דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

השרה להגנת הסביבה נגד הסכם קצא"א-איחוד האמירויות לשינוע נפט למפרץ אילת

בעקבות זיהום הזפת בחופי ישראל, אימצה השרה גילה גמליאל את עמדת ארגוני הסביבה, וקראה לקיים דיון בנושא בממשלה

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל. (צילום: רפי קוץ/ לע"מ)
השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל. (צילום: רפי קוץ/ לע"מ)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל קראה היום (שני) לקיים דיון בממשלה לגבי את ההסכם בין חברת קצא"א לאיחוד האמירויות בנוגע להעברת נפט במפרץ אילת. גמליאל: "מה שראינו השבוע בחופים באירוע הזפת החמור הוא בזעיר אנפין לעומת כמויות הנפט שעליהן מדובר במקרה של קצא"א. יש לתת דגש להשלכות הפוטנציאליות החמורות לסביבה, שעלולות לשנות את פני האזור במקרה של אסון ולגרום לנזקים בלתי הפיכים".

גמליאל הוסיפה כי "אין צורך להכביר במילים על ההשלכות הסביבתיות החמורות שעלולות להתרחש במימי הים התיכון והים האדום, כפי שחווינו בזעיר אנפין רק בשבוע שעבר. הדברים באים לידי ביטוי בפן התכנוני, הכולל הגדלת פעילות שינוע דלקים פוסיליים במקום כה רגיש כמפרץ אילת, בהתחשב בהתרחבותה והתבססותה התיירותית של העיר אילת, במה שמצטייר כצעד בכיוון שגוי".

במועד חתימת ההסכם בין קצא"א לMED-RED Land Bridge LTD לא נמסרו פרטים על העלייה בהיקפי הנפט שיעברו במסגרתו דרך נמל אילת, והסיכון הנובע מכך למפרץ אילת. הנפט אמור להיות מוזרם לאשקלון ומשם לאירופה במיכליות. עם זאת, בים התיכון ממילא מוסעות כמויות עצומות של נפט, וההסכם לא צפוי להגביר אותן, אלא להסיט אותן ממצרים לישראל.

בפן המדיני-גלובלי, מדובר ביוזמה המגדילה את נפח שינוע נפט גולמי, במקום לעודד השקעות באנרגיה מתחדשת ובכלכלה דלת פחמן. ההסכם גם מגדיל את הסיכון לשפיכת נפט למפרץ אילת, ובהתאמה גם את הסיכון באשקלון, בדגש על רגישות המערכת האקולוגית בים סוף.

"צמצום השימוש של ישראל בדלקים פוסיליים, שאליו מוביל המשרד להגנת הסביבה, הוא יעד לאומי אסטרטגי, שהכרחי לצמצום זיהום האוויר והתחלואה והתמותה הנובעים ממנו", טענה השרה, "ישראל התחייבה לקדם מעבר לכלכלה דלת פחמן, כחלק מהתהליך הבין-לאומי בהובלת ה-OECD והאו"ם, למאבק במשבר האקלים".

15 ארגוני סביבה קראו לאחרונה לשרה ולראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור את יישום ההסכם. אתר המחאה המשותף לכ-25 ארגוני סביבה, 'עוצרים את הפיכת אילת ואשקלון
לערי נפט', נועד להיאבק בשתי תכניות: הגברת השימוש בצינור קצא"א, והנחת קו גז לאילת​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!