דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עיריית כוכב יאיר הודיעה לבית הדין שלא תשלם שכר לסייעת שמסרבת להתחסן

בית המשפט הבהיר שבמידה ועמדת היועץ המשפטי לממשלה לא תובא עד ה-15 במרץ, ייאלץ לפסוק בתיק בלעדיה

למידה בקבוצות קטנות בבית ספר בירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: דוד טברסקי)
למידה בקבוצות קטנות בבית ספר בירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: דוד טברסקי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עיריית כוכב יאיר הודיעה היום (ראשון) בדיון בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב כי אין בכוונתה לשלם שכר לסייעת בחינוך המיוחד בבית ספר יסודי ביישוב, שנדרשת להישאר בביתה כיוון שהיא מסרבת להתחסן נגד קורונה ולבצע בדיקות. בית המשפט הבהיר כי ייאלץ לפסוק בתיק ללא עמדת היועץ המשפטי לממשלה במידה וזו לא תובא בפניו עד ה-15 במרץ.

בדיון שהתנהל מחוץ לפרוטוקול, פנתה שופטת בית הדין האזורי מירב קליימן להסתדרות ולמרכז השלטון המקומי ושאלה מדוע אינם פועלים להסדרת הסוגיה באמצעות הסכם קיבוצי. "בשביל לעשות סדר לא צריך לחכות תיק תיק, למה לא מדברים?".

"ההסתדרות איננה ממשלת ישראל", השיבה לשאלתה עו"ד חנה שניצר, יו"ר הלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות. "פתחו את המשק והשאירו חור, ועכשיו זה תפוח אדמה לוהט שמגלגלים מאחד לשני. אנחנו תמכנו בהעברת התיק הזה לבית הדין הארצי, אך בית הדין הארצי קיבל את עמדת העותרת שצריך לבדוק תיק תיק". שניצר הדגישה כי ההסתדרות ונשיאות הארגונים העסקיים חתמו על מסמך הבנות ובו המלצות לקביעת מדיניות מאוזנת, וכי ההסתדרות מעודדת את חבריה להתחסן.

"כל העיניים נשואות אליכם", אמרה השופטת קליימן לנציגת היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד טל זרקו מפרקליטות מחוז תל אביב. "אני מבינה שכל העיניים נשואות אבל היועץ המשפטי טרם הגיש עמדה המתייחסת לכל הסוגיות", הבהירה זרקו. לדבריה, בימים אלה שוקדים משרדי הממשלה על תיקון חוק סמכויות הממשלה, כך שתוכל להתקין תקנות שיסדירו את המותר והאסור למעסיקים בהקשר של דרישת התחסנות או הצגת בדיקות שליליות. "בנקודת זמן זו יש לי קושי להרחיב בנוגע לעמדת היועץ. ככל שיופץ תזכיר חוק נעדכן את בית הדין".

עו"ד מנחם לפידות המייצג את מרכז השלטון המקומי התייחס לדברים ואמר כי הוא איננו מאמין שהכנסת או הממשלה יפעלו בנושא טרם הבחירות ב-23 לחודש. "אולי יהיה תזכיר טיוטה של הצעת חוק. חוק יהיה במקרה הטוב ביולי או ביוני, בהנחה שהבחירות יסתיימו בהכרעה ויהיה בכלל עם מי לעבוד".

בית הדין הארצי לעבודה דחה בשבוע שעבר את בקשתו של מרכז השלטון המקומי להפוך את התיק לתיק עקרוני שיידון בערכאה הגבוהה ויאפשר הסדרה רוחבית של הסוגיה במישור המשפטי. בית הדין קבע שהדיון בתיק יתמקד במקרה של העובדת הספציפית, אולם מאז הוגש לבית הדין תיק נוסף של עובדת בעיריית נהריה המסרבת להתחסן ולהיבדק.

בדיון הקודם שהתקיים לפני כשבועיים הצהיר ראש מועצת כוכב יאיר, יובל ארד, כי לעובדת הובטח שתקבל שכר בגין הימים בהם נאסר עליה להגיע לעבודתה, עד לסיום משבר הקורונה או עד לפרסום הנחיות חדשות בנושא על ידי הממשלה. עם זאת, בדיון כעת הבהירה הרשות כי הצעה זו כבר אינה עומדת בתוקף, וכי אין בכוונתה לשלם שכר לעובדת המסרבת להתחסן או להיבדק.

יו"ר הסתדרות המעו"ף, גיל בר טל, הציע פשרה בתיק לפיה תוכר העובדת עד קבלת ההחלטה בתיק כ'עובדת בהסדר' בהתאם להסכמי המגזר הציבורי, כלומר תישאר בביתה ותקבל שכר חלקי, אולם הצדדים דחו את הצעתו, וככל הנראה בית הדין יידרש לפסוק גם בשאלת זכאותה לשכר מלא או חלקי.

בדיון, שהתקיים בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, התייצבו לצד הסייעת גם עשרות מתנגדי חיסונים, שרבים מהם אף סירבו לעטות מסיכה בטענה שהם מתקשים לנשום וכי הם אינם חייבים בהצגת אישור רפואי המוכיח זאת. אנשי משמר בתי המשפט נמנעו מלהרחיקם מהדיון, והשופטת הסתפקה רק בדרישה להגביל את מספר הנוכחים באולם ולרווח את המושבים בקהל. לאורך הדיון נשמעו שורה של קריאות ביניים כנגד הממשלה, הרשות המקומית, העיתונות ובית המשפט עצמו. הקבוצה הוסיפה להפגין מול בית הדין גם לאחר תום הדיון.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!