דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חצי חינם

זכויות עובדים / ההסתדרות שלחה מכתב התראה לרשת חצי חינם

מתלונות שהגיעו להסתדרות עולה כי הרשת לא שילמה את כל רכיבי השכר שמגיעים לעובדים, מאז כניסתו לתוקף של צו ההרחבה בענף רשתות שיווק המזון. במכתבה, דורשת ההסתדרות , לשתף פעולה עם מנגנון אכיפה מוסכם ולהשיב לעובדים את מלוא זכויותיהם.

כל-בו חצי חינם (צילום: דבר ראשון)
כל-בו חצי חינם (צילום: דבר ראשון)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הסתדרות שלחה הבוקר (שני) מכתב התראה למנכ"ל רשת כל-בו חצי חינם, זכי שלום,  טרם נקיטת הליכים משפטיים. המכתב נשלח לאחר שתלונות של עובדי המקום, ובדיקות שביצעה ההסתדרות, העלו כי הרשת הפרה באופן שיטתי את זכויות העובדים, ומנעה מהם רכיבי שכר המגיעים להם על פי צו ההרחבה בענף רשתות שיווק המזון.

במכתבה קראה ההסתדרות לרשת לשתף עמה פעולה ולפתוח בהליך מוסדר לתשלום מלוא הזכויות לעובדים, לרבות באופן רטרואקטיבי ממועד פרסום צו ההרחבה בפברואר 2010. ההסתדרות הציע לשלום להיפגש עם נציגיה לשם הסבר על מנגנון האכיפה המוצע. עוד הודגש כי ככל שהרשת לא תשתף פעולה ביישום צו ההרחבה, ההסתדרות תפעל בכל הערוצים שעומדים לרשותה על מנת להבטיח את זכויות העובדים, לרבות פנייה לבית הדין. הפנייה לרשת נעשה למרות העובדה כי ההסתדרות אינה ארגון יציג במקום, נכון להיום.

במסגרת צו ההרחבה נקבע כי עובדים בעלי ותק של למעלה משלוש שנים יהיו זכאים למשכורת 13, קרן השתלמות, תוספת ותק ודמי ביגוד. מלבד זאת קיבלו העובדים תוספת של 60% עבור עבודה בשעות הלילה, פיצויי פיטורין גם במידה והם מתפטרים והפרשה לקרן פנסיה.

במהלך השנה האחרונה פנתה ההסתדרות בדרישה דומה גם לחברת שיווק רוסמן. הנהלת החברה סירבה להיענות לבקשה, בטענה כי ההסתדרות אינה יציגה בקרב עובדיה. בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, קיבל את עמדת ההסתדרות לפיה להסתדרות יש את הסמכות המלאה לפעול ליישום צו הרחבה – גם במקומות עבודה בהם אינה יציגה. בית הדין הארצי לעבודה דחה את בקשת הערעור של החברה על ההחלטה והותיר אותה על כנה.

צו הרחבה הוא כלי הנתון לשיקולו של השר המחזיק בתיק העבודה (מאז 2003 משרד הכלכלה והתעשייה, והחל מהשנה – העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים). באמצעות כלי זה, מרחיב השר את תחולתו של הסכם קיבוצי כללי על קבוצות עובדים שלא היו כלולות בו במקור – בדרך כלל, במסגרת של ענף מסוים.

צו ההרחבה בענף רשתות שיווק המזון, נחתם בשנת 2010 על ידי מי שהיה אז דר התעשייה, המסחר והתעסוקה, בנימין בן אליעזר. בכך הרחיב בן אליעזר את ההסכם שחתמו החברות הגדולות דאז בענף, שופרסל והריבוע הכחול, עם ההסתדרות. רשתות אחרות בענף – כמעט חינם, יינות ביתן, כהן, מחסני השוק, להב, ויקטורי, וסופר דוש – הביעו בזמנו התנגדות עזה לצו ההרחבה אף ופנו בנושא לבג"ץ.

מרשת כל-בו חצי חינם נמסר בתגובה כי "קיבלנו את מכתב ההסתדרות ואנו בודקים את הטענות העולות בו. חברתנו מקפידה באופן מדוקדק על תשלום כדין של מלוא זכויות העובדים וכך נמשיך לעשות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!