דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הכנסת

סיום מושב הכנסת / שני תיקוני חקיקה הנוגעים לעולם העבודה אושרו אמש

לפני שיצאה לפגרה בת שלושה חודשים, קיימה אתמול הכנסת מרתון חקיקה, במסגרתו אושר בקריאה שנייה ושלישית תיקון חוק שיחייב כי 5% מהעובדים בבית עסק יהיו בעלי מוגבלויות. תיקון נוסף שאושר זכות לתשלום עבור היעדרות בשל מחלת ילד החל מהיום הראשון.

במהלך הצבעה במליאה. ארכיון. צילום: ינותן זינדל / פלאש 90.
במהלך הצבעה במליאה. ארכיון. צילום: ינותן זינדל / פלאש 90.
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יומו האחרון של מושב הקיץ של הכנסת התקיים אתמול (רביעי) וכבר החל מיום שלישי התקיים במשכן מרתון חקיקה, לפני שתצא הכנסת לפגרה של שלושה חודשים. בין החוקים שעלו להצבעה דנו חברי הכנסת בהצעת חוק העסקת אנשים עם מוגבלויות בגופים ציבוריים ובהצעת חוק דמי מחלה המאפשר להורים לחלוק ביניהם את הטיפול בילד שחלה.

"חוק שהוא לא פחות מהיסטורי"

מליאת הכנסת אישרה אתמול בקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. החוק החדש, שיחייב את כלל הגופים הציבוריים המעסיקים למעלה מ-100 עובדים במשק לפעול לכך ש-5% מעובדיהם יהיו אנשים עם מוגבלויות הוגשה על ידי חברי הכנסת איציק שמולי ויואב קיש וזכתה לתמיכתו של יו"ר ועדת העבודה והרווחה אלי אלאלוף.

על פי החוק, מוצע כי בדיקת מידת העמידה ביעד הייצוג ההולם תבוצע על ידי המוסד לביטוח לאומי. גוף ציבורי שלא יעמוד ביעד יחויב להכין ולפרסם באותה שנה תכנית שנתית לקידום שילובם של אנשים עם מוגבלות, ובה הוראות לעניין העדפה מתקנת, משרות ייעודיות והסתייעות בגורמים משלבים. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות תוכל לתת צווי מסירת ומידע, וכן צווי ייצוג הולם למעסיקים ציבוריים שלא יפרסמו תכנית כאמור, והפרת צוויהם תהווה עבירה פלילית. כמו כן יחויבו גופים ציבוריים המעסיקים למעלה מ-25 עובדים למנות ממונה על ייצוג הולם לאנשים עם מוגבלויות.

הוראות מיוחדות נקבעו בהצעת החוק באשר לכוחות הביטחון וההצלה, אשר במניין העובדים עליהם יוחל החוק, יוחרגו העובדים בתפקידים מבצעיים.

הוראה לעניין חובת ייצוג של 5% לאנשים עם מוגבלות משמעותית נקבעה גם בחוק שירות המדינה (מינויים), ונקבעו בצידה סמכויות שונות לנציב שירות המדינה, וכן חויב כל משרד למנות ממונה ייצוג הולם.

"אני מאמין שההצעה תעבור בקלילות, היות ואין לו הסתייגויות" אמר ל'דבר ראשון', טרם ההצבעה, אורן הלמן, ממקימי עמותת "סיכוי שווה" הנמנה על יוזמי הצעת החוק, וסמנכ"ל רגולציה ותקשורת בחברת החשמל. "מה שמדהים ויפה זה שהוא עובר בקונצנזוס מוחלט בין כל סיעות הבית. רק החוק הזה יפתור את הבעיה של שילוב אנשים עם מוגבלויות במקומות העבודה. זה חוק שהוא לא פחות מהיסטורי. בסוף, גם עם הכוח, בין היתר של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, הצלחנו להתמודד עם המתנגדים העיקריים להצעת החוק שהיו נציבות שירות המדינה והשלטון המקומי".

הלמן, כסמנכ"ל בחברה ציבורית גדולה, לא חסך שבטו מהגופים הציבוריים שהתנגדו להצעת החוק, ביקשו החרגות שונות ומשונות, או ניסו למסמס את הכלים הרגולטיביים שהוצעו בה. "אמרתי להם, גם בדיונים בוועדה – תפסיקו לחפש תירוצים ותתחילו לחפש עובדים. מי שמבקש החרגות כי הוא 'תפעולי' או 'ביצועי' או אלוהים יודע מה, יש לי הצעה מאוד פשוטה – בואו ללמוד מחברת החשמל איך יכולים להיות פועלים עם מוגבלות, עורכי דין עם מוגבלות, ספרנים, אנשי שירות עם מוגבלות. אין שום בעיה. אנשים על הרצף האוטיסטי, נמוכי קומה יכולים להיות גם פועלים. לכל בן אדם יש תפקיד שהוא יכול למלא, והשאלה היא אם רוצים".

הלמן רואה בחוק זה שלב חשוב, המטפל בסוגיית יצירת מקומות העבודה לעובדים עם מוגבלויות, אולם מדגיש מבחינתו השלב הבא לשילוב אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה, הוא שינוי חוק לרון. על פי החוק, עובדים בעלי מוגבלות המשתכרים מעל שכר מסויים מאבדים מזכאותם לקצבת נכות בגין אי-כושר עבודה. "צריך לייצר מצב שבו אנשים עם מוגבלות לא חוששים ממה שהם עשויים להפסיד אם יתחילו לעבוד, אלה חושבים על מה הם מרוויחים. גם היום למרות חוק לרון אנשים עם מוגבלויות רוצים לעבוד בהמוניהם. אבל שינוי החוק יאפשר להם גם לשמור על הקצבה עד גובה שכר מסויים" אמר הלמן.

ח"כ שמולי אמר אחרי ההצבעה כי "עבור 800 אלף אנשים עם מוגבלים במדינה מדובר ברגע היסטורי. אנשים עם מוגבלות עדיין סובלים מאפליה רק בגלל מוגבלותם. יותר מידי שנים הבטחנו לעצמנו שהשינוי יבוא מעצמו אבל אנשים עם מוגבלות נותרו מאחור כשזה הגיע לשוק התעסוקה עם שיעורי תעסוקה מחפירים בעיקר בשוק הציבורי".

41 חברי כנסת תמכו בהצעה, לא היו מתנגדים.

חוק שיקדם שוויון בין גברים לנשים

תיקון נוסף שהתקבל אתמול בכנסת הוא זה הקובע כי חישוב הזכות לדמי מחלה עקב היעדרות בשל מחלת ילד יחל מהיום הראשון שבו נעדרו לסירוגין העובד או בן זוגו בשל מחלת ילדם.

מטרת התיקון היא לאפשר להורים לחלוק ביניהם את הטיפול בילד שחלה. על פי הצעת החוק הזכות לדמי מחלה בשל היעדרות לשם טיפול בילד חולה תינתן לשני ההורים, גם אם ינצלו את זכותם לסירוגין. חישוב דמי המחלה יחל מהיום הראשון שבו נעדר אחד מבני הזוג בשל מחלת ילדם.

הצעת החוק באה לתקן את המצב הקיים כיום. על פי חוק דמי מחלה, הורה זכאי לדמי מחלה בגין טיפול בילד חולה, רק החל מהיום השני להיעדרותו (בימים השני והשלישי הוא זכאי למחצית הסכום של יום מחלה, ואילו החל מהיום הרביעי לסכום יום מחלה מלא). לפיכך, כאשר הורים מעוניינים לחלוק ביניהם בטיפול בילד חולה, ולהיעדר מהעבודה לסירוגין, הם מפסידים את זכאותם לקבלת תשלום בגין ימי מחלה. בשל כך נשים נעדרות כיום מהעבודה בשל מחלת ילד פי 2.4 מגברים.

על פי הצעת התיקון לחוק, הורים יוכלו להציג למעסיקיהם את טופס ההצהרה על היעדרות מהעבודה בשל טיפול בילד חולה, אשר הגישו בני זוגם למעסיקים שלהם.

"הצעת החוק נועדה לאפשר חלוקה בין ההורים בטיפול בילדיהם, לקדם שוויון במימוש ההורות ומעורבות של אבות בטיפול בילדיהם, ולעודד שילוב של נשים בתפקידים בכירים בשוק עבודה לצד גברים, ויש בה כדי לתרום לצמצום פערים חברתיים בין נשים לגברים". נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. הצעת החוק היא הצעת חוק פרטית של חברי הכנסת מרב מיכאלי, רועי פולקמן ורחל עזריה.

ח"כ מיכאלי אמרה כי "ההצעה הזו היא מסוג הדברים שאתה לא מבין איך זה לא היה קודם, דבר כל כך מובן מאליו. במצב הקיים, כמובן שב-90% מהמקרים האימהות הן אלה שנשארות עם הילדה בבית וזה בלתי סביר מכל הבחינות. החוק הזה מאפשר להורים להתחלק בימי החופשה של מחלת הילד".

44 תמכו בהצעת החוק, ללא מתנגדים וללא נמנעים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!