דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מכינות קדם צבאיות

ועדת הבדיקה הממשלתית לאסון בנחל צפית תקבל סמכויות של ועדת חקירה

שר המשפטים בני גנץ אישר את בקשת השר צחי הנגבי והוועדה תוכל לחייב עדים להופיע בפניה ולהציג בפניה מסמכים | איציק אור, אביה של אלה ז"ל, ל'דבר': "יש לנו מטרה אחת, שאסון מיותר כזה לא יקרה שוב"

שוטרים עומדים מחוץ למכינה הקדם צבאית בני ציון -לאחר האסון בנחל צפית, אפריל 2018 (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)
שוטרים עומדים מחוץ למכינה הקדם צבאית בני ציון -לאחר האסון בנחל צפית, אפריל 2018 (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)
דוד טברסקי

ועדת הבדיקה למניעת אסונות בפעילות המכינות הקדם צבאיות תקבל סמכויות של ועדת חקירה, זאת לבקשתו של השר להתיישבות צחי הנגבי. כעת תוכל הוועדה לחייב עדים להופיע לפניה ולהטיל סנקציה על מי שמסרב. עוד תוכל הוועדה לחייב עדים, בהם כלל משרדי הממשלה, להציג בפניה מסמכים.

ההליכים המשפטיים נגד ראש מכינת בני ציון ורכז הטיול בגין האסון בנחל צפית מתקיימים במקביל לפעילות הוועדה, ולכן לא תוכל לפנות לכל המעורבים בתהליכי חקירת האירוע. במקום זאת, תעסוק ועדת הבדיקה בהיבטים העקרוניים שהובילו לאסון ולהפקת לקחים ממנו.

הפגנת ההורים השכולים בדרישה להקמת ועדת חקירה לבירור האסון בנחל צפית, אוגוסט 2019.(צילום: דוד טברסקי)
הפגנת ההורים השכולים בדרישה להקמת ועדת חקירה לבירור האסון בנחל צפית, אוגוסט 2019.(צילום: דוד טברסקי)

ועדת הבדיקה הממשלתית להפקת הלקחים מאסון מכינת בני ציון הוקמה בנובמבר האחרון על הנגבי, המופקד על המכינות הקדם צבאיות. השר קיבל בכך את דרישת הוריהם של תשעת הנספים באסון, לחקור את נסיבות האירוע על ידי גורם ממלכתי בלתי תלוי, שיגבש שינויים מערכתיים למניעת אסונות דומים בעתיד.

בראשות הועדה  תעמוד סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה בדימוס שולמית וסרקרוג. חבריה יהיו האלוף במיל' גרשון הכהן ומנכ"ל משרד התיישבות לשעבר אבי נעים.

"לנו ההורים השכולים יש מטרה אחת, שאסון מיותר כזה לא יקרה שוב לעולם"

"ועדה זו הייתה צריכה לקום מיד עם קרות האסון" אומר ל'דבר' איציק אור, אביה של אלה ז"ל, "לצערנו השר הממונה על המכינות בזמנו, נפתלי בנט, ואחריו רפי פרץ ומנכ"ל המשרד מר שמואל אבואב מנעו בגופם את הקמתה".

בתחילת החודש פנו ההורים למבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, והגישו תלונה במשטרה נגד אבואב, מנכ"ל משרד החינוך לשעבר, בדרישה לברר אם בין מסמכים שגרס היו גם כאלה שהיו קשורים לאסון.

משפחות ההרוגים בירכו את השר הנגבי, שנפגש אימם והחליט לפתוח בתהליך בירור עמוק של אחריות המדינה לאסון. ההורים בירכו גם את שר המשפטים בני גנץ שנתן את האישור להעניק לוועדה סמכויות של חקירה.

"לנו ההורים השכולים יש מטרה אחת, והיא שאסון מיותר כזה לא יקרה שוב לעולם", מוסיף אור, "על מנת שכך יהיה יש לחקור היטב, על ידי גורם מקצועי וניטרלי את המחדלים של משרדי הממשלה השונים שהכשירו את הקרקע לאסון".

ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית
ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית

אסון מכינת בני ציון אירע בנחל צפית שבמדבר יהודה ב-26 באפריל 2018, במהלך טיול גיבוש בו השתתפו חניכים מהמכינה ותלמידי י"ב שהיו אמורים להיכנס אליה בשנה שלאחר מכן.

למרות התרעות מקדימות על שיטפונות בנחלי האזור, שהיו ידועות לראשי המכינה ורכזי הטיול, נכנסה קבוצת המטיילים לנחל. לאחר מספר שעות החל בו שיטפון עז שגרם לעשרה מהמשתתפים לטבוע למוות.

באסון נהרגו אגם לוי, אילן בר שלום, אלה אור, גלי בללי, מעין ברהום, צור אלפי, רומי כהן, שני שמיר, יעל סדן ועדי רענן ז"ל. שני בני נוער נוספים נחבלו חבלות חמורות.

מנהל המכינה לשעבר יובל כאהן, ומנהל התכנית החינוכית במכינה אביב ברדיצ'ב, הואשמו בהמתה בקלות דעת בגין אחריותם לאסון.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!