דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

עדות המדריכה באסון המכינה: "הלך הרוח היה שלא מוותרים על הטיולים, שהכל אפשרי"

נועם דור, שהייתה שותפה לתכנון הטיול בו נספו עשרה בני ובנות נוער, העידה בבית המשפט המחוזי בבאר שבע | דור תיארה זלזול מתמשך מצד ראשי המכינה בהתרעות על הסכנה לשיטפונות באזור

נועם דור (מימין), מדריכה לשעבר במכינת בני ציון, בבית המשפט בבאר שבע, מרץ 2021. (צילום: פלאש 90)
נועם דור (מימין), מדריכה לשעבר במכינת בני ציון, בבית המשפט בבאר שבע, מרץ 2021. (צילום: פלאש 90)
דוד טברסקי

נועם דור, מדריכת עשרת החניכות והחניך שנספו באסון מכינת בני ציון העידה היום (שני) בבית המשפט המחוזי בבאר שבע. דור, שהייתה שותפה לתכנון הטיול אך תיק החקירה נגדה נסגר מחוסר אשמה, מתחה ביקורת על הזלזול של ראשי המכינה בהתרעות על סכנות במסלול.

ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית
ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית

 

"צריך להבין את הלך הרוח של המכינה, לא מוותרים על הטיולים"

דור תיארה מסכת קשה של לחצים שהופעלו עליה מצד ראשי המכינה, לפני ואחרי האסון. בין היתר תיארה זלזול מתמשך באזהרות ובחששות שהעלתה לגבי הסכנה בקיום הטיול.

לדבריה, אחרי שהביעה את דעתה בנושא, בעקבות התייעצות עם אביה, סגן מפקד יחידת חילוץ ערד, נזף בה ראש המכינה לשעבר יובל כאהן. "יובל אמר שיחידות החילוץ פחדנים", אמרה דור, שכינה בעבר כרכזת תחום גיוס המועמדים למכינה, "הוא אמר שרוצים שלא נטייל כדי שאז יצטרכו לבוא לחלץ, אז מראש יגידו לנו לא לצאת… אני סמכתי על יובל ואומרת לעצמי שאולי אבא שלי, סגן מפקד יחידת החילוץ, פחדן".

"צריך להבין את הלך הרוח של המכינה, לא מוותרים על הטיולים, הכל אפשרי, לא חוזרים אחורה", הוסיפה דור. לדבריה, גם מדריכים אחרים שהיו בישיבות הצוות לקראת הטיול הביעו חשש ודבריהם צוירו כלא לגיטימיים. "כחניכה הלכתי בטיולים בגשם ופרשתי מהם, וצחקו וירדו עליי", סיפרה

על פי כתב האישום שהוגש נגד כהאן ונגד מנהל התכנית החינוכית במכינה אביב ברדיצ'ב, בשבוע שקדם לטיול התריעה דור בקבוצת וואטסאפ של המארגנים על השיטפונות ומזג האוויר המסוכן שצפוי.  שני הנאשמים היו גם הם חברים בקבוצת הוואטסאפ.

אביב ברדיצ'ב, מנהל התכנית החינוכית במכינת בני ציון בדיון בבית המשפט, מרץ 2020. (צילום: פלאש 90)
אביב ברדיצ'ב, מנהל התכנית החינוכית במכינת בני ציון בדיון בבית המשפט, מרץ 2020. (צילום: פלאש 90)

בכתב האישום נטען כי בתחילה כאהן ביקש ממנה להכין אפשרות למסלול חלופי. אולם כשדור הציעה לשנות את מועד הטיול מחופשת הפסח לל"ג בעומר, הוא התנגד לכך בתקיפות.

בעדותה, תמכה דור בטענות כתב האישום. לדבריה, ניסתה מספר פעמים להזהיר את ראשי המכינה מפני קיום הטיול והציעה לדחות אותו, אך הצעתה נפסלה על הסף בטענה "שאין לה מה לדאוג". לדבריה, מספר ימים לפני הטיול החליטה לדחות אותו אחרי התייעצות עם צוות הגיוס, אך כאהן ביטל את הדחייה בטענה שהחניכים לא יצאו לטיול בל"ג בעומר.

דור טענה שראשי המכינה ידעו, לאורך כל הדרך, על הסיכון הגבוה הגבוה לשיטפונות, והיו מודעים להתרעות מרשויות רשמיות וחזאים. עם זאת, אמרה, "זה שיובל מתעקש לא הפתיע, ככה מתנהלים. חששתי שמשהו יקרה. בשלב הזה אני לא מספיק מפחדת. אבל זה היה הלך הרוח כל השבוע".

"ילדה השתכנעה שאביה פחדן בגלל שראש המכינה אמר את זה, זו תופעה של כת"

"זה יום קשה", אומר ל'דבר' אוריאל בר שלום, אביה של אילן ז"ל, "כל מה שאמרנו בקשר להתנהלות השערורייתית  של המכינות לאורך כל הזמן, זה המחיש את זה. זה שילדה השתכנעה שאביה פחדן בגלל שראש המכינה אמר את זה, זו תופעה של כת".

לדבריו, ציבור ההורים לא מבינים את עומק הבעייתיות בהתנהלות המכינות. "מפעילים עליה לחצים ואומרים לה 'לשחרר', לא להיות היסטרית' ובסוף היא שיחררה והשתכנעה, וקרה מה שקרה", הוא מוסיף.

בחודש שעבר קיבלה ועדת הבדיקה למניעת אסונות בפעילות המכינות הקדם צבאיות סמכות של ועדת חקירה. הוועדה צפויה להתחיל לזמן עדים כבר בשבועות הקרובים, לבקשתו של השר צחי הנגבי. הוועדה, אף שלא תוכל לזמן עדים שההליך הפלילי נגדם עדיין מתנהל, תוכל לחייב עדים להופיע לפניה ואף להטיל סנקציה על מי שיסרב.

מסוקים בחיפושים בנחל צפית 26 באפריל 2018. (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)
מסוקים בחיפושים בנחל צפית 26 באפריל 2018. (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)

בראשות הוועדה  תעמוד סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה בדימוס שולמית וסרקרוג. חבריה יהיו האלוף במיל' גרשון הכהן ומנכ"ל משרד התיישבות לשעבר אבי נעים.

אסון מכינת בני ציון אירע בנחל צפית שבמדבר יהודה ב-26 באפריל 2018, במהלך טיול גיבוש בו השתתפו חניכים מהמכינה ותלמידי י"ב שהיו אמורים להיכנס אליה בשנה שלאחר מכן.

למרות התרעות מקדימות על שיטפונות בנחלי האזור, שהיו ידועות לראשי המכינה ורכזי הטיול, נכנסה קבוצת המטיילים לנחל. לאחר מספר שעות החל בו שיטפון עז שגרם לעשרה מהמשתתפים לטבוע למוות.

באסון נהרגו אגם לוי, אילן בר שלום, אלה אור, גלי בללי, מעין ברהום, צור אלפי, רומי כהן, שני שמיר, יעל סדן ועדי רענן ז"ל. שני בני נוער נוספים נחבלו חבלות חמורות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!