דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

תוספת 10 סנט על כל חולצת מותגים, ועובדי הייצור ישרדו

קמפיין, יוזמת 200 ארגוני עובדים וארגוני זכויות אדם, מבקש להבטיח את הישרדות העובדים בתעשיית האופנה | במרץ-מאי 2020 איבדו עובדי הענף כ-3 מיליארד דולר במשכורות

עובדות ייצור במפעל טקסטיל בסין. הורדת קצב התאוששות משקפת את ההשפעה של הקורונה על עולם העבודה ואי ודאות לגבי השלבים העתידיים  של המגיפה (Zhu Xudong/Xinhua via AP)
עובדות ייצור במפעל טקסטיל בסין. הורדת קצב התאוששות משקפת את ההשפעה של הקורונה על עולם העבודה ואי ודאות לגבי השלבים העתידיים של המגיפה (Zhu Xudong/Xinhua via AP)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

קואליציה של 200 ארגוני עובדים וארגוני זכויות אדם מ-40 מדינות יצאה היום (שני) בקמפיין למאבק על תשלום שכר עובדי תעשיית האופנה העולמית. לטענת הארגונים, תוספת של עשרה סנט למחיר שמשלמים מותגי האופנה למפעלי הייצור על כל חולצה יכולה להבטיח את ההישרדות של העובדים בענף בזמן משבר הקורונה.

לפי מחקר של ארגון Clean Clothes Campaign, החבר בקואליציה, בשלושת החודשים הראשונים של המגפה בלבד, איבדו עובדי התעשייה כ-3 מיליארד דולר. כעת, עם הפתיחה המחודשת במדינות המערב, קוראים הארגונים למותגים שהרוויחו בתקופה הזו הון עתק להחזיר לעובדים את מה שמגיע להם.

"עובדים בקמבודיה איבדו מיליוני דולרים במשכורות במהלך המגפה, בגלל ההתנהלות של המותגים", אמרה סופרון יינג, נשיאת ברית איגודי עובדי העובדים בקמבודיה, "הגיע הזמן שהם יזהו את העמדה הקריטית שלהם בשרשרת האספקה של תעשיית הביגוד וההנעלה, וייקחו אחריות על המשכורות של העובדים שעוזרים להם להרוויח מיליארדים".

המפעלים גלגלו את ההפסד לעובדות

תעשיית האופנה מפרנסת למעלה מ-35 מיליון עובדות ועובדים במפעלי הייצור במדינות במזרח אסיה ובאפריקה. הרוב המכריע בכוח העבודה בענף, כ-80%, הן נשים. בחודש מרץ 2020, עם התפשטות מגפת הקורונה וההאטה שיצרה בפעילות הכלכלית ברחבי העולם, החלו מותגים רבים לצמצם את ההזמנות שלהם ממפעלים הייצור. חלקם אף סירבו לשלם על מוצרים שכבר יוצרו, ונותרו ללא ביקוש.

לטענת איגודי העובדים, ברוב מוחלט של המקרים בחרו בעלי המפעלים לגלגל את ההפסדים לעובדים. בשל כך נותרו רבות מהעובדות בתעשייה ללא מקור פרנסה כלל, ושקעו בעוני ורעב.

לא היה לי מה לבשל לילדים שלי", העידה עובדת שפוטרה ללא פיצויים ממפעל בבנגלדש במחקר שערך הקמפיין. חשוב לציין כי במרבית המדינות בהן נמצאים המפעלים אין מערכת ביטחון סוציאלי או מנגנון מוסדר ונגיש של דמי אבטלה.

גם אלו שנותרו לעבוד נאלצו להתמודד עם ירידה במשכורת, בשל הביקושים הנמוכים. "נאלצו לעבוד יותר, פחדתי להידבק בווירוס, אבל הייתי חייבת להמשיך לעבוד, אין לי אפשרות אחרת" סיפרה תופרת במפעל באתיופיה. לטענתה, המשכורות החודשית שלה הסתכמה ב-16.5 דולר בלבד.

מתמקדים ב"מנצחות העל" של המגפה

הקמפיין החדש מתמקד בעיקר בחברות אמזון, נייקי ונקסט. קואליציית הארגונים הגדירה את חברות אלה כ"מנצחות העל" של המגפה, שיותר מהכפילו את רווחיהן בשנה החולפת.

כחלק מהקמפיין קוראים הארגונים לאנשים לחתום על עצומה, לשלוח מכתב או להגיב באינסטרגם ובטוויטר ולדרוש מהחברות לשלם לעובדים את השכר המגיע להם. ברשתות החברתיות יתנהל הקמפיין תחת ההאשטאג #PayYourWorkers. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר הקמפיין.

תעשיית האופנה מבוססת כיום על שיטת המותגים: החברות הגדולות משווקות למעשה את שמן, אך לא מייצרות את הבגדים שנושאים אותם. את הייצור הפיזי מבצעים קבלנים וקבלני משנה.

השיטה הזו מאפשרת לחברות להסיר מעצמן את האחריות למקרים של ניצול עובדים, עבודת ילדים ,מפגעי בטיחות או מקרים של זיהום סביבתי, ולהשאיר את המותג שלהן נקי בעיני הצרכן. חברות רבות מסרבות לחשוף את שמות וכתובות המפעלים המייצרים עבורם בטענה לסודיות מסחרית ופגיעה בתחרות.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!