דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

עד 190 ש"ח בחודש: הכנסת אישרה סופית את המענק המיוחד לנכים

יו"ר ועדת העבודה והרווחה חיים כ"ץ (הליכוד) אמר שבמוסד לביטוח לאומי נערכים להעברת המענק כבר ביום א' הקרוב | "מקווה שאחרי הבחירות נממש את החוק והקצבאות יעודכנו באופן קבוע"

הפגנת ארגוני הנכים מול ביתו של ראש הממשלה החליפי בני גנץ בראש העין. "היו גורמים שפעלו באופן לא ראוי ומביש" (צילום: דובר קבוצת הנכים הופכים לפנתרים לביא נאור)
הפגנת ארגוני הנכים מול ביתו של ראש הממשלה החליפי בני גנץ בראש העין. "היו גורמים שפעלו באופן לא ראוי ומביש" (צילום: דובר קבוצת הנכים הופכים לפנתרים לביא נאור)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

המענק המיוחד למקבלי קצבאות הנכות אושר בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת היום (רביעי), בהליך חקיקה מזורז. המענק יעמוד על סכום מירבי של 190 שקלים לחודש למשך חצי שנה, עד יוני הקרוב, וישולם בשתי פעימות, במרץ וביוני.

יו"ר ועדת העבודה והרווחה חיים כ"ץ (הליכוד) אמר בדיונים על הצעת החוק שבמוסד לביטוח לאומי נערכים להעברת התשלום לחשבונות הבנק של הנכים כבר בראשון הקרוב.

עד 190 שקלים בחודש, תשלום במרץ וביוני

לפי החוק שאושר, הנכים הזכאים לקצבה ימשיכו לקבל תוספת של עד 190 שקלים בחודש לקצבה עד חודש יוני, בשתי פעימות – במרץ וביוני. העלות הכוללת של המענק היא 560 מיליון שקלים. המענק ניתן ב-2020 כחלופה להעלאה קבועה של הקצבאות שנדרשה בחוק, עקב היעדר תקציב מדינה מאושר.

התכנית להמשך המענק הוצגה כבר בינואר, והתעכבה עקב בחינה משפטית במשרד המשפטים של החוקיות של אישור סיוע כזה בתקופת בחירות. בסופו של דבר אישר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, את קידום החקיקה והממשלה פרסמה את תזכיר החוק, שלב ראשון בחקיקה. ארגוני הנכים הפעילו לחץ על ראש הממשלה החליפי, בני גנץ, המכהן גם כשר המשפטים, בדרישה לקידום התכנית. בראשון השבוע הפגינו פעילי הארגונים מול ביתו של גנץ בראש העין.

 

"החוק שהעברנו בפברואר 2018 קבע העלאה מסודרת ומדורגת של קצבאות הנכים", אמר כ"ץ לאחר אישור הצעת החוק. "ב-2020 היה צריך להיות עדכון שלא יצא לפועל כי לא עבר תקציב. באוקטובר הנכים קיבלו מה שהיו אמורים לקבל כקצבה קבועה, כמענק חד פעמי בגין כל השנה. "לצערי, הולכים שוב לבחירות, ושוב הקצבאות לא יעודכנו בהתאם לחוק, לכן אנו נדרשים לתת מענק חליפי נוסף, לשישה חודשים: ינואר עד יוני 2021. אני מקווה שאחרי הבחירות האלה תקום ממשלה בישראל שתוכל לממש את החוק שהעברנו והקצבאות יעודכנו באופן קבוע".

יום של דחיות וחילופי האשמות

הדיון וההצבעה על החוק נדחה מהבוקר, עם גרסאות סותרות בקשר לסיבת הדחייה.

הצעת החוק, שאושרה בתחילת השבוע בוועדת השרים לחקיקה ובממשלה, תוכננה לעלות הבוקר ב-11:00 לדיון בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. בחדשות 12 דווח כי סיעת כחול לבן התנתה את האישור להבאת החוק למליאה בהעלאתם של חוקים נוספים, בהתאם לסיכום מוקדם עם הליכוד. כדי להעלות את הצעת החוק למליאה נדרש אישור של ועדת הכנסת בראשות איתן גינזבורג (כחול לבן), משום שעל הוועדה לאשר לה 'פטור מחובת הנחה' ובכך לאפשר להעלות אותה למליאה באופן מיידי.

ח"כ חיים כץ, יושב ראש וועדת העבודה, הרווחה והבריאות.  (צילום: דוברות הכנסת: דני שם טוב)
ח"כ חיים כץ, יושב ראש וועדת העבודה, הרווחה והבריאות.  (צילום: דוברות הכנסת: דני שם טוב)

עם זאת, בכחול לבן אמרו ל'דבר' כי המתינו להחלטת יו"ר הכנסת לכנס את ועדת הכנסת בתקופת בחירות, והחוק יעלה היום להצבעה. בסביבות השעה 13:30 ניתן אישור יו"ר הכנסת וחברי הוועדה קיבלו זימון מיידי לכינוס. לאחר מכן אושרה הצעת החוק לדיון במליאה בקריאה ראשונה, הועברה לוועדת העבודה והרווחה שאישרה אותה, וכעת היא תשוב לדיון במליאה בקריאה שנייה ושלישית.

 

"תם עוד שלב במסע השוויון"

שר האוצר, ישראל כ״ץ: "מכניסתי לתפקיד אני מלווה את ציבור הנכים במאבקם, ואני שמח ומברך על כך שעלה בידי לעמוד בראש המהלך, בפרט בתקופת משבר לאומי, כאשר הדאגה לאחר ולמוחלש מקבלת משנה תוקף. המענק שאושר היום מנציח את חובתנו לדאוג לציבור הנכים, ולעשות הכל עד אשר כל ההתחייבויות כלפיהם ימומשו."

שר העבודה והרווחה, איציק שמולי: "אני שמח שעלה בידנו פעם נוספת להעביר מענקים מיוחדים לציבור הנכים, קבוצה שכה יקרה ללבי ואני תומך בה עוד מראשית מאבקה. תוספת התקציב חשובה ומשמעותית בייחוד עתה, בשעת משבר, ומביאה לידי ביטוי ערכים סוציאליים של סולידריות וערבות הדדית שכה נחוצים בהתמודדות עם משבר הקורונה. אני מודה לשר האוצר על היוזמה המשותפת, לשר הביטחון על הגיבוי והתמיכה ולביטוח הלאומי על שיתוף הפעולה."

אלכס פרידמן, ממובילי מחאת הנכים, מייסד ויו"ר "נכה לא חצי בן אדם": "לאחר יום עיכובים נוסף מצד בני גנץ, בשעה טובה עבר החוק. תם עוד שלב במסע השוויון. לפני שש שנים רבים פקפקו ביכולת שלנו לשנות, אני שמח ומתרגש להוכיח אחרת. המענק הוא חלק מהחוק הגדול שהובלנו בגובה 4.3 מיליארד שקלים ומחובתנו המשותפת ליישם אותו מיד אחרי הבחירות במלואו, ואף לשפרו היכן שניתן. תודה רבה לשר האוצר ישראל כ"ץ על הרגישות והשותפות הטובה. תודה גם לשר הרווחה איציק שמולי, יו"ר ועדת הרווחה חיים כץ, המוסד לביטוח לאומי וארגוני הנכים הנוספים."

אייל כהן, מוביל קבוצת "הנכים הופכים לפנתרים", אמר עם אישור החוק: "אני מודה למשרד האוצר ולשר האוצר ישראל כץ העומד בראשו, על הרצון והסיוע להעביר חלק מתוספת הקצבה בצורה מידית. אנו בתקווה כי בעתיד הקרוב נמשיך בשיתוף פעולה מלא בכדי לסיים ולקבל את הפרשי הקצבה כפי שקבוע בחוק".

 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!