דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אזרחי ישראל הערבים

החברה הערבית / "אף אחד לא הסית נגדנו": העוזר הפרלמנטרי הערבי הראשון בליכוד מרגיש שייך ב-100%

סאמר ברהם, עוזרו של ח"כ ניסים ואטורי, מאמין שמפלגות השמאל רק מדברות על דו-קיום אך לא עושות דבר כדי להגשימו | "אבל כשראש הממשלה מדבר, והממשלה מדברת על דו-קיום, זה לא סיסמאות, זה מלא בתוכן ועשייה"

סאמר ברהם (מימין) וח"כ ניסים ואטורי בסיור בהר הבית (צילום: אלבום פרטי)
סאמר ברהם (מימין) וח"כ ניסים ואטורי בסיור בהר הבית (צילום: אלבום פרטי)
יהל פרג'

"אני פעיל ליכוד מאז ומתמיד", אומר סאמר ברהם (23), העוזר הפרלמנטרי הערבי הראשון של חבר כנסת מהליכוד. ככל שזה תלוי בברהם למפלגה יהיו בבחירות הקרובות שני מנדטים מהחברה הערבית, ומי יודע, אולי בעתיד גם הוא ישתלב ברשימת המפלגה לכנסת.

ברהם, שנולד במעלות תרשיחא ופעיל בליכוד מגיל 14, הוביל בבחירות האחרונות (מרץ 2020) את קמפיין הליכוד בחברה הערבית ומקווה לעשות זאת גם בבחירות הקרובות. למרות שחבר הכנסת ניסים ואטורי, שברהם משמש כעוזרו, סירב להתראיין לכתבה הזו, הוא בטוח שהליכוד הוא בית פתוח לערבים ישראלים רבים.

"גדלתי על ערכי הליכוד ואני מאמין בערכי התנועה מילדות", הוא מספר. "אני מכיר את המפלגה היטב, ולא הכל דבש, אך אני מרגיש שאני שייך ב-100% למפלגה ולמנהיג. צברתי חברים במהלך השנים, ויש הרבה חברי כנסת שמכירים אותי, וגם דוברי ראש הממשלה".

איך הגעת להיות העוזר של חבר הכנסת ואטורי?
"עזרתי לואטורי בפריימריז, הוא מכיר אותי אישית, מכיר את העבודה שלי. רוב מצביעי הליכוד מכירים אותי. אני מוביל דעת ברשת, בטוויטר ובפייסבוק".

ואטורי הוא מקום 40 ברשימה, לפי הסקרים האחרונים רוב הסיכויים שלא יהיה בכנסת הבאה.
"לא מאמין לסקרים, זה שקרים. במפלגה שיש בה רק שני אנשים מקבלת שמונה מנדטים על מה ולמה? מי מצביע להם בכלל? מי המצביעים האלה שראו שני אנשים ונאום פח, ויצביעו לו?".

אף אחד לא הסית נגדנו

אתה רואה עצמך משתלב ברשימה בעתיד? מה השאיפות?
"כמו כל בן-אדם השאיפות שלי גדולות, אבל להגיד עכשיו שאני מוכן להיות חבר כנסת? גם לא בגיל 25 ולא בגיל 29. כדי להיות חבר כנסת אתה צריך לצבור ניסיון מורכב, לבוא עם ידע ולצבור חברים. בליכוד זה מורכב כי חברי מרכז צריכים להצביע לך, אנשים שיכירו אותך. אי-אפשר פשוט להתמודד בבחירות בפריימריז.

פעם ראשונה שיש עוזר פרלמנטרי ערבי לח"כ בליכוד, ועוד חובש כיפה, מהאגף היותר ימני במפלגה.
"אני גם ימני, ואני לא היחיד. העוזר של השר אוחנה הוא גם ערבי, מוסלמי".

בראיון שעשינו איתך בחודש מרץ, אמרת שכל מפלגה במשותפת היא לא לגיטימית, לאור הקשר של ראש הממשלה עם מפלגת רע"מ ומנסור עבאס, זה השתנה?
"אני אגיד את זה בצורה הכי ברורה, המפלגות הערביות הן פסולות, אנטי ציוניות, כולל מנסור עבאס. אני לא יודע אם יש קשר ומה ראש הממשלה מתכנן לעשות, אבל בוודאות אני יודע שראש הממשלה דואג לשיפור במעמדה של מפלגת הליכוד וממשלת ישראל בחברה ערבית, כולל לחימה בפשיעה. זה לא רק בגלל הבחירות, אלא בגלל שהוא דואג למגזר הערבי.

"בשנים האחרונות יש מסר ברור של ממשלת ישראל – 20 מיליון שקלים לקידום תכנית מתאר, 1,200 יחידות דיור אושרו בכאבול, 30 מיליון שקלים השקעות ביישובים, הקמת אודיטוריום בדלית אל כרמל, 202 מיליון שקלים תכנית חומש ליישובים הדרוזיים. השקיעו 15 מיליארד שקלים במגזר הערבי, שזה נדיר ועצום, פתחו תחנות משטרה במגזר הערבי. אלו נושאים חשובים".

אלו נושאים שהמדינה וראש הממשלה צריכים לדאוג להם מתוקף היותך אזרח, למה שעבור דברים בסיסיים תצביע למפלגת השלטון, שהסיתה נגד הערבים במשך שנים?
"אף אחד לא הסית נגדנו".

אף אחד לא הסית?
"נכון, הייתה אמירה אחת שהוא אמר 'הערבים הולכים לקלפיות', לא 'נוהרים', אף אחד לא אמר נוהרים זו המצאה של השמאל והמפלגות הערביות. אמר 'מביאים אותם עמותות השמאל'. ראש הממשלה קיים פגישת התנצלות יומיים אחר כך בביתו בבלפור עם כל אנשי הדתות של המגזר הערבי: נוצרים, מוסלמים, דרוזים, צ'רקסים כולם כולם כולם"

זה היה אחרי התוצאות כבר
"אני מקבל את ההתנצלות הזו. אבל מה שהוא עשה, לפני האמירה הזו, אף ממשלה בישראל לא עשתה למען המגזר הערבי. ואף שר לא עשה, שמפלגת הליכוד דואגת לכולם באופן שווה ללא הבדל".

אלו דברים בסיסיים, שכל אזרח צריך לקבל
"הם מקבלים את כל הזכויות שלהם לפני שיבקשו, יש דרישות מאוד מעניינות שהם צריכים לקבל אותן שהמגזר הערבי לא קיבלו אותן, וראש הממשלה ב-10 השנים האחרונות נתן להם אותן, כשהוא הגיע לשלטון. כשאתה מסתכל על ממשלות אחרות, מה עשתה ממשלת רבין לטובת המגזר הערבי?".

הגדילה השקעות בתשתיות ובחינוך, לא?
"אני לא חושב שהיא השקיעה בחינוך, בתשתיות יכול להיות אבל לא כמו שצריך, לא כמו במקומות אחרים כמו בצפון ת"א".

במסמך של קרן ברל כצנלסון על הציבור הערבי וממשלת רבין השנייה, (92-95) מצויינים, בין השאר ההישגים הבאים: הגדלת המענקים ליישובים ערבים ב-169 מיליון שקל בין השנים 93-94, הכפלת תקציבי פיתוח תשתית מ-40 מיליון ב-1993 ל-82.7 מיליון שקל ב-1994. הגדלה משמעותית של בניית כיתות לימוד ומועדוניות, הקמה של עשרות מרפאות לאם ולילד, העדפה מתקנת בחינוך, תוספת של שעות לימוד וכיתות לימוד.

מטרותיה של החלטת הממשלה 922 שהתקבלה לפני חמש שנים, היתה לתקן עוול של שנים באפליה תקציבית כלפי הציבור הערבי המהווה 20% מאזרחי ישראל. התכנית נוגעת בתחומי התעסוקה, החינוך, ביטחון הפנים, התשתיות, תרבות ודיור. באוקטובר האחרון, כשהיה ברור שחלק ניכר מהתקציבים לא נוצלו, הוארך תוקפה.

השמאל לא מעניין אותם דו קיום, רק שיצביעו להם

הסלידה של ברהם ממפלגות השמאל והמפלגות הערביות ברורה, ויש לכך סיבה. לשיטתו "במפלגות הקיימות האחרות בשמאל, בעיקר מרצ, שמדברת על דו-קיום ושיתוף פעולה עם הערבים… יש להם ייצוג בכנסת למען ערביי ישראל? מישהו מייצג את ערביי ישראל במפלגה שלהם? איפה שמו את הנציג של המגזר הערבי? מקום 11. למה יאיר גולן התנגד שעיסאווי פריג' יהיה במקום ה-3? כ לא מעניין אותם. לא מעניין אותם דו-קיום. מה שמעניין אותם זה 'תצביעו לנו, ניקח את הקולות אבל אנחנו לא עושים שום דבר למענכם'".

מבחינה חברתית כלכלית, מה הסוגיות הבוערות בחברה הערבית?
"צריך להוריד את כל משפחות הפשע במגזר הערבי מעל פני האדמה".

איך עושים את זה?
"בשיתוף פעולה עם המשטרה, בשת"פ של הנציגים של המגזר הערבי עם רשויות אכיפת החוק, שב"כ, משטרה ובתי המשפט. אבל כל עוד יש את המפלגות הערביות שמעודדות רצח של חייל, שמעודדות פגיעה באזרחי ישראל ביהודה ושומרון ושמעודדות טרור, לא יהיה ולא יקרה שום לחימה בפשיעה במגזר הערבי. אתם נגד רצח ואתם מעודדים רוצחי חיילים? זה ניגוד עניינים לא ברור לי".

כל הדיבור של השמאל על דו-קיום הוא מהפה ולחוץ?
"הכל מהפה ולחוץ, הכל שקרים וסיסמאות ריקות מתוכן. אבל כשראש הממשלה מדבר, והממשלה מדברת על דו-קיום, זה לא סיסמאות, זה מלא בתוכן ועשייה".

סאמר ברהם וח"כ ניסים ואטורי (צילום: אלבום פרטי)
סאמר ברהם וח"כ ניסים ואטורי (צילום: אלבום פרטי)

עוד בבחירות הקרובות ישוריין נציג ערבי ברשימה?
"לפי מה שהבנתי בימים האחרונים, ראש הממשלה רוצה לשריין ח"כ ערבי, שיהיה נציג משוריין בממשלה, לא יודע מקום ומספר ומי הוא. ראש הממשלה לא מעדכן אותי".

"אני מאוד מקווה שהליכודניקים בהמוניהם יצאו להצביע. המון אנשים נטשו את המפלגות הערביות לאחרונה. וימשיכו לנטוש אותן, ויעברו צד מאוד דרמטי ויצביעו לליכוד. אני מקבל טלפונים בימים האחרונים מאנשים מהמגזר מאום אל פחם, מטירה, מטייבה, סכנין, עראבה, טמרה, שהם רוצים להתפקד, לעזור למגזר הערבי. המון אנשים שמובילים דעת קהל במגזר הערבי. שיש להם כוח במגזר".

מי למשל?
"ראש העיר אום אל פחם תומך בליכוד, יש עוד מלא אנשים בנצרת, מהעדה הנוצרית, כמרים שרוצים לעזור ולהתפקד".

ממה שאתה מזהה, זו תמיכה אידיאולוגית, או כמו שאומר ח"כ עבאס, יש פה הבנה ורצון להיות חלק מהשלטון, וזו האופציה שעומדת על הפרק?
"נכון. המגזר הערבי רוצה ייצוג בתוך הממשלה, מרגיש שייך. לא מזמן היתה תכנית המאה, לא מזמן במשולש היו מועמדים לסיפוח לפלסטין, וכל המגזר הערבי התנגד, למה? כי חיים טוב יותר מכל מדינה אחרת בעולם, והגיע הזמן שיהיה ייצוג בתוך הממשלה ולא רק באופוזיציה. כמה שנים המפלגות הערביות יושבות באופוזיציה? רק צועקים בהצגה תקשורתית ואומרים שצריכים להילחם בפשיעה ואז הולכים לחסום את כביש 6. צריך לפעול, להביא חוקים, להיפגש עם השרים. לא עוזר ולא יעיל ולא מעניין אף אחד אם אתה חוסם כביש".

לצד הביקורת יש כן משהו שאתה חושב שהמפלגות הערביות עשו כמו שצריך?
"אני לא מעריץ של עבאס ולא אעריץ אותו ולא אצביע בחיים שלי למפלגות הערביות, אבל מה שהוא עושה בחודשים האחרונים, זה באמת מה שהמגזר הערבי רוצה – שיטפלו בבעיות של המגזר הערבי. ויאמר לזכותו – כל הכבוד שהוא יוצא נגד החברים שלו, איימן עודה וכל אלה".

מה ייחשב הצלחה מבחינת הקמפיין של הליכוד בחברה הערבית?
"שני מנדטים, שואף ליותר ומקווה ליותר, אבל בוא נהיה ריאלים: שני מנדטים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!