דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

אמנסטי מדווחת על רצח שיטתי של אזרחים באקסום שבאתיופיה

עדים לטבח סיפרו שחיילים אריתראים ביצעו את מעשי הטבח ברחובות וערכו פשיטות במטרה לתפוס את הגברים והנערים, לענות אותם ולהוציא את חלקם להורג

כנסיית מארי זיון באקסום, אתיופיה. (צילום ארכיון: AP Photo)
כנסיית מארי זיון באקסום, אתיופיה. (צילום ארכיון: AP Photo)
אוריאל לוי

אמנסטי אינטרנשיונאל דיווחה שלשום (שישי) על רצח שיטתי של מאות אזרחים אתיופים בידי חיילים אריתראים באקסום שבמדינת המחוז תיגראי . הדו"ח מבוסס על עדויותיהם של 41 ניצולים ממעשי הטבח שהתרחשו במהלך נובמבר האחרון ופורסמו בעדויות ראשונות אצל סוכנות הידיעות אי.פי.

הלחץ הגובר על ממשלת אתיופיה בעקבות חשיפת הטבח, ככל הנראה הקטלני ביותר שאירע במלחמת האזחרים באתיופיה. משרד ראש הממשלה באתיופיה הודיע אתמול "כעת ניתן לסוכנויות האו"ם גישה בלתי מוגבלת לסיוע באזור. הממשלה מברכת על כל סיוע בינלאומי לחקירת אירועי הזוועה ופתוחה לשיתוף פעולה בחשיפת האמת אודות האירועים".

ממשלת אתיופיה טוענת שדו"ח אמנסטי נשען על "מידע דל", והוסיפה שארגון זכויות האדם צריך היה לבקר במחוז תיגראי לפני שפרסם את הדו"ח. מאמנסטי אינטרנשיונל נמסר בתגובה שממשלת אתיופיה לא נענתה לבקשותיו החוזרות ונשנות לבקר במחוז.

"כידוע לכם, אף ארגון זכויות אדם בינלאומי לא קיבל גישה לתוך תיגראי מאז פרוץ המלחמה", אמרה קונור פורטיון, דוברת הארגון, לסוכנות הידיעות אי. פי.

ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד (צילום: AP/Themba Hadebe)"
ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד (צילום: AP/Themba Hadebe)"

דניאל בקלה, שעומד בראש ועדה של ממשלת אתיופיה לזכויות אדם בתיגראי אמר: "עלינו להתייחס ברצינות רבה לממצאים שעלו דו"ח של אמנסטי". מחקירה של הוועדה הממלכתית עולה כי "מספר בלתי ידוע של אזרחים נהרגו על ידי חיילים אריתריאים באקסום".

"חיילים אריתראים ירו באזרחים ברחובות"

הדו"ח של אמנסטי מציג עדויות מזוויעות של חיילים שירו למוות באזרחים שניסו להימלט מהאזור, העמידו גברים בשורה וירו בהם מאחור, כלאו "מאות אם לא אלפי גברים" ועינו אותם, כמו כן מנעו מתושבי אקסום לקבור את הגופות המרקיבות שנאכלו על ידי צבועים.

במהלך 24 שעות בין התאריכים 29-28 בנובמבר, בדיוק בזמן שצבא אתיופיה נכנס למקלה, בירת תיגראי, "חיילים אריתראים ירו באזרחים ברחובות אקסום בכוונה להרוג, ועברו בשיטתיות מבית לבית, תוך שהם מוציאים להורג גברים ונערים מחוץ", נכתב בדו"ח שפורסם ביום שישי. "הטבח בוצע כנקמה על התקפה קודמת של מיליציה מקומית מאקסום, אליה הצטרפו תושבים חמושים במקלות ואבנים".

ה"הוצאה להורג "של אזרחי אקסום בידי חיילים אריתראים עונה להגדרה המשפטית של פשעים נגד האנושות, נכתב בדו"ח, הקורא לחקירה בינלאומית בהובלת האו"ם ולהענקת גישה מלאה למחוז תיגראי עבור ארגוני זכויות אדם, עיתונאים ועובדים הומניטאריים. המחוז סגור  מאז החלה המלחמה בתחילת נובמבר.

ממשלת אתיופיה הכחישה את הימצאותם של כוחות צבאיים מאריתריאה השכנה, אויבת ותיקה של הממשלה המודחת של מדינת המחוז תיגראי, שמסתתרת מאז נפל המחוז לשליטת ממשלת אתיופיה. ממשלת אריתריאה מכחישה את הטענות של סוכנות הידיעות אי. פי על הטבח באקסום וטוענת שמדובר ב"שקרים שערורייתיים ". שר ההסברה של אריתריאה, יימאן גברמסקל, אמר ביום שישי שמדינתו "זועמת ודוחה באופן מוחלט את ההאשמות המופרכות" שהופיעו בדו"ח של אמנסטי.

לעומת זאת בכירים בממשלה הזמנית בתיגראי, שמונתה על ידי ממשלת אתיופיה, הכירו בנוכחותם של החיילים האריתראים ובטענות על מעשי טבח וביזה נרחבים. ממשלת אתיופיה אמרה ש"התקרית לכאורה" באקסום "תצטרך להיחקר היטב".

"פעולות האיבה חייבות להיפסק באופן מיידי"​

איש אינו יודע כמה אלפי אזרחים נהרגו בסכסוך בין כוחות הצבא האתיופי ובנות בריתו לבין הכוחות של ממשלת תיגראי, ששלטה זה מכבר באתיופיה לפני היבחרו של ראש הממשלה אביי אחמד לתפקידו בשנת 2018. גורמים הומניטריים הזהירו כי מספר הקרבנות ממשיך לעלות מדי יום בשל משבר הרעב שנוצר מהמלחמה ומהגבלת הגישה של סיוע הומניטרי למחוז תיגראי מאז שנכבש על ידי צבא אתיופיה.

"פעולות האיבה חייבות להיפסק באופן מיידי", אמר שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, בתגובה לדו"ח אמנסטי, והוסיף כי "הסבל של האזרחים, כולל ילדים, מחריד."

נוכחותם של חיילים אריתראים בטיגראי עוררה אימה מסוימת. ארצות הברית דחקה שוב ושוב באריתריאה להסיג את חייליה מאתיופיה וציטטה דיווחים על הפרות "חמורות" של זכויות אדם.

ביום שבת אמר שר החוץ האמריקני אנטוני בלינקן שארצות הברית "מודאגת מאוד" מהדיווחים על זוועות. "ארצות הברית דורשת מממשלת אתיופיה להביא לסיום האלימות, ולהבטיח גישה הומניטארית למחוז תיגראי, ועל ממשלת אתיופיה לאפשר חקירה בינלאומית מלאה ועצמאית בנוגע לדיווחים על הפרות זכויות אדם, ומעשי זוועה", אמר בלינקן בהצהרה שפרסם אתמול. "האחראים לזוועות חייבים לתת את דין".

עדים לטבח באקסום סיפרו לאמנסטי אינטרנשיונל שחיילים אתיופים ואריתראים השתלטו על העיר במשותף, אך האריתראים ביצעו את מעשי הטבח ברחובות וערכו את הפשיטות מבית לבית במטרה לתפוס את כל הגברים והנערים, לכלוא אותם, לענות אותם ולהוציא את חלקם להורג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!