דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

לא עומדים ביעד: רק 6% מהחשמל בישראל נוצר מאנרגיות מתחדשות

היעד הלאומי ל-2020 היה 10% | המדינה פועלת בהנחה שעלויות החשמל הסולרי רק יורדות, אך כיום הן דווקא בעלייה | רשות החשמל ומשרד האנרגיה: "נעמוד ביעד במהלך החציון השני של 2021"

הקמת פרויקטים חדשים של אנרגיה מתחדשת ותפעולם הם זולים היום בארה"ב מאשר הפקת אנרגיה ממתקנים קיימים שמבוססים על פחם ואנרגיה גרעינית. (צילום: Antonio Garcia, Unsplash)
הקמת פרויקטים חדשים של אנרגיה מתחדשת ותפעולם הם זולים היום בארה"ב מאשר הפקת אנרגיה ממתקנים קיימים שמבוססים על פחם ואנרגיה גרעינית. (צילום: Antonio Garcia, Unsplash)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מדינת ישראל מפגרת אחר היעד: רק 6% מהחשמל שיוצר בישראל בשנת 2020 הופק מאנרגיות מתחדשות, לעומת יעד של 10%, כך לפי נתוני חברת החשמל.

רשות החשמל האיצה את התקנות החשמל הסולרי כולל תעריפים מועדפים, אבל היעדים לא מומשו. בעיות בשרשרת האספקה העולמית הקשו על חברות ההתקנה לעמוד בתאריכי היעד.

סך ההספק המותקן עמד על 2,530 מגה-ואט נכון לסוף שנת 2020, לפי נתוני רשות החשמל. אבל לאור בקשות מיזמים, ברשות נתנו הארכה של עד 6 חודשים להשלמת חיבור המתקנים. אם כל הפרויקטים שנדחו יעמדו ביעד, הם עשויים להקפיץ את ישראל ל-4,000 מגה-ואט הספק מותקן שיחוברו לרשת עד סוף יוני.

לעיכובים יש מחיר

"ידענו את זה מראש, זו לא הפתעה", אומר ל'דבר' דני דנן, מנכ"ל חברת ההתקנות הסולריות גרינטופס. דנן מאשים את רשות החשמל בחוסר מחויבות ליעדים שנקבעו בהחלטת ממשלה. "נכון שהקורונה עיכבה, אבל לא היינו צריכים להגיע לדקה ה-99 כאילו לא היה עשור שלם להתארגן בהתאם. רשות החשמל התייחסה ליעדים כהמלצה לאורך כל הדרך".

דנן מזהיר שהשאננות עלולה לגרום לפרויקטים להיכשל. "גם היום יתקשו לעמוד ביעדים, כי זמני השינוע בעולם מתארכים ומתייקרים בחצי השנה האחרונה, וזה פוגע ברווחיות. יש פרויקטים שיבוטלו בגלל זה. רגולטור אחראי היה מנווט את הספינה אחרת, עם יעדי ביניים מסודרים".  

עופר אזולאי, מנכ"ל ובעלים של חברת 'טריפל אס אנרגיה מתחדשת', אמר ל'דבר' כי מחירי הפנלים הסולריים התייקרו בחודשים האחרונים ב-35%.

 אזולאי ודנן מספרים שחלק מהותי בעיכובים בהתקנות נובע משני שינויים בחברת החשמל: ביטול קבלת הקהל, שהתחילה בפרוץ משבר הקורונה ולא התחדשה עד היום, ושינויים ארגוניים בתוך החברה, כך שכל פקיד צריך להתמודד היום עם יותר הזמנות ובקשות חיבור לרשת מבעבר.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל מחויבת לספק שירות כדי לעמוד ביעדים לקידום אנרגיות מתחדשות. בשנת 2020 טיפלה החברה ב-11,500 בקשות בהספק מצטבר של מעל 2,000 מגה-ואט, וחיברה מעל ל-5,000 מתקנים.

"לקראת סוף שנת 2020, על רקע סיום האסדרות עם תעריפים מיטביים, חל גידול משמעותי בפניות יזמים לחיבור ייצור מבוזר (PV), בהיקף של פי 3 מהרגיל. מצב זה יצר עומס חריג זמני. אנו מודעים למצב ונערכים בתגבור כוחות מתאים במטרה לשפר משמעותית את זמינות המענה והשירות. אנו מתנצלים על אי-הנוחות הזמנית ופועלים לצמצום הפערים בהקדם".

מרשות החשמל וממשרד האנרגיה נמסר: "לפני כמה חודשים אימצה הממשלה את עמדת משרד האנרגיה והחליטה ש-30% מייצור החשמל עד שנת 2030 יהיה מאנרגיה מתחדשת. כדי לעמוד ביעד השאפתני, פועל המשרד בכל האמצעים על מנת לעודד, לפתח ולשלב אנרגיות מתחדשות במשק האנרגיה של ישראל.

"הצעדים המרכזיים הם קידום תוכנית מתאר ארצית מעודכנת להקמת מתקנים לאנרגיה מתחדשת ברחבי הארץ, הקמת מתקנים לייצור חשמל באנרגיה מתחדשת בשטחים מבונים, דו-שימוש בקרקע וקידום מכרזים להקמת שדות סולריים בנגב.

"בהמשך להחלטת הממשלה, הוקם צוות מנכ"לים בין-משרדי, בראשות מנכ"ל המשרד, אודי אדירי, שעיקרו לפעול לעידוד פיתוח של אנרגיה מתחדשת במשק. הצוות כבר קיים כמה פגישות בנושא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!