דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

לא הנשים הפסידו

כשעוסקים רק בתוצאה ולא בסיבות שהביאו אליה, קל לנסח כותרות מעליבות להפסד נבחרת הנשים בכדורגל

נבחרת הנדים של ישראל בכדורגל מול נבחרת איטליה במוקדמות יורו 2022 (צילום: Gabriele Maltinti/Getty Images)
נבחרת הנדים של ישראל בכדורגל מול נבחרת איטליה במוקדמות יורו 2022 (צילום: Gabriele Maltinti/Getty Images)
יאיר צוקר
יאיר צוקר
עורך ספורט
צרו קשר עם המערכת:

כמה חוסר צדק יש בכותרות כמו: "תבוסה לנשים", "מפלה", "ההפסד המשפיל ביותר", בעקבות הפסד נבחרת הנשים בכדורגל 12:0 לנבחרת איטליה, אתמול (רביעי). נכון, ההפסד כואב. אפילו מאוד. נכון, לא היה קל לצפות במשחק. אבל לא נכון להתנפל על השחקניות. מה עם המנגנון שלא מאפשר לכדורגל הנשים בישראל לצמוח? למה לא לדבר עליו? למה לעסוק בתוצאה ולא בסיבות שהובילו אליה?

נבחרות מצוינות צריכות שחקניות מצוינות. ושחקניות מצוינות לא באות משום מקום. הן גדלות בליגות מצוינות. מקצועניות. מאז יורו 2017, החלו לקום ברחבי אירופה ליגות כאלה. רובן מורכבות מקבוצות נשים שהקימו מועדוני הכדורגל הגדולים של הגברים. נשים משחקות תחת סמלי המועדונים האלה, במתקנים המצוינים שלהם ובליווי קהל אדיר. ההצלחה גדלה משנה לשנה. עוד ועוד מועדונים מקימים קבוצות נשים. בשמינית גמר ליגת האלופות מתחרות קבוצות נשים מפוארות: צ'לסי ומנצ'סטר סיטי (אנגליה), ברצלונה ואתלטיקו מדריד (ספרד), באיירן מינכן וולפסבורג (גרמניה), פריז סן ז'רמן וליון (צרפת). ואיפה קבוצות הנשים של מכבי תל אביב ומכבי חיפה?

***

נשים בכדורגל עדיין צריכות להיאבק על זכויותיהן. אפילו שחקניות נבחרת דנמרק, ה"ויקינגיות האדומות", שסיימו כעת ראשונות בבית של ישראל במוקדמות יורו 2021, נאלצו רק לפני ארבע שנים להיאבק כדי לזכות במה שמגיע להן. לאחר יורו הנשים בהולנד ב-2017, שבו הציגו יכולת מצוינת ועלו לגמר על חשבון נבחרת גרמניה, הן ניסו לשכנע את ראשי ההתאחדות הדנית להעניק להן זכויות סוציאליות בסיסיות ולהשוות את שכרן לשכר שחקני נבחרת הגברים. לאחר שהמשא ומתן נכשל, הכריזה הנבחרת על שביתה, רגע לפני משחק במוקדמות המונדיאל מול שבדיה.

בשל השביתה ספגה דנמרק הפסד טכני ועונש הרחקה על תנאי מכל המסגרות, אם לא תופיע למשחק נוסף. הציבור היה עם השחקניות. הן אולי סיכנו את העלייה למונדיאל הנשים ב-2019, אבל ניצחו במאבק הרבה יותר חשוב. הן קיבלו תנאים סוציאליים בסיסיים ותקציב שנתי של כ-650 אלף דולר, שווה לזה של נבחרת הגברים. מימון שאפשר להן להפוך לשחקניות מקצועניות.

***

גם השחקניות הישראליות נאבקות. ביולי 2019, הגיעו למעלה מ-100 מהן לכנס חירום שבו הציגו את החזון שלהן להפיכת כדורגל הנשים בישראל למקצועני. "הרבה מאוד שנים היינו שקופות, בלי יכולת להשמיע את הקול שלנו ולדרוש את מה שמגיע לכל אחת מאיתנו", אמרה שם קארין סנדל, קפטנית נבחרת ישראל בכדורגל ויו"ר ארגון השחקנים והשחקניות. "בחודשים האחרונים יצאה קבוצה של שחקניות נציגות הליגה במטרה לשנות את המציאות ולדאוג למען עתיד טוב יותר לכולנו. אנחנו צריכות לדרוש את הזכות להיות שחקניות כדורגל מקצועניות".

יו"ר ארגון שחקני ושחקניות כדורגל קארין סנדל, בכנס שחקניות הכדורגל בבית ההסתדרות (צילום: מושיק אושרי, אס"א ת"א)
יו"ר ארגון שחקני ושחקניות כדורגל קארין סנדל, בכנס שחקניות הכדורגל בבית ההסתדרות (צילום: מושיק אושרי, אס"א ת"א)

אלה לא סיסמאות. בלי השקעה ותקצוב, כדורגל הנשים בארץ הולך אחורה. הרבה אחורה. לא בגלל חוסר בכישרון או במוטיבציה, אך ורק בגלל חוסר השקעה וחוסר תשומת לב. אם הזרקור על כדורגל הנשים יופנה רק להפסדים ולא להיעדר תקציבים ומתקנים ראויים, אין סיכוי לשינוי. בלי בניית מחלקות נשים ונערות בכל מועדוני הכדורגל בארץ ובלי שידור משחקי ליגת העל, ישראל תמשיך להפסיד, ויהיה קל מאוד לצעוק "תבוסת הנשים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!