דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עצמאים

מאבק העצמאים / יו״ר פורום העצמאים על דמי האבטלה שהציג שר האוצר: ״שום דבר חוץ מפופולריות זולה״

רמי בז׳ה: ״שקוף ומכוער בעיני שפתאום ביבי וכ״ץ נזכרו בעצמאים. אנחנו לא צריכים אותם בשביל שיגידו לנו לקחת מהחסכון הפנסיוני שלנו. הגשנו לפני חודשיים הצעת חוק הרבה יותר מתקדמת״

רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות (צילום ארכיון: אילן סולימן)
רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות (צילום ארכיון: אילן סולימן)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

״זה כל כך שקוף ומכוער בעיני שפתאום ביבי וכ"ץ נזכרו בעצמאים והכריזו על דמי אבטלה״, אומר רמי בז׳ה יו״ר פורום העצמאים בהסתדרות, ״עשר שנים הם בשלטון, 15 פעמים הוגשו הצעות חוק ובכולן הם הצביעו נגד. עכשיו הם לוקחים את הכותרת הזו ׳דמי אבטלה לעצמאים׳, ומעוותים אותה כדי לקדם חוק לא טוב״.

אחד הסעיפים בתכנית ״להמרצת הכלכלה״ שהציגו נתניהו וכ״ץ היה דמי אבטלה לעצמאים, אלא שלאחר כמה ימים נחשףשהכוונה היא רק להקל על עצמאים למשוך כספים מהחיסכון הפנסיוני שלהם. התקנות שאושרו בשבוע שעבר בוועדת העבודה בכנסת מאפשרות לעצמאים מובטלים למשוך כסף ללא קנס מקופת הגמל לקצבה שלהם, בלי השתתפות ביטוח לאומי.

״לא לזה התכוון המשורר״, אומר בז׳ה, ״דמי אבטלה לעצמאים זה לשים כסף מתקציב האוצר, לצבוע אותו לטובת העניין. בין אם מדובר ברבע מיליארד או בחצי מיליארד שקלים, הפרטים פחות חשובים. אנחנו לא צריכים אותם בשביל שיחוקקו חוק שאומר לנו, העצמאים, ׳קחו מהפנסיה שלכם ושימו בצד׳״.

״יש פה בהנהגה גישה קפיטליסטית, מאוד לא רגישה״. הפגנת עצמאים בתל אביב (צילום: טל קירשנבאום)
״יש פה בהנהגה גישה קפיטליסטית, מאוד לא רגישה״. הפגנת עצמאים בתל אביב (צילום: טל קירשנבאום)

בז׳ה מספר שהפורום נמצא בשיח מתקדם הרבה יותר מהתכנית הזו, עם פקידי האוצר והביטוח הלאומי. ״הגשנו לפני חודשיים הצעת חוק במתווה הרבה יותר הגיוני. הלכנו לתוכנית שקוראים לה ׳רשת ביטחון לעצמאים׳, שיש בה דמי חופשה ואבלות, ימי מחלה או בידוד, לצד דמי אבטלה. הרי בסופו של דבר המשבר הגדול כבר מאחורינו ואנחנו צריכים לתקן את המצב הזה קדימה.

בז׳ה מתאר שהמהלכים של כ״ץ נועדו לצרכי כותרות בעיתונים וכלכלת בחירות, בעוד שהפורום וההסתדרות מנסים לקדם תכניות אמתיות. ״אנחנו יושבים עם האוצר ועם הביטוח הלאומי על הסיפור הזה כבר חודשים. מחר (שני) אני אמור להגיע לירושלים לעוד ישיבה עם הפקידות הבכירה באוצר על המתווה שאנחנו עובדים עליו. דמי אבטלה כמו לשכיר, ללא קיצוץ מהפנסיה״.

שר האוצר לא מכיר את התכנית הזו? לא דיבר אתכם לפני שהכריז על דמי אבטלה לעצמאים?
״שר האוצר לא מדבר עם הפקידים שלו אז שידבר אתנו? לנו יש קשר ישיר ורשמי עם הפקידים, אני מקווה שהם לא יפוטרו בגלל זה. אנחנו עובדים גם מול שפיגלר והאנשים שלו בביטוח הלאומי, וגם הם כבר ערוכים לזה. יש להם את הכסף הזה. רק שיאשרו את החוק״.

ביטוח לאומי ומשרד האוצר אמרו לאורך השנים שיש בעיה לתת דמי אבטלה לעצמאים כי הם לא מפוטרים. יכולים לסגור את העסק לתקופה, ולדרוש אבטלה.

״בבסיס יש צדק בטענה הזו, ולכן הצענו שיהיה מנגנון שמותאם לעניין. עצמאי צריך לעבור אכשרה, תקופת זמן כעצמאי כדי שיהיה זכאי. צריכים להיות תבחינים. עצמאי יכול לסגור את העסק מרצונו, אבל אם העסק נסגר מסיבות אובייקטיביות אז הוא צריך להיות זכאי לדמי אבטלה.

״שום דבר חוץ מפופולריות זולה״ (צילום מסך מתוך הצגת התכנית הכלכלית)
״שום דבר חוץ מפופולריות זולה״ (צילום מסך מתוך הצגת התכנית הכלכלית)

״אם אדם חולה או נפצע הוא צריך להוכיח את זה, יש ועדה רפואית ולוקחים חוקרים לבדוק אם הוא באמת נכה. אותו הדבר שיהיה בדמי אבטלה. אם יש חשד שמישהו מבלף שיבדקו. אבל זה לא יכול להיות תירוץ לא לתת הגנה סוציאלית לאף אחד.

״בסופו של דבר העצמאי צריך את אותה רשת סוציאלית שיש לשכיר. אפשר גם לקבל את זה שנפריש לעצמאי, כמו לשכיר, אחוז או שניים מהשכר ולהשלים את זה מתקציב האוצר, כמו השכירים״.

בביטוח הלאומי ובמשרד האוצר תומכים בזה?
״הם כבר מזמן מוכנים לעבוד אתנו. רק שיש פה בהנהגה גישה קפיטליסטית, מאוד לא רגישה. אנחנו לא אומרים בא נהיה מדינה סוציאליסטית. אבל בוא נהיה רגישים לאנשים שמשלמים מיסים.

״אם בגרמניה, צרפת ניו זילנד ועוד עשרות מדינות מצאו את הדרך לתת דמי אבטלה לעצמאים, אפשר גם פה. רק צריך שתהיה גישה נכונה. מה שהם עושים עכשיו, אין בזה שום דבר חוץ מפופולריות זולה״.

לאחרונה נראה שכולם רודפים אחרי העצמאים. בנט אפילו הכניס את נציג השולמנים, אביר קארה, לרשימה שלו.
״אני ברמה האישית דווקא מחבב את אביר, אבל השולמנים כתנועה פשטו את הרגל. לצערי הרב הם הפסיקו להיות אותנטיים ברגע שחצו את הקווים לפוליטיקה ולמפלגה כל כך פוליטית כמו ימינה. מהיום השיקולים שלהם יהיו תלויים בהסכמים מפלגתיים, קואליציוניים או אופוזיציוניים ונגועים בעניינים של ימין ושמאל. הם איבדו את הלגיטימיות לייצג את העצמאיים.

השולמנים תומכים בדמי אבטלה לעצמאים?
״לצערי הם מתנגדים לדמי אבטלה לעצמאיים ולתנאים סוציאליים רק בגלל המילה ״סוציאליות״ שמתחברת להם לכלכלת שמאל. בעת הזו, אין דבר יותר צודק מהכלת תנאים סוציאליים שוויוניים לשכירים ולעצמאיים.

״לא ברורה לי גם הגישה שלהם נגד ארגוני העובדים וההסתדרות. דווקא ההסתדרות זיהתה ראשונה את הצורך בסיוע מידי לעצמאים ובעלי החברות, לצד ההגנה על השכירים. אני לא חושב שזה צריך לבוא אחד על חשבון השני. יש פה תהליך הבראה משותף של המשק כולו. יו״ר ההסתדרות חייב להיות שחקן מרכזי בכל תכנית כלכלית עתידית לשיקום המשבר״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!