דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

אנרגיה / תחנת 'OPC חדרה' של עידן עופר, ותחנת 'קסם' של היזם חזי קוגלר אושרו בות"ל

תוכנית נוספת של OPC לתחנת כח במישור רותם והתכנית להרחבת תחנת דוראד סמוך לאשקלון לא אושרו להפקדה בשלב זה, עקב השגות של גופי התכנון | אישור תחנת קסם מנוגד למדיניות שר האנרגיה שטייניץ.

תושבי ראש העין והסביבה מפגינים מול משרדי הוועדה לתשתיות לאומיות בירושלים נגד הקמת תחנת הכח בצומת קסם, 7 באוקטובר 2019 (צילום: יח"צ)
תושבי ראש העין והסביבה מפגינים מול משרדי הוועדה לתשתיות לאומיות בירושלים נגד הקמת תחנת הכח בצומת קסם, 7 באוקטובר 2019 (צילום: יח"צ)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה אתמול (שני) להפקדה את התוכניות לתחנת הכוח קסם ליד ראש העין והרחבת תחנת הכוח של OPC של עידן עופר בחדרה. במקביל נדחתה הקמתן של תחנת דוראד ליד אשקלון ושל OPC במישור רותם שליד דימונה. ההחלטה התקבלה ברוב של עשרה תומכים מול שני מתנגדים: משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה.

במשרד להגנת הסביבה מתנגדים להקמת עוד תחנות כוח בגז, על בסיס הטענה כי ניתן להגביר את ההסתמכות על אנרגיות מתחדשות כבר בטווח זמן קרוב. התנגדות משרד האנרגיה נעוצה ברצון להעדיף הרחבות של תחנות כוח קיימות על פני הקמת תחנות חדשות.

ההחלטה מנוגדת לעמדת שר האנרגיה והרשויות בשרון

אישור להפקדה של תחנת קסם נעשה בניגוד לדעתו של שר האנרגיה יובל שטייניץ (הליכוד) ששלח אתמול מכתב למרדכי כהן, יו"ר הות"ל בבקשה לתעדף תכניות שנמצאות "בסמיכות או בתוך מתקני תשתית קיימים".

גם ראשי הרשויות באזור התחנה בחדרה התנגדו לתוכנית להקים תחנות כח מזהמות בגז נוספת באזורם. אתמול אישר 'איגוד הערים לאיכות הסביבה שרון כרמל' מסמך התנגדות להקמת תחנת כח נוספת בחדרה, שמתווספת לתחנות הכח במתחם "אורות רבין" של חברת החשמל.

ראש המועצה האיזורית חוף הכרמל, אסיף איזק הגיב לאישור התוכנית כשאמר: "אנו מתנגדים להקמת OPC 2 בשל הפגיעה הצפויה באיכות הסביבה ואיכות חיי התושבים ותומכים בקידום אנרגיות מתחדשות כחלופה לכך. התכנית אושרה על אף התנגדות האיגוד ומשרדי האנרגיה והגנת הסביבה. אנו לא נרפה ונפעל בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו על מנת לשנות החלטה זו ולמנוע את הפגיעה בתושבי מרחב האיגוד".

שר האנרגיה יובל שטייניץ נואם במעמד החתימה על הסכם מכירת תחנת הכח רמת חובב (צילום: ארז רביב)
שר האנרגיה יובל שטייניץ נואם במעמד החתימה על הסכם מכירת תחנת הכח רמת חובב (צילום: ארז רביב)

אל מול דרישת ראשי רשויות שלא להקים כלל עוד תחנות בגז, אמר בדיון אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה, כי "כל תחנה חדשה שתקום תאפשר שלא להפעיל תחנה ישנה ומזהמת ממנה. משרד האנרגיה מכוון להפחתת 90% מזיהום האוויר מתחנות הכח (בהשוואה לשנת 2015, א.ר.)".

ההישג של חזי קוגלר

היזם העומד מאחורי חברת "קסם אנרגיה" ותחנת הכח קסם הוא חזי קוגלר, שבעברו כיהן כמנכ"ל משרד האנרגיה. מטעמו, השתתף בדיון גם עו"ד אבי ליכט, בעברו המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שטען כי החלטת הממשלה האחרונה בנושא לא הגבילה כמה תחנות כח ניתן לאשר מבחינה תכנונית. ליכט טען להפרדה בין ההליך התכנוני, לבין  בחירת התחנות שיקומו בפועל שתעשה בהליך תחרותי בין היזמים שיגיעו לתכניות מאושרות.

הבעיה היא בקווי ההולכה

הייתרון המרכזי של שתי התחנות שאושרו, נעוץ במיקומן בסמוך לאזורי צריכת החשמל. לכן הכנסתן אל הרשת אינה מצריכה השקעה מאסיבית בפיתוח קווי הולכה. זאת לעומת התחנות שאישורן נדחה לעת עתה וממוקמות בדרום. מנגד, הקרבה לאוכלוסייה גם מגבירה את החשיפה לזיהום אוויר מארובות התחנות.

שחר ניצן, נציג החברה הממשלתית החדשה לניהול מערכת החשמל, אישר כי הקמת תחנות OPC רותם והרחבת תחנת דוראד ידרשו הקמה של קווי הולכה נוספים. ניצן הביע תמיכה בהקמת תחנת קסם שנמצאת בסמוך לאיזורי הביקוש. לגבי הרחבת תחנת OPC בחדרה אמר כי מדובר ב"חלופה טובה" שתוכל לייצר חשמל במקום יחידות הייצור 5-6 במתחם "אורות רבין" הותיקות שתוחלת חייהן מתקרבת לסיום.

תחנת הכח אורות רבין ליד חופי חדרה (צילום: משה שי / פלאש 90).
תחנת הכח אורות רבין ליד חופי חדרה (צילום: משה שי / פלאש 90).

מתכנן מחוז דרום תומר גוטהלף הסביר את המשמעות שבפריסת קווי הולכה חדשים מהדרום אל איזורי הביקוש במרכז הארץ כשאמר כי: "בכסייפה עובר קו 161,000 וולט על אנשים, במרחק 15-10 מטרים מהבתים, הרשויות הללו לא מיוצגות כאן. תוספת קווי 400,000 וולט להולכת החשמל מהתחנות בדרום תייצר מגבלת פיתוח של 35 מטרים לכל צד לאורך 150 ק"מ".

קרבה למקורות מים לא בלמה את האישור

שתי התחנות שאושרו עתידות לקום באיזור המוגדר בעל רגישות הידרולוגית גבוהה. בדיון שהתקיים אתמול, התייחסה נציגת רשות המים אפרת קניגסברג לתוכנית OPC חדרה וביקשה "לראות התייחסות מפורטת יותר להגנה על מי תהום". באשר לתחנת הכח קסם ליד ראש העין, קניגסברג הזהירה מפני הסכנות של הקמת תחנת כח בסמוך לקידוחי מים, אך נמנעה מדרישה חד משמעית לפסול את התוכנית.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!