דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

תעלת סואץ עדיין חסומה, חברות הספנות חוזרות לשוט סביב אפריקה

המאמצים לחילוצה של "The Ever Given" נמשכים וצפויים לקחת עוד מספר ימים. הנזקים הכלכליים לענף הספנות העולמי ולממשלת מצריים מצטברים בכל יום שעובר

מאמצי חילוץ האוניה התקועה בתעלת סואץ  (Suez Canal Authority via AP)
מאמצי חילוץ האוניה התקועה בתעלת סואץ (Suez Canal Authority via AP)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות חסימת תעלת סואץ על ידי אוניה תקועה, בעלי אניות מוותרים על ההמתנה לפתיחת התעלה ופונים להקיף את אפריקה. ההקפה מאריכה את הדרך בשבעה עד עשרה ימים ומשקפת הערכה שפתיחת התעלה תארך זמן רב יותר. המיכלית התקועה בתעלת סואץ גורמת לנזק של מאות מליוני דולרים ביום לענף הספנות.

'כף התקווה הטובה' בדרום אפריקה הפכה להיות נתיב השיט מועדף ביממה האחרונה, לאחר שהאניה "The Ever Given" נסחפה אל גדות תעלת סואץ, נתקעה בחול וחסמה את התעלה ביום ג' האחרון. אורך הספינה הענקית הוא כ-400 מטר, משקלה מוערך בכ-200,000 טונות, והיא נושאת כ-20,000 מכולות. במימדים כאלו ניתן להבחין בה בקלות בתמונות לווין.

כדי לחלץ את האוניה שהתחפרה בגדות התעלה יש צורך לפנות כ-20,000 מטרים מעוקבים של חול, כך לפי הCNN. הזזת החול מדפנות הספינה אמורה לאפשר גישה למים בעומק של 12-16 מטר, כך שהספינה תוכל שוב לצוף. מומחים מיפן והולנד מייעצים לרשות התעלה בהליכי הפינוי.

ד"ר סל מרקוגליאנו, היסטוריון ימי מצפון קרוליינה הסביר כי "מדובר באירוע נדיר, אך כזה שעלול להיות בעל השלכות עצומות על המסחר העולמי. זהו כלי השיט הגדול ביותר שאי פעם נתקע בתעלת סואץ. אם לא יצליחו לגרור אותה, הפתרון יהיה להעביר ממנה מכולות כדי להפחית את משקלה".

אניות חוזרות להקיף את אפריקה

בשגרה המעבר בתעלת סואץ חוסך לאוניות העושות את הדרך ממזרח אסיה לאירופה וחזרה כעשרה ימי שייט, חיסכון בזמן ודלק שיכול להגיע לשווי של כמה מליוני דולרים כשמדובר באוניות משא גדולות. עם זאת כשמחירי הדלק צנחו לפני כ-10 חודשים, חברות ספנות רבות העדיפו לחסוך את עלות המעבר בתעלה ולהקיף את אפריקה.

ככל שמתגברות ההערכות שפינוי הספינה התקועה, מספינות המשא הגדולות בעולם, ייקח עוד מספר ימים, אניות רבות עוברות חוזרות לשוט מסביב לאפריקה. אף על פי כן, יותר מ-160 כלי שיט ממתינים לפתיחה התעלה, ביניהם 24 מיכליות נפט.

 

הנזקים מצטברים

הפגיעה המיידית כתוצאה מהחסימה היא בענף הספנות. הקפת אפריקה מאריכה את השיט ב7-10 ימים, וצורכת דלק רב וגם גורמת לפליטות מזהמים וגזי חממה לסביבה. נושא שקשה לפקח עליו, משום שהוא מתרחש במים בינלאומיים.

זינוק במחיר הנפט נרשם ביום רביעי האחרון, זאת בשל החשש כי חסימת התעלה תפגע באספקה העולמית. אתמול מחיר הנפט חזר לרדת. הנפט העובר בתעלת סואץ מהווה בדרךך כ10-12% מהאספקה העולמית.

נזק משמעותי נוסף נגרם להכנסות רשות תעלת סואץ וממשלת מצרים. בתעלה עוברים בממוצע כ-50 כלי שיט ביום, כשאגרת המעבר בתעלה יכולה להגיע למאות אלפי דולרים לאוניה.

בנוסף, עיקובים בלוחות הזמנים של האניות עלולים לפגוע בזמני אספקה של סחורות. על פי הדיווח של ה-BBC, שווי הסחורות שעוברות בתעלה ביממה ממוצעת מוערך ב9.6 מיליארד דולר.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!