דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב / הסנאט זיכה את טראמפ בפעם השנייה מאישומי ההדחה

זיכוי הנשיא לשעבר מאשמת הסתה להתקוממות פותח פתח להתמודדות אפשרית שלו בבחירות הבאות לנשיאות | טראמפ בתגובה: "המשפט הוא חלק מציד מכשפות, התנועה ההיסטורית שלו נמצאת בתחילת דרכה"

הסנאט יכריע האם הנשיא לשעבר היה "בעד הפורעים" בקפיטול (צילום: AP Photo/Evan Vucci, Lev Radin/Pacific Press/LightRocket via Getty Images)
הסנאט יכריע האם הנשיא לשעבר היה "בעד הפורעים" בקפיטול (צילום: AP Photo/Evan Vucci, Lev Radin/Pacific Press/LightRocket via Getty Images)

וושינגטון, ארה"ב – הסנאט זיכה את טראמפ בפעם השנייה מאישומי ההדחה ברוב. 57 סנאטורים, בהם 7 רפובליקאים הצביעו בעד ההדחה, ו-43 תמכו בזיכוי, אך בכדי להרשיע את הנשיא לדעבר נדרש רוב של שני שלישים שחייב התגייסות של 17 רפובליקאים להצבעה בעד ההדחה.

ההצבעה התקיימה לאחר שהדמוקרטים בסנאט משכו את דרישתם לשמיעת עדויות נוספות במסגרת משפט ההדחה. תמורת משיכת הדרישההוכנסה לפרוטוקול הדיון הצהרה רפובליקאית בדבר שיחת טלפון שקיים הנשיא עם אחד הנציגים רפובליקאים במהלך המהומות ב-6 בינואר, בה נשמע הנשיא דאז אדיש לאלימות המתחוללת. 

בתגובה לזיכוי פרסם טראמפ הצהרה בה נאמר כי "המשפט הוא חלק מציד מכשפות" ו"התנועה ההיסטורית, הפטריוטית והיפה שלנו שמטרתה להחזיר את אמריקה לגדולתה נמצאת בתחילת דרכה". לאור הזיכוי יוכל הנשיא לשעבר, שהואשם בהסתה להתקוממות, להתמודד בבחירות הבאות לנשיאות.

הסנאט האמריקאי היה ערוך הבוקר להצבעה במשפט ההדחה של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ולהכרעה בשאלת אחריותו למתקפה על הקפיטול ב-6 בינואר. משפט ההדחה המהיר שתקיים במהלך השבוע האחרון, חשף באופן בהיר את היקף האלימות במהומות, את הסכנה הממשית לחיי נבחרי הציבור את השבריריות של הליך חילופי השלטון, השקט באופן מסורתי, בארצות הברית. מחלוקת הנוגעת לזימון עדים נוספים למשפט עכבה את ההצבעה, אך זו חודשה בשעות הלילה (שעון ישראל).

פחות מחודש לאחר המהומות הקטלניות, הסנאט שמע אתמול (שישי) את הטיעונים המסכמים בדיון. הסנאטורים צפויים התייצבו במהלך השבת לדיון חריג במהלכו היתה מתוכננת להתקיים ההצבעה. מחלוקת של הרגע האחרון בנוגע לזימון עדים נוספים הביאה לפיזור המליאה, שהתכנסה שוב לאחר מספר שעות לטובת הצבעה, לאחר שהושגה פשרה בסוגיית העדויות.

עורך דינו של טראמפ עונה לשאלות במהלך משפט ההדחה, 12 בינואר 2021 (Senate Television via AP)
עורך דינו של טראמפ עונה לשאלות במהלך משפט ההדחה, 12 בינואר 2021 (Senate Television via AP)

הליך ההדחה, ה"אימפיצ'צמנט" החל בימיו האחרונים של טראמפ בתפקיד, עם החלטת בית הנבחרים להעמיד את הנשיא להדחה בפעם השניה. חלקו השני של משפט ההדחה, המתקיים בפני הסנאט, החל לאחר סיום כהונת טראמפ.

תוצאות משפט ההדחה היצרי ורווי הרגשות משקפות את עמדותיה החלוקות של האומה האמריקאית בנוגע לכהונתו של טראמפ, וסוג הפוליטיקה שהוא הביא לבית הלבן. סיומו המהיר של משפט ההדחה משרת הן את הרפובליקאים, המעוניינים להוריד את התנהלות טראמפ בימיו האחרונים בתפקיד מסדר היום הציבורי; והן את הדמוקרטים, הזקוקים לשקט בסנאט על מנת להתקדם עם הצעדים שמוביל הנשיא ג'ו ביידן.

המשפט מכוון לנשיא שייבחר בעוד 20 שנים

"מה שחשוב במשפט הזה קשור במידה מסוימת לטראמפ, אבל יותר מכך המשפט מכוון לאיזשהו נשיא שאנחנו כנראה עדיין לא מכירים, שייבחר 20 שנים מהיום", אמר הסנאטור העצמאי אנגוס קינג.

במהלך המשפט, הצטיירה תמונה גרפית ועגומה לגבי הנרטיב של מהומות ה-6 בינואר והשלכותיהן על האומה. הסנאטורים, שרבים מהם נאלצו לברוח מחשש לביטחונם במהלך פריצת תומכי טראמפ לקפיטול, מתחילים רק עתה להתמודד עם ההשלכות של הזעזוע שיצרו האירועים בעבור הדמוקרטיה האמריקאית.

בימים האחרונים נחשפו פרטים נוספים משיחת טלפון שקיים טראמפ עם הנציג הרפובליקאי בבית הנבחרים, קווין מקארתי, בזמן המהומות עצמן. על פי הדיווחים, טראמפ הטיח במקארתי כי "לאנשים האלה איכפת מהבחירות יותר מאשר לך", והשיחה התנהלה בטונים גבוהים. נציגים דמוקרטים ורפובליקאים כאחד רואים בפרטים שנחשפו עדות לכך שהנשיא "היה בעד הפורעים", כדבריו של חבר קונגרס רפובליקאי.

מנגד, עורכי הדין של טראמפ האשימו אתמול את הדמוקרטים בניהול "קמפיין שנאה" כנגד הנשיא לשעבר. צוות ההגנה הכחיש נמרצות שטראמפ הסית את ההמון שתקף את הקפיטול וטענו כי השימוש במילים כגון "מלחמה" או "הילחמו", אותן אמר טראמפ לתומכיו בערב המהומות, נמצאות בשימוש רחב בשני צידי המפה הפוליטית.

בסנאט המפוצל באופן שווה כמעט בין דמוקרטים ורפובליקאים, התוצאה הסבירה יותר של המשפט היתה לאורך כל הדרך זיכוי. הסנאטורים אמנם הושבעו לשפוט ללא פניות, אך גיוס הרוב המיוחס של שני שליש מהנציגים צפוי להיות קשה.

כדי להרשיע את הנשיא, היו נדרשים 17 סנאטורים רפובליקאים להצביע בעד ההדחה, לצד כל 50 הנציגים הדמוקרטים. במציאות בה רוב מצביעי המפלגה הרפובליקאית אינם מעוניינים בהרשעה – נבחרי הציבור שהיו מצביעים כנגד הנשיא לשעבר היו מסתכנים בתשלום מחיר פוליטי כבד.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!