דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מסעדנים בבאר שבע: וולט מפעילה מטבחי רפאים כדי להתחרות במסעדות מקומיות

המסעדנים שלא מוכנים לעבוד בתנאים שמכתיבה וולט מתנגדים לכניסת האפליקציה לעיר. וולט בתגובה: "לא פותחים מטבחי רפאים ולא עוסקים בנדל"ן. אנחנו עושים פופ-אפים"

שליחה של וולט, המצולמת אינה קשורה לתוכן הכתבה (צילום: עמר כהן)
שליחה של וולט, המצולמת אינה קשורה לתוכן הכתבה (צילום: עמר כהן)
הדס יום טוב

חברת השליחויות "וולט" הרחיבה במהלך הקורונה, את פעילותה לערים רבות מחוץ לתל אביב (פתח תקווה, חולון, נתניה ועוד), אבל כשניסתה להיכנס לבאר שבע, נתקלה בהתנגדות של מסעדנים, שחוששים מהעמלות הגבוהות שלוקחת החברה ומהשליטה שלה בקהל הלקוחות. לאחרונה מנסה וולט להשיב להתנגדות המסעדנים על ידי מה שנראה לכאורה כיצירת תחרות מלאכותית. לטובת העניין הפעילה החברה את מטבח מועדון הזאפה החדש בעיר, וממנו הוציאו משלוחים של מנות שהגיעו ממסעדות במרכז הארץ.

"שיכנסו לבאר שבע, שיעשו מה שהם רוצים, אבל יש פה התנגדות. מסעדנים לא רוצים לעבוד איתם", אומר ל'דבר' אילן זגדון, מסעדן ותיק בעיר, בעל המסעדות "סבא ג'בטו", "בר בסבא" ועוד. הוא מספר שההתנגדות לכניסת וולט קיימת כבר מעל שנה, אבל במהלך משבר הקורונה היא התגברה. "הסגרים יצרו שוק של 'אין ברירה'. בשגרה אני יכול לווסת את העבודה שלי עם וולט לנגיד, 30% מהמחזור שלי. בקורונה אין לי ברירה, 100% זה וולט ואין אופציה אחרת, והם יודעים את זה. מסעדנים נאלצים להעלות מחירים, וזה פוגע בלקוחות. כי אם אני מרוויח 10% על מנה ומשלם עליה 30%, איזה אופציות יש לי?"

לטענתו של זגדון, וולט בהחלט משיבים מלחמה להתנגדות המסעדנים. לאחרונה הוא צילם את התמקמותם של מסעדנים מטעם וולט, לטענתו, במטבח זאפה בבאר שבע, והתעמת איתם. "הם הבינו שיש להם פה התנגדות רצינית, ובמקום להקשיב למסעדנים, להקשיב לחששות שלהם, להגיע איתם להסדר, הם עשו צעד. הם שכרו מקום בבאר שבע כדי לפתוח בו מסעדות ולהתחרות במסעדות בבאר שבע. הכל בשושו, במרתף, בתוך חניון".

אילן זיגדון (צילום: אלבום פרטי).
אילן זיגדון (צילום: אלבום פרטי).

זגדון אף הגיש לאחרונה תלונה לממונה על התחרות כדי שתכריז על וולט כמונופול. "אני מאוד מקווה שהבקשה הזו תתקבל, ווולט תוכרז כמונופול במדינת ישראל ותעבוד תחת פיקוח. זה לא הפתרון אבל זו בהחלט הדרך. וולט זו חברה נפלאה, שנותנת שירות ברמה הגבוהה ביותר ועובדים בה אנשים מקצוענים, שיש לה מקום במדינת ישראל ויש לה מקום להתפתח, אבל היא צריכה להיות תחת פיקוח וצריכה לעבוד איתנו ולא מולנו".

"אחרי שצילמנו אותם הם קיפלו את המטבח"

גם אביאל צרויה (26), בעלים של "חומוס אברהם" בבאר שבע מעיד כי מופעלים עליו  לחצים מצד וולט.

"הגיעו אלי נציגים של וולט לעניין אותנו בכניסה שלהם לעיר. ישבנו עם המנהל שלהם שהסביר לנו את כל התנאים ואיך המודל של וולט עובד", אומר צרויה ל'דבר'. "הוא הראה את הדברים הטובים, הסביר שעסקים בבאר שבע כבר הצטרפו ונקב בשמות של כמה מסעדות. כשאני עשיתי את הבדיקה שלי עם חברים, שהוזכרו שם, גיליתי שערבבו אותי. הציעו לי לשלם עמלה של 25% פלוס מע"מ לשנה, לעסק אחר הם נתנו 22%, לעסק שלישי הם נתנו 27%. לכל אחד נותנים משהו אחר".

"חבר שלי, זכיין של גולדה, לא רוצה לעבוד עם וולט, אבל הורידו לו הוראה מלמעלה ואין לו ברירה. היום בבאר שבע כמעט כל המסעדות שעובדות עם וולט אלה סניפי רשתות".

גם צרויה מכיר את המטבח שוולט פתחו בעיר. "הביאו לפה שתי מסעדות מתל אביב, סושי ומלבי. השכירו להם את המטבח של הזאפה ואמרו להם לבוא לעבוד. אני יודע שהם פנו לעוד מסעדנים מתל אביב שיודעים מה קורה בבאר שבע וסרבו להגיע. ברגע שראינו אותם וצילמנו מה קורה שם הם קיפלו את המטבח רפאים הזה תוך יום. הם פועלים בדורסנות, לא מנסים לדבר אתנו. הם באים עם החוזה הדרקוני שלהם וזהו".

"תבוא, יש מקום שאפשר לעבוד בו"

מסעדן מהמרכז, שעובד עם וולט כבר תקופה ארוכה ולכן ביקש להישאר בעילום שם, מספר ל'דבר' שלפני כחודשיים קיבל הצעה להגיע לבאר שבע ולמכור שם מנות דרך אפליקציית וולט, בלי שאפילו יצטרך למצוא מקום לעבוד בו. "פנו אלי מוולט", הוא אומר, "הם אמרו שהם נכנסים לבאר שבע, בטענה שאין שם מספיק מסעדות, והציעו לי להגיע לפתוח פופ אפ בשלב ראשון לשבוע-שבועיים, הם אמרו לי שהם מקווים שיהיה המשך עבודה בעיר".

"אמרו לי – בוא, יש לך מקום, תביא את עצמך ועוד עובד-שניים. לא הייתי צריך להשקיע שקל על מטבח או משהו, אמרו לי שיש מקום שאפשר לעבוד בו". ברגע שאותו מסעדן מהמרכז הבין שהדבר קשור להתנגדות המסעדנים בבאר שבע החליט לותר על ההצעה. "הבנתי שהם מנסים להתחרות במקומיים וסירבתי. במרכז אתה חייב היום לעבוד עם וולט, במיוחד עכשיו, ואני מבין את החבר'ה בבאר שבע שלא רוצים לשלם עמלות מטורפות".

"ראיתי את הבון של המסעדה וחשכו עיניי"

צרויה מספר שהחליט סופית שהוא לא רוצה לעבוד עם וולט כשגילה שאת כל הנתונים של הלקוח שמזמין ממנו באמצעותם הוא לא רואה. "ישבתי במסעדה של חבר במרכז, ראיתי את הבון של המסעדה וחשכו עיניי. אין שום פרט על הלקוח, לא שם, לא טלפון, לא כתובת, כלום. הכל שלהם, אני לא רואה את זה בכלל. אין לי שום אופציה לאסוף ולשמר לקוחות ככה".

אביאל צרויה (צילום: בן גבאי).
אביאל צרויה (צילום: בן גבאי).

"אם הם ישאירו את הדאטה ויפחיתו בעמלה ירצו לעבוד איתם, אבל אף אחד לא רוצה לבוא לעבוד ולא להרוויח כסף. אנחנו לא פה לשם שמים, צריך להתפרנס, אנשים פה מחזיקים משפחות. אני לא אעבוד כל היום וארוויח 50 שקל על משלוחים שהוצאתי באלף שקל. כשלקוח מזמין ממני דרך וולט ב-100 שקל, אני משלם לוולט כולל מע"מ 31.6 שקלים, וולט לוקחים גם דמי משלוח מהלקוח, אז על הזמנה של 100 שקל הם לוקחים כ-47 שקלים, אני מקבל 70 שקל. איפה קיים דבר כזה? זה לא נורמלי".

וולט מכחישה: "לא עוסקים בנדל"ן, עושים פופ-אפים"

דניאל רוזן, מנהלת תחום התקשורת בוולט, מכחישה את טענותיהם של זגדון וצרויה. "יש הרבה שקרים שמופצים בבאר שבע", היא אומרת ל'דבר'. "קודם כל, החוזה של וולט לא עולה על 27% לפני מע"מ, זה הגבול העליון שאנחנו לוקחים בהתחשב בממוצע הזמנה, ממש כמו המתחרים שלנו, והמע"מ הולך למדינת ישראל.

"באופן גורף וולט היום גובה מהמסעדות 22% עד שיפתחו את המסעדות להושבה. אנחנו לא מתנהגים בדורסנות ואנחנו לא מנצלים שום סיטואציה, זה השירות שלנו עוד לפני הקורונה. בגלל שיש פה באמת משבר אנחנו גם נותנים הטבות במיליוני שקלים למסעדנים, מתוך הבנה ששום מסעדה לא נועדה לפעול במתכונת של 100% משלוחים. אנחנו באים לקראתם, אבל זה השירות.

(צילום מסך)
(צילום מסך)

"וולט לא פתחה מטבחים, זה שקר, אנחנו ממש לא פותחים מטבחי רפאים ולא עוסקים בנדל"ן. אנחנו עושים פופ-אפים. בסוף אנחנו גם פלטפורמה שיווקית, ואנחנו עושים דברים שנותנים ערך ללקוחות שלנו. בתל אביב למשל היה לנו פופ אפ של גלידות, של פיתות שף. אלה דברים שנפתחים לשבוע, שיש בהם הצעת ערך שווה ללקוח במטרה שיורידו את האפליקציה.

"כאלה היו גם בבאר שבע, מטבחי משלוחים עם מותגים שהגיעו מלקוחות שלנו בענף המסעדנות. אמרנו להם שאנחנו פותחים ועושים השקה בבאר שבע ומסעדנים באו למכור את האוכל שלהם בפופ אפ, המטבח הוא לא של וולט ולא השכרנו מטבחים עבורם. המטרה שלנו, בין השאר, היא להטיב עם עסקים מקומיים, איזור ההזמנה של וולט הוא תחום ולקוח מזמין מהעיר שלו, מה שחושף אותו לעסקים שסביבו".

עוד טוענת רוזן כי וולט היא לא חברת משלוחים רגילה, ומי שמעוניין במשלוח מנקודה א' לנקודה ב' מוזמן לעבוד עם שלל החברות שמציעות זאת בשוק. "אם לא מתאים, הכל בסדר, זו מדינה חופשית ושוק חופשי, מי שמתאים לו ורואה את הערך שיש לשירות של וולט מוזמן לעשות את זה. ומי שלא רוצה, ממש לא חייב. יש לנו מתחרים שפועלים, יש מערכי משלוחים עצמאיים וכל אחד יכול למצוא את הדרך שמתאימה לו".

בהנהלת "זאפה באר שבע" טוענים בתגובה, כי לא התקיים ביניהם לבין וולט כל קשר, ובחרו שלא להגיב לשאר הטענות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!