דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדים בקורונה

עובדים מוגנים / חברות רבות במשק למדו להתנהל בסגרים ולהימנע מהוצאת עובדים לחל״ת

מעבודה בקפסולות, דרך הסבת עובדים לביצוע משלוחים ועד הסכמה על יום חופש בשבוע: חברות גדולות ביניהן CAL, פרטנר, כלל ביטוח ומזרחי טפחות מצליחות לבסס מודל עסקי שלא מחייב פיטורים גם בעת משבר

פרטנר ואלביט, מבין החברות הנמנעות מהוצאת עובדים לחל"ת (צילום: ColorMaker /MagioreStock/ Shutterstock.com)
פרטנר ואלביט, מבין החברות הנמנעות מהוצאת עובדים לחל"ת (צילום: ColorMaker /MagioreStock/ Shutterstock.com)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בניגוד לסגר הראשון שהתאפיין בהוצאה נרחבת של עובדים לחל״ת, נראה שבסגר השלישי יותר ויותר חברות מחפשות דרכים יצירתיות להמשיך ולהעסיק את העובדים. העבודה מרחוק הוטמעה, ולצידה מודלים שונים של עבודה בקפסולות. בין היתר נחתמו הסכמים והבנות בין ועדים והנהלות שנועדו למקסם את כמות העובדים ששומרים על מקום עבודתם.

בעוד שבחברת כרטיסי האשראי מקס הודיעה ההנהלה באופן חד-צדדי כי בכוונתה לחייב את מרבית עובדיה לממש חמישה ימי חופשה על חשבונם במהלך תקופת הסגר, אצל המתחרים בחברת CAL ממשיכים כשני שליש מהעובדים לעבוד מהבית, והיתר ממשיכים לעבוד ממשרדי החברה שהנוכחות בהם צומצמה באופן משמעותי. רק כמה עשרות עובדים הוצאו לחופש, בהסכמה בין הנהלת החברה לבין ועד העובדים, שגם ידונו בהמשך כיצד יתחלקו עלויות חופשה זו. בסגר הראשון והשני, התחלקו הנהלת החברה והעובדים בעלויות – חצי בחצי.

לצד זאת מציין אופיר הרפז, יו"ר הוועד ב-CAL, כי הנהלת החברה והוועד פועלים במרץ במטרה לאפשר לכמה שיותר עובדים להמשיך ולעבוד. "אנחנו עושים הצרחות ומניידים עובדים מפעילות קבועה לפעילות אחרת. כך עשינו גם בסגרים הקודמים. למשל בסגר הראשון אפשרנו לעובדים עם רכב לעשות שליחויות של כרטיסי אשראי במקום לשלוח אותם בדואר. גם עכשיו אנחנו מוצאים דברים באמצעות חשיבה יצירתית". החברה לדבריו כמעט ולא הוציאה עובדים לחל"ת – למעט את מי שמבקש, בעיקר בשל הקושי להסתדר עם הילדים שהמסגרות שלהם נסגרו. "יש פה שיח נכון וטוב של הנהלה וועד, ואני חושב שזה כבוד גדול לחברה שמצליחים לשמור ככה על העובדים".

בחברת הביטוח מגדל, מזה תקופה ארוכה שהעובדים מחולקים לקפסולה כחולה וקפסולה אדומה, ומועסקים יום מהבית ויום מהמשרד לסירוגין. פתרון זה נותן גם מענה מסויים להורים עובדים נוכח ביטול מסגרות החינוך. ביחידות בהן הייתה האטה בהיקפי העבודה, הוסכם בין ההנהלה והוועד שהעובדים יידרשו לקחת יום חופש אחד בכל שבוע – זאת לאחר שהחברה מחקה חצי מחוב ימי החופשה של עובדים שבסוף דצמבר נותרה להם ייתרת ימי חופשה שליליים מהשנה החולפת. ב'כלל ביטוח' העבודה נמשכת כרגיל בתקופה זו, בהתאם להתאמות שנעשו לתקופת הקורונה.

בחברות ההיי טק דוגמת אינטל, SAP ואלביט, לא נעשה כל שינוי במצבת העובדים בתקופת הסגר. באינטל מסרו לדבר כי מזה עשרה חודשים שהחברה מופעלת בעיקר באמצעות עבודה מרחוק, ואילו באלביט השיבו כי הם ממשיכים במודל העבודה המשלב עבודה מאתרי החברה ומהבית, ואף הוסיפו כי גם בימים אלה החברה ממשיכה לגייס עובדים.

בפרטנר יצאו לחל"ת כמאה עובדים מאז תחילת הסגר השלישי. יתר העובדים עובדים מהבית או במתכונת של קפסולות. בחברת פלאפון הוצאו לחל"ת רק עובדי המכירות בקניונים ורשת באג, וכן עובדים ועובדות שביקשו לצאת לחל"ת על רקע הקושי שנגרם בשל סגירת מוסדות החינוך. נושא העסקת העובדים בתקופה זו אף הוסדר במסגרת הסכם קיבוצי בין ההנהלה והוועד. גם בסלקום המשיכה העבודה כרגיל למעט הסניפים בקניונים שנסגרו. הסכם קיבוצי דומה בפלאפון החזיר את כלל העובדים שהוצאו לחל"ת בסגר הראשון לעבודתם, ואילו הוועד הסכים לוותר בשל המצב על נופש שנתי מרוכז בחו"ל לעובדי החברה.

גם המערכת הבנקאית הוחרגה מהסגר, מה שמאפשר לעובדי הסניפים להמשיך ולעבוד. יו"ר ועד עובדי בנק מזרחי טפחות אומר ל'דבר' כי אצלם הקושי המרכזי הוא דווקא בקרב עובדים המתקשים להסתדר לאור סגירת מוסדות החינוך. "יש מקומות ששני בני זוג חיוניים, ואי-אפשר להיעזר בסבא וסבתא", הוא אומר. "גם הצמצום של התחבורה הציבורית מקשה להגיע לעבודה – יש פחות רכבות ועושים שיפוצים ברכבת. יש אצלנו יותר אנשים שרוצים לעבוד מהבית ממה שמאפשרים, וגם ביחס לבנקים האחרים".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!