דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

השבעת ביידן / ביידן לוקח את הגה האומה האמריקאית ומתמודד עם שורת משברים חסרת תקדים

יום ההשבעה יעסוק באחדות אך החברה האמריקאית משוסעת ומפולגת | אחרי ארבעה עשורים בפוליטיקה האמריקאית, ביידן נכנס לתפקיד כשהוא נחוש לאותת לציבור האמריקאי ולמדינות העולם שהוא שונה מקודמו בתפקיד

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן נואם בדלוואר. 19 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
הנשיא הנבחר ג'ו ביידן נואם בדלוואר. 19 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן ייכנס היום (רביעי) לתפקידו כנשיא ה-46 של ארה"ב. כאשר הוא יקבל לידיו את הגה החברה האמריקאית המשוסעת והמפולגת, יהיה עליו להתמודד עם שילוב של משברים בהיקף שאף אחד מקודמיו בתפקיד לא נדרש אליהם, כך טוענים רבים.

כבר בטקס חילופי השלטון יקבל הציבור האמריקאי תזכורת קשה לאתגרים איתם מתמודד הנשיא הנבחר. מדובר במסורת אמריקאית מקודשת שתתקיים שבועיים בלבד לאחר שהמון מוסת פרץ לבניין הקפיטול. כוחות הביטחון, שפיזורם וכמותם גורמת לבירה האמריקאית להראות כאזור לחימה, מחליפים בנוכחותם את הציבור האמריקאי שלא יכול להתייצב ולברך את נשיאם החדש בשל החשש ממגפת הקורונה.

הנשיא הנכנס לא יתקבל בתשואות על ידי קודמו בתפקיד. למעשה, דונאלד טראמפ, הנשיא היוצא, עדיין לא הכיר בנציחונו של ביידן. טראמפ צפוי לעזוב את וושינגטון ביום רביעי בבוקר, לפני טקס ההשבעה המיועד. אמנם בנאומו האחרון בפני האומה, נאום בן 20 דקות, מאחל הנשיא היוצא הצלחה ומזל ל"ממשל הנכנס" אך הוא מסרב לברך אותו אישית לרגל כניסתו לתפקיד.

הנשיא הנכנס נבחר לתפקידו לא מעט בשל הבטחתו להרחיק את טראמפ, שנתפס כאיום קיומי לדמוקרטיה האמריקאי על ידי אלו שבחרו בביידן, מהגה השלטון. ימיו הראשונים בתפקיד, כך על פי מספר דיווחים, יעסקו במינויים הצפויים של ממשלו ובסדרה של צווים נשיאותיים שיאותתו לעם האמריקאי, ולמדינות העולם, שארה"ב חוזרת בה מהמדיניות אותה התווה הנשיא הקודם. הצווים צפויים לעסוק בחזרה להסכם האקלים, שינוי מדיניות ההגירה, חיוב עטיית מסיכות במרחבים פדרליים, הפצת חיסונים למדינות ועוד.

"ביידן יתמודד עם סדרה של משברים בוערים שכמותה לא נראה לפניו, וכולם זקוקים למענה מידי. קשה מאוד למצוא לכך מקבילה בהיסטוריה," אמר ההיסטוריון מייקל בצ'לוס, המתמחה בנשיאי ארה"ב. "אני חושב שחווינו 'כמעט מוות' כדמוקרטיה. אמריקאים שיצפו בהשבעת הנשיא החדש יהיו מודעים באופן מאוד ברור למידת השבריריות שלנו כדמוקרטיה ויבינו עד כמה היא צריכה הגנה".

ביידן ייכנס לתפקידו עם מאגר עצום של אמפטיה ונחישות שנולדה מטרגדיה אישית. יש להוסיף על כך ניסיון של ארבעה עשורים בוושינגטון. בגיל 78, הוא יהיה הנשיא המבוגר ביותר שיושבע לתפקידו.

קמלה האריס, הסגנית שלצידו, תקובעת תקדים גם היא. היא תהיה סגנית הנשיא הראשונה שאינה לבנה והאישה הראשונה שתכהן בתפקיד כל כך בכיר בממשל האמריקאי.

יום בסימן אחדות, מדינה מפולגת

ההשבעה הנוכחית מזכירה את טקס ההשבעה של לינקולן שהוברח לבירה על מנת להימנע מהתנקשות בערב מלחמת האזרחים האמריקאית, או רוזוולט שבחר לקיים טקס השבעה צנוע ובטוח יותר בתוך הבית הלבן עצמו, לקראת סיומה של מלחמת העולם השנייה.

למרות חששות ביטחוניים, ביידן סירב להעביר את הטקס לתוככי הבית הלבן ובמקום זה יקיים את הטקס בפני קהל מצומצם, שישמור על ריחוק חברתי, במדשאה המערבית של הקפיטול.

היום יתחיל במחווה של אחדות. ביידן הזמין את מנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיץ' מקונל, ועמיתו בקונגרס, קווין מקארתי, לתפילת מיסה. לתפילה הוזמנו גם מקביליהם הדמוקרטים, צ'אק שומר (יהודי אמריקאי) וננסי פלוסי. גם נאומו של הנשיא בטקס ההשבעה צפוי להדגיש את האיחוד הנדרש בחברה האמריקאית.

 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!