דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק הגז

משק הגז / הסכם פשרה בין חברת החשמל ונובל יחסוך לציבור 100 מיליון שקלים בתעריפי החשמל

במקביל חתמו השותפות במאגר 'תמר' על הסכם שיאפשר לכל אחת מהן לשווק גז בנפרד | שני המהלכים מסמנים שחיקה דרמטית בכוחו של מונופול הגז הישראלי של שברון ודלק

אסדת הגז תמר (צילום ארכיון: משה שי/פלאש90)
אסדת הגז תמר (צילום ארכיון: משה שי/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת נובל חתמה על הסכם פשרה עם חברת החשמל בנוגע למחיר הרכש מ'תמר', שיחסוך לציבור כ-100 מליון שקלים. במקביל, השותפות במאגר 'תמר' סיימו אתמול (שבת) את הסכסוך העסקי ביניהן, וחתמו על הסכם מכר בנפרד, שמאפשר לכל אחת מהן לשווק גז מהמאגר באופן עצמאי, וגורם להן למעשה להתחרות זו בזו.

על פי רשות התחרות, שני הסיכומים מסדירים את הנזק שחברת החשמל טוענת שנגרם לה במסגרת הסכמי הרכישה, וכוללים שיפור משמעותי במבנה התחרות בשוק הגז הטבעי בישראל.

המחירים שנקבעו בהסכם הפשרה דומים לאלו עליהם סיכמו מחזיקות הרוב ב'תמר' עם חברת החשמל בתחילת אוקטובר האחרון. סך החיסכון לחברת חשמל בעקבות הסכם הפשרה עם נובל, בהשוואה למחיר שמשלמת החברה למאגר 'לוויתן' יעמוד על כ-100 מיליון שקלים עד ה-30 ביוני השנה.

את המשא ומתן על הסכם הפשרה ניהלה ההנהלה הבכירה של חברת החשמל, בראשות מנכ"ל החברה עופר בלוך, סמנכ"ל הכספים אבי דויטשמן, עו"ד יעל נבו היועצת המשפטית של החברה וסמנכ"ל ייצור ואנרגיה רם ארליכמן.

הממונה על התחרות פרסמה היום, להערות הציבור צו מוסכם, שנחתם על ידי חברת נובל אנרג'י מדיטרניאן לימיטד. על פי הוראות הצו החברה, שמפעילה את מאגר 'תמר', מתחייבת לכבד דרישות מכר בנפרד של כל אחת מהמחזיקות האחרת במאגר ללא צורך בהסכמה של שאר המחזיקות בה.

הצו המוסכם מפורסם כעת להערות הציבור למשך 30 יום, ובכפוף לשמיעת ושקילת ההערות הוא יוגש לאישור בית הדין לתחרות.

שברון מתקפלת, חלקית

התחרות המוגבלת בין 'תמר' ו'לוויתן' לא הצליחה, בכוחות עצמה, ליצור תחרות של ממש בשוק הגז. במכרז הרכש המשני של חברת החשמל אותו אדם הגיש מעטפות עם הצעות זהות בעבור שני המאגרים, בתקווה שהחברה החשמל תחלק את הרכש בנוסף שווה בשווה.

חברת החשמל בחרה במאגר 'לוויתן' בלבד, מה שיצר ניגוד אינטרסים בין השותפים במאגר 'תמר'. נובל אנרג'י ודלק סירבו לאשר הנחות ממאגר תמר, מה שעתיד לפגוע בהן באופן כפול: גם הפחתת הכנסות מ'תמר' וגם אבדן חוזה מ'לוויתן'. הסירוב  שהפך לסכסוך של ממש בין המחזיקות ב'תמר'.

רכישת נובל אנרג'י על ידי שברון הגיעה בסמיכות זמנים עם הסכם בין חברת החשמל לשותפות ברוב ב'תמר' על מתן הנחה בגז בהסכם רכש משני. בשברון סירבו לכבד את החוזה החדש, והתעקשו למכור גז במחיר הישן והידוע.

חברת החשמל התלוננה על הפרת חוק, לפיה שברון ניצלה את מעמדה כמפעילת המאגר, ו"סגרה את השיבר" בשל האינטרסים שלה כבעלת נתח במאגר. לטענת החברה, מדובר היה במהלך שסיכן את אספקת הגז לישראל.

בעקבות התלונות, פתחה רשות התחרות בהליך בדיקה האם התנהגותה של נובל מהווה ניצול לרעה של מעמד כמונופול. עוד לפי שהממונה שמעה את טענות נובל בנושא, ביקשה בחרה להגיע להסכמות.

מה שהניע את שברון להתפשר ולהיכנס למשא ומתן עם חברת החשמל על הפיצוי שהכספי שתקבל היה, ככל הנראה, החשש מקביעה רגולטורית נגד נובל.

עד עתה, חברת החשמל שילמה באופן מפוצל על הרכש המשני. לנובל ודלק (47%) על פי המחיר הגבוה במשק, ולשאר השותפות (53%) על פי ההסכם ביניהן, שהעניק לה הנחה. כעת, רכש הגז אמור להגיע בהנחה גדולה יותר, ולחסוך לציבור כ-100 מיליון שקלים במצטבר.

מדובר בהישג של ממש לחברת החשמל במשא ומתן, אף כי החברה לא תהנה בעצמה מהחיסכון. הסכום המדובר יועבר כולו להפחתת תעריף החשמל בעתיד, ויגיע לכיס של הציבור.

מאגר 'לוויתן' יפסיד 95 מליון דולר

מאגר 'לוויתן' יהיה הנפגע המיידי מהסכם הפשרה לגבי מאגר 'תמר'. קבוצת דלק קידוחים הודיעה היום לבורסה כי אתמול נחתם גם הסכם פשרה בין חברת החשמל למאגר לוויתן.

התיקון להסכם, מפחית את הכמות הצפויה להירכש עד אמצע השנה מכ-4BCM ל-3.6 בלבד. ב-2020, החברה כבר מכרה כ-2.4BCM בתמורה ל-405 מיליון דולר. השנה צפויות הכנסות של עוד כ-200 מיליון דולר, 95 מיליון פחות מההסכם המקורי.

הפסד ההכנסות לא מלא, משום שדלק קידוחים היא בעלת אחזקות גם ב'תמר' וגם ב'לוויתן', אך שיעור ההחזקה שלה ב'תמר' נמוך במחצית לעומת שיעור ההחזקה שלה ב'לוויתן'.

"חברת החשמל ממשיכה במסע הנחוש להורדת מחירי הגז"

מחברת שברון נמסר כי היא "מקדמת בברכה את החתימה על הסכם בין בעלי הזכויות בתמר לבין חברת החשמל, במסגרתו יושבו כל המחלוקות בין חברת החשמל לבין בעלי הזכויות באופן המניב תוצאות מועילות הדדית לכל הצדדים".

ג'ף יואינג, מנהל שברון מזרח הים התיכון: "שברון מחוייבת לעבוד בשיתוף פעולה עם כל בעלי העניין בישראל כדי להשיג תוצאות מועילות הדדית. הפשרה שהושגה מניבה תוצאה חיובית לכל בעלי העניין, לרבות צרכני החשמל בישראל ומביאה סכסוך מסחרי מורכב לסופו. שברון מצפה להמשיך לעבוד עם ממשלת ישראל ולתמוך באסטרטגיה שמקדמת המדינה לפיתוח משאבי האנרגיה שלה".

שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ: "בעקבות מתווה הגז מגיע המונופול לתהליך של התפרקות טוטאלית והתחרות בין שלושת המאגרים ובין חברות האנרגיה השונות מגבירה את כושר המיקוח של חברת החשמל ויצרני החשמל האחרים, מה שמוביל לירידת מחירים משמעותית בכל הגזרות. המחיר הוזל, זיהום האוויר הופחת, ייצוא הגז הטבעי למצרים וירדן מתממש, וההכנסות לטובת אזרחי המדינה יגיעו בתוך כארבע שנים מהיום לרמה של עשרות מיליארדי שקלים בשנה. האם יש סיכוי כלשהו שהמתנגדים למתווה הגז יתנצלו?"

יו"ר חברת החשמל, אלוף במיל יפתח רון-טל: "חברת החשמל ממשיכה במסע הנחוש להורדת מחירי הגז והפחתת עלויות הייצור ובכך מביאה לציבור בשורה, המחיר הזול ביותר בישראל. פתיחת ההסכמים עם חברות הגז וניהול משא ומתן שהוביל לחיסכון של למעלה מ-100 מיליון שקלים הם הישג יוצא דופן במסגרת המאבק להורדת יוקר המחיה בישראל, במיוחד בתקופה המשברית הנוכחית. חברת החשמל ממשיכה להוביל את פתיחת משק הגז לתחרות, כבר עכשיו החברה תתחיל במשא ומתן נפרד בין הבעלים של המאגר ותשיג ירידה נוספת של עשרות אחוזים במחיר".

מישראמקו ומתמר פטרוליום, השותפות בבעלות על מאגר 'תמר' נמסר: "אנו מברכים את כלל שותפי 'תמר' על שהצליחו להגיע להסכמות לפיהן תמר תוכל להתחרות באופן מלא בשוק הגז הטבעי, ללא צורך בהסכמת כלל השותפים, ובכך להגשים הלכה למעשה את מטרות מתווה הגז לפתיחת תחרות אמיתית בין מאגרי תמר, לוויתן וכריש-תנין. המאבק הנחוש שהובלנו הביא לכך שנוכל להציע גז מתמר במחיר תחרותי ללא צורך בהסכמת כלל השותפים. אנו מודים לשברון אשר עם כניסתה לישראל בחרה להסדיר את ניגוד העניינים שירשה באופן שיאפשר תחרות בין שני מאגרי הגז שבהן היא מחזיקה. בכוונתנו להמשיך ולשתף פעולה עם שברון ולבחון דרכים נוספות להשאת ערך מאגר תמר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!