובר – 607 מאומתים חדשים. ויכוח בין שרי קבינט הקורונה על פתיחת הלימודים הפיזיים בכיתות א' וב' בקפסולות. במתווה המקורי של החזרה ללימודים שכבות אלו למדו במתכונת של כיתות מלאות, אך משרד הבריאות דרש חזרה ללימודים במתכונת של קפסולות כדי לצמצם הדבקה.

28 באוקטובר – 723 מאומתים חדשים. קבינט הקורונה מחליט כי כיתות א' וב' יחזרו ללמוד בשבוע שלאחר מכן בקפסולות, והלימודים יתקיימו לפחות ארבעה ימים בשבוע. עם זאת, מתאפשר לרשויות מקומיות שיש להן משאבים לכך להרחיב את הלימודים לחמישה ימים.

שבוע 3: פתיחת כיתות א'-ד'

1 בנובמבר – 658 מאומתים חדשים, מקדם ההדבקה (R) הגיע ל-1. מעבר לשלב השני: פתיחת כיתות א' עד ד'. מתווה החזרה של כיתות א'-ב' הוא לימודים בקפסולות ארבעה ימים בשבוע, אך לרשויות מקומיות הותר גם לערוך לימודים חמישה ימים בשבוע על ידי איגום משאבים. בנוסף נפתחו טיפולי 'אחד על אחד', צימרים, ספורט תחרותי, ובתי תפילה (עד עשרה אנשים בחלל סגור ועשרים בחלל פתוח).

4 בנובמבר – 769 מאומתים חדשים. קבינט הקורונה אישר את פתיחת חנויות הרחוב, עם הגבלה של עד 4 מבקרים בחנות, בחריגה ממתווה משרד הבריאות. ועדת השרים לחקיקה מאשרת את הגדלת הקנסות על עבירות הקורונה. הסיעות החרדיות מתנגדות. המתווה, שמצריך את אישור הכנסת, לא הובא להצבעה.

שבוע 4: פותחים חנויות לפני הזמן

8 בנובמבר – 534 מאומתים חדשים. חנויות הרחוב נפתחות, שבוע מוקדם יותר מהזמן המינימלי למעבר בין שלבים בתכנית, וכאשר מקדם ההדבקה (R) עומד על 0.95, מעל הסף שנקבע למעבר בין שלבים. מחאה של מרכזי ביג ומרכזי קניות פתוחים, על כך שלא הורשו להיפתח.

שבוע 5: פתיחת מתחמי ביג ואיי התיירות

17 בנובמבר – 829 מאומתים חדשים. פתיחת מתחמי ביג.

במקביל החלו לפעול איי התיירות הירוקים באילת ובים המלח – כניסה לאזור בכפוף לבדיקות קורונה ופתיחת המלונות והמסעדות.

שבוע 6: פתיחת כיתת ה'-ו' וקניונים

24 בנובמבר – 857 מאומתים חדשים. קבינט הקורונה החליט על חזרה מלאה הדרגתית ללימודים ביישובים ירוקים וצהובים. תלמידי ה' ו' חזרו ללימודים מיידית, ותלמידי התיכונים והחטיבות בשבוע שלאחר מכן.

27 בנובמבר – 1,031 מאומתים חדשים. תחילת פיילוט קניונים, במסגרתו נפתחו 15 קניונים ברחבי הארץ. מקדם ההדבקה עומד על 1.16.

שבוע 7: פתיחת תיכונים

29 בנובמבר – 1,024 מאומתים חדשים. פתיחת כיתות י'-י"ב ביישובים ירוקים וצהובים.

2 בדצמבר – 1,587 מאומתים חדשים. ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, מתריעה כי ישראל נמצאת בפתחו של גל שלישי, וכי רק 25% מהשבים מחו"ל שומרים על הנחיות הבידוד.

שבוע 8: פתיחת חטיבות ביניים וכלל הקניונים, חנוכה ללא הגבלות

6 בדצמבר – 1,364 מאומתים חדשים. פתיחת כיתות ז'-ט' ביישובים ירוקים וצהובים.

9 בדצמבר – 1,866 מאומתים חדשים. פתיחת כלל הקניונים, השווקים והמוזיאונים.

11 בדצמבר – 1,735 מאומתים חדשים. חג החנוכה. הצעה לאסור שהות בבית אדם אחר לתקופת החג נפסלת בקבינט, והחג מתחיל ללא הגבלות חדשות.

שבוע 9: פתיחת פעילות תנועות וארגוני הנוער בשטח פתוח

13 בדצמבר – 1,829 מאומתים חדשים. פתיחת פעילות תנועות וארגוני נוער בשטח פתוח ביישובים ירוקים וצהובים.

19 בדצמבר – 1,886 מאומתים חדשים. דיווח על מוטציה לנגיף שהתגלתה בבריטניה, וככל הנראה מתפשטת מהר יותר, ללא ודאות האם היא עמידה לחיסון הקורונה. משרד הבריאות מודיע כי כל המדינות ייחשבו מעתה אדומות ותחול חובת בידוד של שבועיים על כלל הנכנסים לישראל

שבוע 10: תחילת מבצע החיסונים, הגבלות חלקיות וסגר בעקבות המוטציה הבריטית

20 בדצמבר – 3,093 מאומתים חדשים, כ-10,000 מחוסנים. תחילת מבצע החיסונים לקורונה לאוכלוסיות הסיכון ולצוותים רפואיים.

21 בדצמבר – 3,783 מאומתים חדשים. קבינט הקורונה מאשר חובת בידוד במלונית על החוזרים מבריטניה, דרום אפריקה, דנמרק וניו זילנד, ועל כלל השבים מחו"ל החל מרביעי (23 בדצמבר), עקב חשש מהתפשטות המוטציה הבריטית.

23 בדצמבר – 4,036 מאומתים חדשים. הממשלה מאשרת סגר שלישי מצומצם – איסור שהות בבית אדם אחר, סגירת מסחר, שמורות טבע, מוזיאונים, ולמידה מרחוק לכיתות ה'-י' בכל הארץ.

שבוע 11: תחילת סגר שלישי, זינוק בתחלואה

27 בדצמבר – 3,528 מאומתים חדשים. תחילת סגר שלישי מצומצם.

28 בדצמבר – 5,519 מאומתים חדשים. ועדת החינוך של הכנסת דוחה את תקנות הסגר של הממשלה וקובעת כי יתקיימו לימודים בכיתות ה' עד י' בערים ירוקות וצהובות.

שבוע 12: סגר שלישי מלא

5 בינואר – 8,164 מאומתים חדשים. הממשלה מחליטה על סגר שלישי מחמיר החל משישי ה-7 בינואר. להגבלות מתווסף איסור יציאה מהבית מעל 1,000 מטר, סגירת מערכת החינוך וצמצום הנוכחות במקומות העבודה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!